gravid?
Jeg havde sex i går (mandag) uheldigvis uden kondom, og nu er jeg så bnage for om jeg skulle være blevet gravid? jeg er på p-piller, og har lige haft mens. det sluttede i fredags, og jeg begyndte at tage p-pillerne lørdag aften. jeg tager altid pillen mellem 20 og 21 om aftenen. han kom uheldigvis oppe i mig, men det meste gled ud igen. er så bange for at være blevet gravid. Hjæææælp. hvornår kan jeg tage en test?
Kommentarer
Du er tydeligvis ikke blevet informeret ved lægen - og det er der beklageligvis mange, der ikke bliver - og du har øjensynligt heller ikke fundet det nødvendigt at læse indlægssedlen, der følger med din medicin.
Hele ideen med p-piller er, at de går ind og forhindrer din krop i at få ægløsning, og når man ikke får ægløsning, så bliver man heller ikke gravid. Det er dog meget vigtigt at tage disse p-piller korrekt hver dag i pilleperioden, og som jeg læser dit indlæg, så tager du dem korrekt. P-piller er ikke bare en ligegyldig ting, man uden videre skal byde sin krop, og det mindste man bør gøre for sig selv, er da at sætte sig grundigt ind i, om det nu ER nødvendigt at byde sin krop disse hormoner, som alt andet lige da ikke er specielt sunde på længere sigt.
Som det givet fremgår af indlægssedlen så forhindrer p-piller graviditet 98% - altså lige så sikkert som kondom.
Det fremgår også af dit indlæg, at du heller ikke er specielt godt undervist mht. sex. Du skriver at det "meste gled ud igen".
Jeg vil absolut råde dig til at søge noget fornuftig information om sex - kig rundt på siderne her f.eks. - der er flere henvisninger til diverse sider, hvor der er god information.
Du vil erfare, at det dog er meget fornuftigt at bruge kondom - HVER GANG - da p-piller godt nok forhindrer graviditet, men IKKE forhindrer kønssygdomme.
Nej - HVIS du har taget dine piller korrekt, så er du så beskyttet mod graviditet, du kan blive, altså 98%.
Grunden til jeg ikke er blevet så meget informeret, er at jeg fik pillerne fordi jeg havde virkelig mavesmerter når jeg havde min menstration. lægen gav mig p-piller for at det skulle hjælpe på smerterne. og det hjælper!
Men da jeg ALTID kun har sex MED kondom, tænkte jeg ikke så meget på, at det også kunne forhindre graviditeten. drengen var lige oppe i mig i 10-20 sek, og fordi det var så længe siden han havde haft sex, kom han med det samme... så da jeg sagde han skulle tage kondom på, sagde han, at det var for sent.
Men er virkelig glad for dit svar! Håber virkelig du har ret! :')
Jeg vil - som nævnt - foreslå dig at læse indlægssedlen meget grundigt. Der bør du få de fleste svar, du har brug for.
Jeg ved godt, at mange læger uden videre giver p-piller til unge piger, der har menstruationssmerter, og jeg ved også at mange læger simpelt hen mener at p-piller er fuldstændigt ufarlige og ingen skade gør.
Men - det er altså ikke helt rigtigt, og det er der efterhånden mange undersøgelser, der beviser. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så er p-piller hormoner, der går lige ind i dit fertilitetscenter og forhindrer din krop i at få ægløsning. De fleste kvinder tåler p-piller ganske udmærket og har ingen problemer med dem, men husk - det er de fleste - ikke alle! Jeg finder, at det er en meget, meget dårlig ide at tage p-piller, fordi man har menstruationssmerter. Du bør i stedet have en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode afspændingsøvelser. Kun hvis du hører til den absolutte minoritet, der har så voldsomme smerter, at intet hjælper, kan man muligvis - som absolut sidste udvej og ikke første og nemmeste, som mange læger gør - foreslå p-piller, men dog kun for en periode.
Du virker som en pige, der godt kan finde ud af at passe på dig selv uden at være medicineret, hvorfor min holdning er, at du skal prøve at undgå det.
Men - kort og godt: Du skal ikke regne med at være blevet gravid, som du har beskrevet situationen.
- Og jeg vil virkelig tænke over, om jeg skal fortsætte med p-piller. men i dette tilfælde er jeg rigtig glad for at jeg er på dem, ellers havde jeg nok været blevet gravid:/
men Jeg har læst og hørt mange steder, at ægløsningen først kommer ca. 14 dage efter ens sidste mens. det vil sige, at det er svært at blive gravid, før ægløsningen, har jeg ret? jeg er jo langt fra nået til den 14. dag efter min mens. da den kun stoppede i fredags.
og p-piller forhindre som du siger ægløsning. så der burde jo egentlig ikke været sket noget?
jeg har glemt en pille eller to, men det er altså nogen menstrationer siden. Jeg er blevet meget bedre til at passe dem, efter at jeg ikke er sammen med folk om aftenen, fordi jeg er begyndt på min uddannelse, og passer min skole, og går tidligt i seng, osv.
Jeg er ikke typen der har samleje med hvem som helst. og går ALDRIG i byen. jeg har kun sex med folk jeg har som kærester.
Jeg tror ikke min mor ved, at jeg har sex endnu. så det villel være meget svært for mig at snakke med hende om, hvis jeg nu var blevet gravid. - Og hun ville synes det var underligt hvis jeg pludselig skulle til lægen, eller noget. jeg ved godt man kan købe testene på apoteket og i matas, men det synes jeg, er at gå over min grænse! jeg er en meget genert pige, og jeg tror ikke jeg ville kunne gå ind i en butik med folk rundt om mig, som jeg muligvis kender, og købe sådan noget.
- Og man skal ikke tage pille med noget specielt, vel? for er ikke så go' til at gå ned og tage noget at drikke til, sluger den bare med noget spyt, må man godt det?
Igen - sørg for at få noget ordentlig information omkring sex. Hvis man er gammel nok til at dyrke sex, bør man altså også være gammel nok til at vide, hvad man gør, og hvad der sker.
Mht. ægløsning er der to vidt forskellige historier, afhængigt af om man tager p-piller eller ej.
Tager man IKKE p-piller, så er det rigtigt nok, at ægløsning indtræffer sådan ca. midt mellem to menstruationer, altså omkring 14 dage efter/før. Det er også rigtigt nok, at det er i ægløsningsperioden, man har størst mulighed for at blive gravid. I gamle dage - da der ikke var så megen prævention - var der mange, der på den måde satsede på "sikre" perioder, altså under, lige før eller lige efter menstruation. Det var ganske vist lidt mindre risikabelt, men der er godt nok kommet mange børn til verden på den metode. Metoden er så usikker, at ingen idag overhovedet så meget som overvejer at anbefale den.
MEN - tager man p-piller er historien en anden. Tager man p-pillerne korrekt, så får man slet ikke ægløsning, og i øvrigt heller ikke menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning. Det fremgår, som nævnt af indlægssedlen, hvor omhyggelig du skal være med netop dine piller og tidspunktet. Glemmer man en pille, så kan der faktisk godt ske det, at der pludselig kan komme en ægløsning, og så er p-piller lige pludselig meget usikre, for du kan ikke regne med noget som helst. Der står også i indlægssedlen, hvordan man skal forholde sig, hvis man glemmer en pille.
Det er i øvrigt altid meget vigtigt at læse en indlægsseddel for ligegyldigt hvilken medicin man får.
Du fortæller, at din mor ikke er klar over, du har sex, men det er i hvert fald på høje tid, at du beder hende om at give dig en ordenlig information. Det har du faktisk krav på, og kan hun ikke finde ud af at undervise dig, bør hun i det mindste hjælpe dig med at finde informationen. Desværre tror mange forældre, den slags klarer skolen sikkert, men ansvaret er altså forældrenes. Det må du gerne hilse fra mig og sige. Kan du/I ikke finde ud af det på nettet, har biblioteket mange gode informationsbøger, som jeg virkelig synes, du bør læse.
Som nævnt - søg lige på siderne her, der er flere henvisninger til steder, hvor man kan få information, ellers kan du ganske enkelt prøve at google "seksualvejledning".
Det er fint, du kun har sex med drenge, du kender i forvejen og er kæreste med, men også disse drenge kan sagtens have en kønssygdom, som du måske ikke får noget at vide om. Og - det er altså lige meget om man kender fyren eller ej, hvis man bliver gravid.
Det er dig - og kun dig - der har ansvaret for at passe på dig.
Til sidst - nej du behøver ikke tage pillen med noget specielt - du kan godt bare sluge den.
Vi fik en god snak om, hvad der er rigtigt og forkert. og at man selfølgelig altid skal bruge kondom, selvom man er på de piller. Men alt det der ved jeg jo godt. Det var jo som tidligere sagt, heller ikke meningen, men det skete altså, og så må jeg jo tage den derfra.
Hun sagde at der ikke kan være sket noget, fordi jeg tager mine piller hver aften, på næsten samme tid, hver dag. og det fik hun bekraftet i dag. Hun ringede til vores fælles lægehus, hvor lægen sagde at jeg ikke skulle være nærvøs, for jeg var sikret. men lægen synes det var rigtig godt, at jeg var kommet til min mor, at eg var levet nærvøs. fordi der er i flere tilfælde hvor piger bare siger "jeg er sikret, der sker ikke noget" og så kan det altså gå galt! det kan selvfølgelig også gå galt, selvom man er nærvøs. men lægen sagde det var godt jeg gik til min mor, så hun kunne støtte mig, så jeg ikke skulle stå helt alene, sammen med drengen, hvis det nu var.
Men som sagt, lægen mente at jeg var sikret, fordi jeg tager mine piller hver aften! Så jeg er hvert fald mere lettet nu!
- Tak for dine gode råd og vejledning!