Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stress, depression eller begge dele ?

Redigeret 7 december, 2011, 16:55 i Stress
Hej
Jeg er en 18 årig studerende, som tager HF på VUC. Jeg har haft det MEGET dårligt med mig selv i stykke tid nu, og nogle mærkelige symptomer. Jeg fandt så ud af at mine symptomer, måske er symptomer på stress & depression.
altså Glemmer ting / fraværende
Eksem / sygdom forværre,Uforklarlige smerter, Mindre social, Større forbrug af stimulanser, Aggressiv, Mave og tarm problemer OG mange flere!

så jeg tog nogle stress test og hver gang fik jeg at vide at jeg skulle opsøge en læge, nu har jeg bestilt tid hos lægen, og venter bare på at jeg kan få en tid. MEN jeg tog også 4 depressions test og hver gang fik jeg at vide at jeg havde en svær depression.

Det skal lige siges at jeg mistede min far for snart 7 år siden, men det kan da ikke være derfor, eller kan det ?

Og kan jeg have stress og depression på samme tid, eller hænge de sammen ?
?


lige nogle hurtige spørgsmål

1. hvordan finder lægen ud af om jeg har stress/depression
2. kan jeg blive sygemeldt ( når jeg går i skole )
3. hvad gør han ved det ?

Er der nogle der kan hjælpe mig ?

P.S UNDSKYLD DET LANGE INDLÆG

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Idalandig

    Du stiller nogle konkrete spørgsmål, som jeg først vil svare på:

    1. Lægen vil normalt bruge en test, når han skal undersøge, om du har en depression. Der findes forskellige slags test, og måske har du allerede på Internettet fundet og afprøvet lige præcis den test, som lægen vil anvende. Hvad angår dit stress-niveau, så vil jeg mene, at en erfaren læge umiddelbart kan aflæse det af din væremåde. Men han vil nok også tage dit blodtryk og spørge dig ud om din nattesøvn m.m.

    2. Hvis du er for syg til at gå i skole, er du jo nødt til at blive sygemeldt. På din skole må der være en studievejleder, som du kan spørge til råds. Min egen erfaring er, at det er bedst at få RIGELIG tid til at blive rask i, men det er meget individuelt, hvor lang tid man behøver. Tænk også på, at der jo snart kommer en juleferie, hvor du kunne sørge for helt at koble fra. Måske er nogle sygedage inden jul plus juleferien – sammen med lægens hjælp – tilstrækkeligt. Men det kan jeg jo ikke vide.

    3. Lægen vil formodentlig – foruden at stille diagnosen – tage en række blodprøver. Det er nemlig vigtigt at finde ud af, om dine problemer kan have fysiske årsager, f.eks. ernæringsmæssige mangelstilstande eller lavt stofskifte. Der er mange, der mangler D-vitamin, især i vintertiden, hvor de ikke får sollys, og D-vitaminmangel kan sagtens være (medvirkende) årsag til depression. Desuden er der også mange unge piger, der mangler jern, og jernmangel kan også give depression.

    Hvis diagnosen kommer til at lyde på depression, vil behandlingen normalt bestå af to ting: Antidepressiv medicin og psykoterapi. Lægen kan give dig en henvisning til en psykolog, og du vil kunne få et tilskud til betaling af psykologen.

    Du spørger, om man kan have stress og depression på samme tid.

    Tjah, normalt vil det være sådan, at depressionen kommer som en følge af stressbelastning, og så skulle man jo ikke mene, at begge dele kunne være der på én gang. Men min erfaring er, at det godt kan være tilfældet. Der findes nemlig forskellige slags depression: I nogle tilfælde har den depressive helt givet op, og så er der ikke (længere) stress. I andre tilfælde er den depressive rastløs og urolig og kæmper videre i et forsøg på at løse sine problemer. I dette tilfælde er der altså stadigvæk stress.

    Du spørger, om det kan have en betydning, at du har mistet din far for syv år siden. Ja, det kan det godt. Jeg hører ofte, at folk leder efter én bestemt årsag til, at de har fået en depression. Men jeg er overbevist om, at det er den SAMLEDE belastning, der afgør om en depression bliver udløst. Og under alle omstændigheder vil det jo være en god ide, hvis du alligevel skal til psykolog, at I lige taler om din fars død også, for at undersøge, om du dengang fik bearbejdet dine følelser tilstrækkeligt i forbindelse med hans død.

    Jeg vil slutte med at ønske dig god bedring. Depression er en meget ubehagelig tilstand, men heldigvis kan man blive helt rask.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hejsa
    Jeg tænkte at jeg lige ville tilføje lidt til dit spørgsmål om du kan være sygemeldt og gå i skole. Det kan man godt. Hvis du får su og får behov for ekstra su grundet din sygdom kan man få ekstra klip. Det kan godt være du må tage nogle fag om men du kan få su tild det. Det kunne man ihverfald i 2004.
    God bedring!
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg skal til læge i morgen, så finder jeg ud af hvad jeg fejler..

    Og tak fordi at i ville hjælpe / svare :-)

    Knus Ida
Log in eller Registrér for at kommentere.