Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Blodtryksmedicin

persille1persille1
Redigeret 19 oktober, 2011, 13:58 i Hjerteproblemer
Jeg ville høre om nogen har kendskab til metoprololsuccinat og ancozan comp.
Vi mener de beskrevne bivirkninger er meget store. Eller ??
Er der nogen der måske får denne medicin og befinder sig godt med den.

Kommentarer

  • Hej Persille

    Metoprololsuccinat er jo en såkaldt betablokker.

    Tit er det betablokkere, som udskrives, når folk får konstateret for højt blodtryk. Det gjorde min tidligere praktiserende læge også, da jeg fik konstateret højt blodtryk for 19 år siden. Jeg blev meget syg. Jeg fik søvnforstyrrelser, begyndte at svede voldsomt, jeg havde mange mareridt, og til sidst fik jeg en svær depression. Alle disse ting er beskrevet som bivirkninger ved betablokkere. Desuden er der mange, der får smerter i benene, og det skyldes, at betablokkere driver det livsvigtige stof Q10 ud af kroppen, og når man mangler Q10, får man smerter i benene. (Det er det samme problematik som ved de såkaldte statiner, altså kolesterolsænkende medicin, som jeg ved, at du kender til).

    Når betablokkere kan forårsage depression, skyldes det, at medicinen virker ved at mindske tilstedeværelsen af signalstoffet noradrenalin, som er et af de stoffer, som har stor betydning i forbindelse med depression. Hvis man mangler noradrenalin, risikerer man at få en depression, og hos mig kom depressionen meget hurtigt.

    For mig var betablokkere et frygteligt lidelsesfuldt bekendtskab. Jeg tager det aldrig mere. Det forhindrer dog ikke, at masser af mennesker tager det hver dag og tilsyneladende lever udmærket med det!

    Ancozan er jo et af de nye billige kopier af Cozaar. Da jeg skiftede fra Amias, blev det Ancozan, jeg fik, og det tålte jeg udmærket.

    Nu skrev du faktisk Ancozan Comp., og det betyder, at der er tale om en kombination af Ancozan og et vanddrivende middel af typen thiazid.

    Da Ancozan ikke virkede tilstrækkeligt, udskrev min læge faktisk et præparat med vanddrivende middel i, som jeg nu tager. Det kunne lige så godt have været Ancozan Comp., men der var en anden kopi, der var lidt billigere, nemlig Anartan Comp., og det får jeg nu.

    Så jeg får faktisk et produkt, der skulle være nøjagtig ligesom Ancozan Comp. Jeg har ikke mærket nogen problemer. Men læge er dog meget opmærksom på at tjekke mit kalium-niveau meget ofte her i begyndelsen.

    Du har ret i, at listen over bivirkninger er meget lang. Jeg er stadig svimmel, men det var jeg jo også, da jeg fik Amias, så det har jeg lært at leve med.

    Jeg ved, at du er meget kritisk over for kopiprodukter. Men jeg har altså ingen problemer haft.

    Jeg ved også, at du er meget kritisk over for vanddrivende midler, og jeg bryder mig faktisk heller ikke om tanken om, at der drives væske og mineraler ud af kroppen. Foruden kalium mister man natrium, magnesium og zink.

    Når jeg siger, at jeg ikke har haft problemer, så er det muligvis ikke rigtigt, for jeg har haft anfald af atrieflimmer (uregelmæssig hjerterytme) 3 gange inden for de seneste måneder. Jeg er ret sikker på, at mangel på mineraler spiller en rolle som udløsende årsag, og der stod faktisk anført atrieflimmer blandt bivirkningerne til Ancozan! Jeg er nu begyndt at tage 300 mg magnesiumtilskud dagligt foruden det store kaliumtilskud. Jeg håber, at det betyder, at jeg kan holde anfaldene af atrieflimmer væk. Det er nu over en måned siden at jeg havde det sidste anfald.

    Hvis jeg bare tager store tilskud af kalium og magnesium, har jeg ingen problemer med det præparat, der skulle være identisk med Ancozan Comp, men betablokkere bliver jeg meget syg af.

    Jeg er meget nysgerrig. Er det medicin, som du tager?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej kameliadamen

    Tusind tak for dit svar. Nej, det er ikke noget jeg tager. Jeg er godt tilfreds med den medicin, jeg får nu. Amias og amlodipin pfizer.


    Ham, det drejer sig om, hoster meget og har fået en underlig kulør i ansigtet. Jeg har sagt det kunne være medicinen og ville høre her om nogen kendte til den.
    Jeg vil lade det gå videre, både det du skriver og de bivirkninger, der er beskrevet.
    Desværre halter det også med at lægen undersøger blodet. Om jeg forstår den slags.
    Tak igen for svar.

    Mange hilsener. persille1
Log in eller Registrér for at kommentere.