Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bare stress ???

Redigeret 14 december, 2011, 09:44 i Stress
I 2007 begynde jeg at får det dårligt, jeg følgte mig over våget hele tiden , og så flere gange folk kikke ind af mine vinduer, og hørt bil døre smække uden for .
havde mange selvmords tanker , jeg snakkede aldrig med nogle andet end med min mand og børn

I 2009
gik jeg til læge med det og fik konstateret svære depression jeg kom i beghanlin med hexal
men syntes ikke rigtig at de hjalp . blev bare mere træt af dem ,

ved ikke helt hvordan jeg skal skrive videre da jeg gerne vil skrive med folk her inde uden at de dømmer mig først

men jeg prøver
samtidligt med at jeg gik ned med depression blev vi anmælt for omsorgsvigt
af vores børn . sagen blev eller mindre afsluttede men de ville dog stadig holde kortangten med os

I oktober 2010 flytter vi
og jeg beslutter mig for at starte på en frisk
det går også fint til at starte med , men den 23-10-2010 fået jeg en kiks galt i halsen og besvimer og vælter derefter med lastbilen jeg køre i , jeg sidder fast klemt i 3 timer men slipper dog med et pr store aer og drop fod ( har ingen føgelse fra knæ og ned i begge ben )
uheldigt som det hele nu kan være kommer kommunen på deres første besøg i vores nye hus den 25-10 ( til lige med en ny mand ) og dum som jeg er snakker jeg kun om min ulykke hvilkelt resulter i at han tror at jeg går mere op i mig selv end mine børn

jeg begynder at få det dårligt igen og kan nu ikke længer snakke med kommune mand når han kommer

hvilket giver endnu flere prolemmer

I april kommer kommunen på uanmælt besøg og så går jeg helt ned

mit endelig spøgsmål er og der er nogle der har nogle ideer om hvad jeg fejler i dag

kort for talt
som jeg oplever tingene
i juli har vi ikke fået børne penge da vi har fri plads til børnene i SFO , men kommunen har glæmt at betale derfor kommer kommune damen her ud , eller ratter hun er her lige plusenligt hun sidder der i min sofa ,

efter hvad min mand siger
så har jeg ringet til hende og snakket i telefon med hende om at vi ikke har fået vores børnen penge

14 dage sender ser jeg hende igen samme sted i min sofa , og igen i august.

og efter min mands udsagn har hun ikke været her

i slutningen af august får vi en fammile rådgiver som kommer her ud 2 gange i ugen
hun er faktisk flink nok og siger gang på gang at hun intet negativ har at sige

men en dag hun kommer her ud mener jeg hun siger at jeg skal tøre alle skabe af og det går jeg så igang med , min mand stopper mig og spøger hvad jeg har gang i , jeg siger at det har kommune damen bedt mig om . men jeg forsætter da jeg ved jeg har rat

dagen efter kommer kommunen dammen igen og jeg spøger hende så om det ikke er rigtig at hun har sagt det . men nej endnu engang får min mand rat

Efter at være blevet gjodt opmærksom på at folk ikke er her når jeg tror de er , og at folk ikke siger det jeg tror de siger . har jeg fået det 100 gange værre

jeg spekulere konstandt på hvad er virkeligt og hvad er ikke ?

jeg høre eller tænker ved ikke hvad udtryk jeg skal brug

for ved godt at det for går i mit hovde men stemmen vil ikke holde op .

vil prøv at fortælle om dem jeg hørte her igår

jeg er en anden person eller der er en anden der snakker til mig i mit hovde om mig
vedkommen siger at jeg er et skvat , en dårlig mor, at jeg ikke dur til noget , at jeg er et rode hovde , at jeg skal se at få ryddet op .

skal lige siges at jeg har vasket gulv 3 gange dagligt de sidste 14 dage. har malt hele mit hus indvendigt i nye friske farve , har ordnet alt vaske tøj, har soteret alt tøj ,
men syntes stadigt at det roder over alt hele tiden

jeg sover for det meste 4 timer ialt og har meget svær ved at falde i søvn . for når jeg sidder stille eller skal til at sove . begynder stemmen at diskuter inde i mit hoved.
når de har diskuteret læng nok tager jeg en hobby kniv og snitter lidt i min hånd led så forsvinder de længe nok til at jeg kan falde i søvn

når jeg er sammen med børne hygger vi os altid vi leger ser film sammen eller har stop dans jeg er kan grine sammen med dem og ha det sjovt

men alle problemmene er der hele tiden

og her for nogle dage siden så jeg en person stå midt på vej da jeg kom kørnede i min bil jeg bræmsede . og personen var væk

vi har en psygolog som kommer her og fortager forældrevne undersøgelse
og han siger at jeg bare ider af stress ,

kan stress virkeligt være så slem ??

kan man få noget medasin mod stress ??
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Stakkel dig og din familie, det lyder til at I har det rigtigt svært.

    Jeg synes det tydet på at du lider af en psykose. Når du igen har det rigtigt skidt, så bed din mand om at køre dig på psykiatisk skadestue, til en vudering, af din tilstand.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej Boegballe

    Du står i en meget svær situation, og du behøver kvalificeret hjælp med det samme.

    Nej, det er ikke bare stress, og selv om det faktisk udelukkende var stress, er det ikke muligt at få medicin mod stress, sådan som du skriver. Man er nødt til at gøre noget, for at presset og belastningen bliver mindre.

    Men det er klart, at stress og belastninger gør dine psykiske vanskeligheder meget værre. Sådan som det er nu, er du jo faktisk til en slags ”eksamen” hele tiden, fordi myndighederne er ved at undersøge dine børns levevilkår.

    For at du kan komme dig, behøver du ro og hvile og hjælp fra en kvalificeret behandler. Og det skal være en behandler, som du har tillid til, og som udelukkende beskæftiger sig med DINE helbredsproblemer og DIN situation, sådan at du ikke risikerer at miste dine børn, hvis du fortæller sandheden om, hvordan du har det.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå til den praktiserende læge og bede om at blive henvist til en psykiater. Desværre er der ofte lang ventetid, men jo før du går i gang, jo bedre.

    Måske ville det faktisk være bedst at gøre, som Hanne foreslår: Når du har det slemt, så tag direkte på den nærmeste psykiatriske skadestue. På den måde kan du muligvis få hjælp med det samme.

    Hvis jeg var dig, ville jeg også overveje, om det ikke ville være en god ide, hvis børnene midlertidigt kom i pleje et andet sted, mens du er i behandling.

    Det er faktisk ikke så slemt. Masser af børn bor i en periode et andet sted, mens forældrene er syge. Jeg har faktisk selv oplevet, at en anden måtte passe min dengang to-årige søn i 7 uger, fordi jeg havde en svær depression. Jeg må indrømme, at jeg dengang var meget bange for at slippe ham, for jeg var bange for, at jeg aldrig fik ham tilbage. Men der var en, der sagde til mig, at jeg skulle betragte det som rekreation for mig selv og som en lille ferie for min lille dreng. Det hjalp!

    Når man har været ude for en trafikulykke, som du var, hvor du blev slemt skadet, så er det meget menneskeligt, at man er optaget af den grimme oplevelse, og at man taler om den. Det er faktisk, hvad stress-psykologer råder folk til: Man skal tale om denne grimme oplevelse. Det er på den måde, man overvinder den slags vanskeligheder.

    Så var det bare uheldigt, at der komme nogle personer fra kommunen ganske få dage efter ulykken. Det er da klart, at du stadig er præget af ulykken og taler om den. Hvis disse personer på det grundlag vurderer, at du er mere interesseret i dig selv end i dine børn, så mener jeg ikke, at de har ret meget indsigt i, hvordan den menneskelige psyke fungerer. Det ville have krævet en overmenneskelig anstrengelse fra din side, hvis du skulle have forholdt dig fuldstændig tavs om ulykken, og når du i forvejen har det vanskeligt psykisk, synes jeg, at det er for meget at forlange.

    Hvis du ikke kender til det psykiatriske system, så bringer jeg en liste over psykiatriske skadestuer i hele Danmark:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/psyk.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    rigtig mange tak for jeres svar, jeg har været til læge en gang men hun gav mig bare en ny tid. men ved ikke rigtig om jeg skal tage afsted . da jeg syntes at hvis jeg ikke rigtgi fejler noget tager jeg den tid som andre kunne have fået, folk som måske har mere brug for den tid end jeg har , tænk nu hvis en eller anden dør pga af jeg gik til læge og de kunne have fået min tid .

    og jeg ved heller ikke hvordan jeg skal forklager det hele til hende . for når jeg kommer der over . tror jeg ikke rigtgi jeg får sagt . hvordan jeg har det . det er så svært at forklare med ord .

    meget nemmer at skrive

    men kan nok ikke lige aflever en hel roman til hende , tviler på hun gider bruge hendes tid på at læse
  • Indstillinger
    Hej bøegballe ,det er ikke stress det er ikke disse symtomer Kender du mennesker der hører stemmer , der er måske noget om det her på nettet , det kan også lyde som små psykoser du får , det kan komme af stress. er du undersøgt for posttraumatisk stress , da du har været ude for en ulykke kan det have forværret . din psyke . og det kommer tilbage når du bliver belastet. Du må snarest kontakte din læge og blive henvist til psykriatre og få behandling hvis du skal have chance for at passe dine , børn hvis din tilstand bliver ved at være sådan , beslutter komunnen at sætte børnene i familie pleje. forlanger de det, er i nød til at sige ja til frivilig anbringelse. måske siger kommunen at det er så længe du er rask igen. men lad være at skrive under på vedvarende anbringelse hvis du ønsker at få dem hjem en dag , hvis det bliver aktuel. som det er nu for dig , så få noget familie til at hjælpe dig med at passe børnene og have dem i weekenden til aflastning til du igen får kræfter. hav en person der er hos dig imens du er sammen med børnene. da i sådanne situationer lige pludslig ikke har styr på virkeligheden. og stemmerne i hovedet inddrager dig og børnene til at gøre noget , som på andre vil være underligt, som retualer af forskellige slags , og leg der bliver til en forestilling. det er svært at skilne hvad er sygdom og almindelig . Du må tænke du er syg lige nu. og du har brug for læge hjælp hurtigst mulig. og lad være at køre bil som du har det. Tænk på at blive rask nu. og få andre til at passe dine børn i mens. som du stoler på. god bedring
  • Indstillinger
    Hej jo du skal bare skrive alt ned på papir hun skal læse hvad du har skrevet, ellers bed om at komme ind til en anden læge. i dit lægehus hvis du er bedre tryg ved denne. og nej der er nok ikke nogen der dør, hvis du har en tid hos lægen. de der er døende går normal ikke til praktiserende læge, det er ambulancen man ringer efter 112. hvis du er alene hjemme og bliver meget syg kan du ringe der til. og de kan hjælpe med psykiatrisk syghus. hej
  • Indstillinger
    Hej igen Boegballe

    Det er jo heldigt, at du allerede har en tid hos lægen. Selvfølgelig skal du tage af sted. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er mærkeligt, at din læge ikke gjorde noget, da du var der første gang, men bare gav dig en ny tid.

    Men kan det ikke forholde sig sådan, at lægen vurderede, at der i en almindelig konsultationstid, hvor der er afsat kun 15 minutter i alt, ikke var tid nok til så alvorlige problemer, som du har? Jeg håber, at det er sådan, det hænger sammen, og at lægen har afsat tilstrækkeligt med tid næste gang, sådan at der virkelig kan blive taget fat på dine problemer, sådan at du kan komme dig og få det godt og blive den gode mor for dine børn, som du gerne vil være.

    Jeg forstår godt, at det er svært for dig at forklare for lægen, hvad der er galt. Du har jo yderligere det problem, at du over for kommunen er nødt til at spille mere rask, end du er, og hvilken sandhed er det så lige, at du skal fortælle til lægen?

    Tjah, du er nødt til at lade være med at spille skuespil. Du må fortælle lægen nøjagtig, hvordan du har det.

    I dit første indlæg spurgte du, hvad vi Netdoktorbrugere mente, at du fejler. Jeg er nødt til at sige, at vi brugere jo ikke er sundhedsfagligt uddannede. Vi taler bare ud fra vores erfaring. Men når du oplever ting, der ikke stemmer med virkeligheden og desuden hører stemmer, kalder man det psykose.

    Jeg husker, at min mor under svære depressioner ofte var psykotisk. Hun hørte stemmer, der talte negativt om hende, og hun så personer, der ikke var der. Enkelte gang blev hun også overaktiv og lavede en hel masse husarbejde, som hun desværre ikke rigtig fik afsluttet, sådan at der alligevel så rodet ud.

    At være psykotisk er meget ubehageligt. Hos min mor var det hendes depression, der gjorde hende psykotisk, og depressioner kan behandles. Min mor kom sig fint.

    Jeg ved jo ikke, om det er helt den samme tilstand hos dig som hos min mor. Men det er meget vigtigt, at du kommer i behandling. Og det kræver, at du fortæller lægen, hvordan du har det. Når du kunne skrive det til os her på Netdoktor, så kan du også skrive det ned på et stykke papir til lægen.

    Sedlen skal i hvert fald indeholde følgende punkter:

    • Jeg oplever ting, der ikke stemmer med virkeligheden
    • Jeg hører stemmer, der siger negative ting om mig
    • Jeg har meget svært ved at falde i søvn og sover kun ca. 4 timer hver nat
    • Alligevel knokler jeg virkelig meget og har f.eks. vasket gulv 3 gange dagligt de sidste 14 dage
    • Jeg skærer i mig selv for at få stemmerne til at forsvinde

    Hvis du er bange for, at ”lægen ikke gider læse en roman”, så kunne du jo nøjes med at skrive 5-7 punkter ned, lidt ligesom punkterne ovenfor. Når lægen har læst det, du har skrevet, er jeg sikker på, at hun ved, hvad hun herefter skal spørge om, for at finde ud af, hvad du fejler, og for at finde ud af den bedste behandling til dig.

    Jeg sender dig alle mine gode ønsker for dig og dine børn.

    Mange hilsner

    kKmeliadamen
  • Indstillinger
    kan se jeg har skervet det lidt forkert .
    I oktober 2010 flytter vi
    og jeg beslutter mig for at starte på en frisk
    det går også fint til at starte med , men den 23-10-2010 fået jeg en kiks galt i halsen og besvimer og vælter derefter med lastbilen jeg køre i , jeg sidder fast klemt i 3 timer men slipper dog med et pr store aer og drop fod ( har ingen føgelse fra knæ og ned i begge ben )
    jeg har fået føgelsen igen og har kun are tilbage efter uheldet
  • Indstillinger
    hej
    i skriver psykose.
    den passer godt nok ud over at jeg jo nogle gang godt er klar over at jeg
    måske fejler noget

    da det jeg ser ikke giver mening da det forsvinder ret hurtigt igen
    men på den anden side mender jeg også at det jeg ser er der

    men når jeg har kikket huset igemmen og der ike er nogle er jeg jo godt klar over at der inden er og det jeg så ikke er virkeligt
  • Indstillinger
    Hej bøegballe en psykose siger almindelige mennesker at det vi ser og hører ikke er rigtige i den virkelige verden, men psykriatre siger at det vi oplever i en psykose er virkelige for os. og en stemme vi virkelig høre inden i hovedet. der er flere forklaringer på hvad stemmen kan være . Det kan du læse om det at høre stemmer. men tit i en psykose er det vores barndom og liv , vi gennemlever imens psykosen er der , og familie , mand, børn , venner og afdøde bekendte . er med i tankerne , eller bliver levende i stuen. og du kan også blive angst for det du hører og ser. og tro nogen vil dig ondt. Hver gang du får psykose bliver din hjerne lidt forringet, store psykoser kræver lang læge behandling , og er svære at komme sig helt efter. hvor noget af hukommelsen kan blive væk . og det er ikke ualmindeligt at det varer 1 år før man igen kan magte at passe børn, hus mm. Sig til din mand mens du kan at de ikke må lukke fremmede mennesker, incl fremmed læge ind til dig hvis du har psykose, det er så forfærtelig at stå med fremmede , og en voldsom angst kommer hvis de vil tage en med et sted hen. det skal kun være mennesker personen kender i forvejen. Husk at få noget at spise og drikke , og prøv at ligge og hvile mere , det hjælper dig til at psykosen ikke kommer så meget, men få medicin ved lægen . Godt du har fået føelsen igen i benene . god bedring
  • Indstillinger
    Hej Boegballe

    Hvornår er det, du har en tid hos lægen?

    Jeg synes, at det ville være rart, hvis du skriver og fortæller, hvordan lægebesøget er gået.

    Njah, psykose lyder måske så drastisk. Når du kan koncentrere dig og formulere dig så fint her i denne debat, så kan du jo ikke være psykotisk hele tiden.

    Jeg forstår det sådan, at du har en alvorlig depression med psykotiske symptomer. Når man er voldsomt under pres, kan en depression godt blive så slem, at der opstår psykotiske symptomer, sådan som det skete for min mor. Du skrev jo også, at den depression, du tidligere har fået konstateret aldrig rigtig gik over, selv om du fik medicin for den.

    Jeg håber, at lægen denne gang sørger for en bedre behandling, og at hun følger op på din situation, sådan at du kan blive helt rask.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.