Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvad kan være galt med mig????

Redigeret 14 december, 2011, 02:18 i Ufrivillig barnløshed
Hej, jeg er en pige på 20 år og jeg har haft uregelmæssig menstruation siden jeg stoppede på p-pille for ca. 3-4 mdr. siden. Jeg har været på p-piller i nogle år nu, siden jeg var 15 ca. måske 16? og før jeg startede på p-pillen den gang, var min mens. også uregelmæssigt til tider, men det fortalte min læge mig, at var meget normalt i sådan en så ung alder.
Og jeg har snakket med min læge for ca. en måned siden efter mit stop på P-piller og da fortalte han mig, at uregelmæssig mens. er forskelligt fra kvinde til kvinde, og at det kan ha noget, at gøre med hormon styrende i hjernen på nogle kvinder og, at sådan var det bare med nogle kvinder. Og at det ikke har noget, at gøre med at jeg lige er stoppet på p-piller for lidt siden :/
men nu er sagen bare, at min kæreste og jeg så forfærdelig godt kunne tænke os et barn nu. Mit største ønske er, at blive mor <3 og da jeg ikke ved hvornår jeg får ægløsning og det, så kan det være forfærdeligt svært og ramme det rigtige tidspunkt (selv med clear blue digital). Men min største og værste frygt (hvilken jeg nægter at tænke eller bilde mig selv ind), er at der kunne være noget galt med mig? Kan det være noget med, at jeg som lille barn spiste meget håndsæbe eller?? er det bare mig der er lidt for paranoid?
Er der nogle der please kan hjælpe med, at besvare dette eller måske står i samme båd, som mig?

Ps. kan der ske noget ved, hvis man har haft taget 3 fortrydelses-piller i alt, i hele ens liv?? min læge har sagt, at det er fuldstændig ufarligt (selvfølgelig i visse mængder), at det er det samme, som en p-pille, men bare med et ordenlig skud med hormon i, som der gør at det skyller "det ud, som endnu ikke er blevet til noget" inden for de 72 timer efter ubeskyttet samleje.

Mvh: Den bekymrede :!

Kommentarer

• Hej jeg tænker at dine 3 gange fortrydelses piller kan være grunden til din menstruation også køre ujævnt, da det netop giver store balance problemer i menstruationscyklus, og andre skriver at der er rod i menstruationen efter stop med p piller, så efter mange år på p - piller kan det også sætte det lidt i stå. og din alder, så går det også lidt mere langsom så i skal med tolmodig hed arbejde, og ikke tænke så meget på at få jeres barn, men ønske, men ikke tænke på at produksere det da det kan give stress ved jer begge, og det kan være grunden det så tager længere tid. men jeg tænker du skulle få en gynækologisk undersøgelse og se om alt er vel og din kærste få en sædprøve, og se om der er levedygtige sædceller, det er jo ikke sikkert det kun er dig der har et problem, så derfra kan i se om det kræver yderligere hjælp udefra af læge til reagensglas barn evt. men ellers er du jo 20 og der er en del år stadigt at kunne give tid og tolmodighed og kærlighed til hinanden, og have alt det praktiske iorden, og være følesmæssige parate, fast forhold. bolig uddanelse. så der er noget stabilt at bygge livet på. at bygge rede, og blive klar som mor og far, så begynder jeres hormoner også at arbejde, besøg andre med små babyer, det kan også hjælpe, og du kan spise ekstra gra-vitaminer op til 3 mdr før forventet graviditet. når du har en menstruation, kan du på menstruationens siste blødnings dag. begynde samleje. og fremad , det er lige kommet frem at nogle kvinder har ægløsning allerede inden menstruationen er færdig med at bløde helt. ellers vil du normalt kunne mærke at du bliver mere tiltrukket, og ophisset, og selv opsøger din kærste , når tiden nærmer sig for rette tidspunkt. og gør det nu kun af lyst, det kan hurtigt blive til en pligt, der bliver kedeligt, og anstrengende, hver dag, men lov jer selv at have pause dage, også for bedre befrugtnings reslutater, så et evt sæd celle lige får fred til at vandre op i livmoderen. hvis man hele tiden har sex kan det ske at det forstyres hvis det kun er i skeden. så husk også kærligheden til hinanden, det er vigtigt. også et kærligheds barn. er dejligt at tænke på, håber i får held med jer held og lykke.
  • Jeg tror ikke spørgeren er moden til fertilitetsbehandling....
    Men bare benytte naturmetoden....
    Lidt om sikrere metoder til at blive gravid..
    Ja.. bedst ved ægløsning.. Men den er svær at finde ved uregelmæssig menstruation.
    Sæden skal være ok.... Og her skrev de gamle bøger ca hver 3. dag...
    Samleje: få tisset af inden i smutter i seng.... Missionærstillingen er god til dette... Og pigen skal blive liggende på ryggen efter udløsningen

Problemer med at aflevere klatten? En meget stram forhud kan nok drille... Piercinger i penis.. Dem ved urinrøret.... de kan også gøre det svært.... så ud med dem...
  • Tusind tak for jeres svar, bliver lidt mere rolig nu, da jeg selvfølgelig også ved, at det kan tage tid, at blive gravid, det er jo ikke alle der kan lige med det samme! Men Gra-vitamin, hvad gør det? har hørt om det, at man tager dem mens man er Gravid, men anede ikke, at man også kunne tage dem 3 mdr. før en planlagt graviditet ??
    Og god råd med missionære stillingen og det, for vi plejer at afslutte med, at jeg ridder til sidst, da min kæreste tit kan have svært ved, at få udløsning i missionæren, han mister koncentrationen i samme stilling og den kan gå fra helt hård til lidt slap og det kan godt være lidt svært, at fortsætte i samme stilling så hmm :/ , men det må vi jo øve os på?? eller lige inden han skal til, at komme kan vi skifte til missionæren ??
  • Jeg ser, du har lagt det samme indlæg ind i en stribe debatter, og virker på den måde en smule panisk.

Rolig nu. Du har taget p-piller i 4-5 år, og endda også fortrydelsespiller nogle gange. Du har således taget hormontilskud i årevis. Du har forhindret din krop i at have en naturlig fertilitet, og ja - det kan da godt tage sin tid for kroppen at finde sig selv igen, hvilket der altså overhovedet ikke er noget som helst mærkeligt i. Det er således helt forkert, at du tror, der er noget galt med dig, fordi du ikke er blevet gravid 3-4 måneder efter stop med p-piller.

Nu er du stoppet med disse p-piller for ganske få måneder siden og du er kun 20 år, så der er altså al mulig grund til, at tingene stille og roligt finder sig selv igen, men der kan da sagtens gå nogle måneder endnu, før det hele er på plads, og som nævnt; det er der altså slet ikke er noget som helt galt i.

Dit største problem lige nu er altså dig selv og din totale fokus på, at nu skal der avles barn, og det i sig selv kan faktisk godt være et problem. Cyklus og ægløsning kan meget vel spille ind, når nerverne er på højkant, så jo mere fokus, du har på det, jo mere besværligt er det faktisk.

Hvis der kommer til at gå et par år, og du stadig ikke er gravid, så kan I begynde at tænke på ægløsning og mulig hjælp i den forbindelse, men indtil da, så tag det roligt. Sandsynligheden for at der går så lang tid er yderst minimal, især når du er så ung som du er.

Det er helt hen i vejret, at allerede nu tænke på ægløsning og specielle sexstillinger i den forbindelse. Hav sex, når I har lyst, og hav det i den stilling I synes om - alt andet er det glade vanvid så tidligt.

Hvis man slapper af og nyder hinanden, så kommer barnet i det fleste tilfælde helt af sig selv.

Det kan da være, at hver tredie dag er en udmærket ting, men det skal udelukkende handle om lyst fra jeres side. Hvis I allerede nu begynder at tænke, at "pyh, vi har egentlig ikke lyst i dag, men vi må nok hellere...", så er I faktisk på vej til at ødelægge jeres forhold, så lad dog være med det. Husk et barn skal avles i kærlighed og ikke i et avlsprogram.

Uregelmæssig menstruation har ingen betydning for, om du kan blive gravid. Prøv en gang at øve dig i at lade være med at tænke på, om der nu er "bingo" hver eneste gang, I har haft sex. Nyd jeres samliv og slap først og fremmest af.

Nu vil du jo gerne være gravid, og jeg kan love dig, du skal nok opdage det, så der er derfor heller ingen grund til at styrte ud og købe dig fattig i graviditetstester hele tiden.
  • Tak Lotte123, du har ret og du har dulmet mine nerver lidt må jeg erkende.. Du lyder lidt, som min store søster, som har en datter på snart 3 år <3:D og hun har også sagt sådan til, men da det er mit største ønske at blive og alle omkring mig bliver gravide bar ved at "kigge på en penis" må jeg ærligt indrømme, at det det gjorde mig lidt bekymrede og panisk, og fik mig til, at tænke om der kunne være noget i vejen med mig (selvom jeg godt ved, at det kan tage tid for andre, at blive gravid), men man bilder sig selv nogle ting ind! Især da jeg en gang fik, at vide at, hvis man har spist sæbe kan man blive steril. Og da jeg som lille pige spiste en del håndsæbe . var jeg bange for, at jeg måske har taget skade af det. ved godt det lyder dumt, men blev altså lidt bekymrede.

Hehe Og ved godt, at jeg har skrevet i flere debatter, men jeg er ny herinde og, vidste bar ikke lige, hvor det var passende, at skrive mit indlæg. Så jeg prøvede mig bare sådan lidt frem :D

Men tak for dine gode råd og lidt broligende støtte. Tror du har helt ret.
  • Du skulle vente nogle år med at få børn, nyde din ungdom. Jeg ved godt, jeg taler for døve ører, jeg var på samme måde. Men jeg prøver alligevel, jeg kan ikke lade være. Jeg fik selv børn meget tidligt og ville sådan ønske, jeg havde ventet. Mange forhold spiller ind, som man ikke lige tænker over i en meget ung alder.

Det jeg i virkeligheden ville fortælle dig er: Min fætter og hans kone ville så gerne have børn, men hun blev ikke gravid. Da de havde opgivet og adopteret en lille pige blev hun gravid. Det kan altså være en hindring, når man ikke kan tænke på andet. Mærkeligt nok, men sandt.
  • Persille.. Det har jeg hørt om at det sket hos flere par.....
    Men idag, men med den effektive fertilitetsbehandling der findes idag, så er de fleste nok så testede, at at det skulle være et under om noget kunne ske... Selvfølgelig er der nogel uforklarlige tilfælde... så dem er der jo et håb for...
  • Det var nu også nærmest for at oplyse om, at alene alle disse bestræbelser og tanker om at blive gravid kunne være en hindring.
Log in eller Registrér for at kommentere.