Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stress, depression eller begge dele ?

Redigeret 7 december, 2011, 16:55 i Stress
Hej
Jeg er en 18 årig studerende, som tager HF på VUC. Jeg har haft det MEGET dårligt med mig selv i stykke tid nu, og nogle mærkelige symptomer. Jeg fandt så ud af at mine symptomer, måske er symptomer på stress & depression.
altså Glemmer ting / fraværende
Eksem / sygdom forværre,Uforklarlige smerter, Mindre social, Større forbrug af stimulanser, Aggressiv, Mave og tarm problemer OG mange flere!

så jeg tog nogle stress test og hver gang fik jeg at vide at jeg skulle opsøge en læge, nu har jeg bestilt tid hos lægen, og venter bare på at jeg kan få en tid. MEN jeg tog også 4 depressions test og hver gang fik jeg at vide at jeg havde en svær depression.

Det skal lige siges at jeg mistede min far for snart 7 år siden, men det kan da ikke være derfor, eller kan det ?

Og kan jeg have stress og depression på samme tid, eller hænge de sammen ?
?


lige nogle hurtige spørgsmål

1. hvordan finder lægen ud af om jeg har stress/depression
2. kan jeg blive sygemeldt ( når jeg går i skole )
3. hvad gør han ved det ?

Er der nogle der kan hjælpe mig ?

P.S UNDSKYLD DET LANGE INDLÆG

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Idalandig

    Du stiller nogle konkrete spørgsmål, som jeg først vil svare på:

    1. Lægen vil normalt bruge en test, når han skal undersøge, om du har en depression. Der findes forskellige slags test, og måske har du allerede på Internettet fundet og afprøvet lige præcis den test, som lægen vil anvende. Hvad angår dit stress-niveau, så vil jeg mene, at en erfaren læge umiddelbart kan aflæse det af din væremåde. Men han vil nok også tage dit blodtryk og spørge dig ud om din nattesøvn m.m.