Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

P-piller og afbrudt samleje - Gravid?

Redigeret 6 november, 2011, 03:42 i Prævention
En lidt panisk overvejelse, men ja.
Min kæreste er fast på p-piller (som anvist af læge etc.) og derfor burde hun jo umiddelbart være beskyttet. Vi tog 'chancen' med ubeskyttet samleje, men afbrød det da hun pludselig kom i tvivl om noget som har gjort os lidt urolige.

Efter hendes menstruation, holdte hun en pause på ca. 6 dage før hun begyndte at tage p-pillerne igen. Hun nåede altså at tage 3 piller på 3 dage før vi var sammen. Hun mente noget med, at når man holder en pause efter menstruationen, er man ikke beskyttet før efter 7 dage. Dog er hun jo ikke engang tæt på ægløsning, eftersom det før er ca. 7-8 dage senere, og 2 dage før hun går ind i hele den ægløsning-cyklus-ting (Godt formuleret. Håber I forstår!)

Det vi nu gerne vil vide er, om vi skal have skaffet os nogle fortrydelsespiller, eller hvor stor er sandsynligheden egentlig for at hun kunne være gravid? Der er vel ingen grund til en kvalmende oplevelse og udrensning, hvis chancen er minimal for at hun er gravid?

Kommentarer

• Hvis man tager p-piller helt korrekt, så er man mere 99% sikret mod graviditet, så det er ikke noget med at "tage chancen" når man har sex uden kondom med sin kæreste hvis man tager p-pillerne rigtigt. Det er jo netop hele idéen med p-piller, at man ikke behøver bruge anden prævention.
    Den chance man tager er, at den anden ikke har en sexsygdom.

Du skriver:
    "Dog er hun jo ikke engang tæt på ægløsning, eftersom det før er ca. 7-8 dage senere, og 2 dage før hun går ind i hele den ægløsning-cyklus-ting (Godt formuleret. Håber I forstår!) "
    Nej, jeg forstår ikke. Hverken at der går 7-8 dage før ægløsning eller yderligere 2 dage før ægløsning-cyklus-tingen.
    Når man kører en naturlig cyklus - uden p-piller - så har man ægløsning ca. 14 dage efter FØRSTE menstruationsdag. Ikke efter sidste menstruationsdag.
    Sædceller kan overleve nogle dage i kvinden, så derfor kan samleje før ægløsningen godt føre til graviditet. Ægget kan befrugtes fra det løsnes og nogle få dage efter ægløsningen.
    Når man tager p-piller har man dog ikke en naturlig cyklus, da man ikke har ægløsning. Derfor er det ikke en menstruation i egentlig forstand (blødning på grund af udstødelse af den slimhinde det frigivne æg kunne have sat sig fast i), men en kunstig blødning.
    Hos nogle kvinder kommer cyklus i gang hurtigt efter p-piller, hos andre går der flere måneder.

Jeg forstår heller ikke hvad du mener med at hun holdt en pause på 6 dage efter blødningen...
    Man skal tage 1 p-pille om dagen i 21 dage, så skal man ikke tage nogen i 7 dage, og så starter man forfra. Uanset om blødningen er stoppet eller ej.
    Så har hun holdt pause i 13 dage eller hvad?
    Plejer hun først at starte på p-pillerne efter blødning stopper? Hun er kun beskyttet hele tiden, hvis hun tager p-pillerne korrekt som beskrevet ovenover.

Uanset hvad, så har hun holdt pause længere end 7 dage, og dermed er p-pillernes virkning forringet i en uge fra hun begynder på dem.

Om hun skal tage en fortrydelsespille må være op til jer ud fra fakta:
    P-pillernes beskyttende virkning er forringet.
    Det er ikke sikkert at hun får ægløsning af den grund, men muligheden er der.
    Ved afbrudt samleje kan der frigives sædceller, men mængden er nu en gang mindre end hvis manden får udløsning, så chancen/risikoen for, at en er stærk nok til at befrugte ægget er mindre.
    Selv ved en fuld portion sæd på ægløsningsdagen er det slet ikke sikkert, at kvinden bliver gravid. Men nogen gør.

Risikoen for graviditet er i mine øjne så lille, at jeg personligt ikke ville tage en fortrydelsespille.
    Andre vil givetvis råde jer til at tage en fortrydelsespille, netop fordi der er en lille risiko for graviditet.
    Så som sagt må det være op til jer selv at vælge.

En mulighed er at ringe til lægen og spørge om hans/hendes holdning. Der er næppe telefontid, men måske sekretæren kan få lægen til at ringe tilbage når nu det er det her det drejer sig om som haster lidt.
    I kan også spørge på apoteket.

Hvis i er vant til at bruge kondom når i boller, selvom hun tager p-piller, og det virkelig var en atypisk opførsel for jer at bolle uden, så syntes jeg, at hun skulle lade være med at tage dem. Og så skulle i naturligvis huske kondomet hver eneste gang.
    Det er nu en gang hormoner hun tilfører sin krop.
Log in eller Registrér for at kommentere.