Hjem Muskler, led og knogler Rygsmerter

Kiropraktor - erfaringer

Redigeret 21 oktober, 2011, 10:26 i Rygsmerter
Hej.
For ca 2 måneder siden gik jeg både til kiropraktor og fys. Ikke så meget pga smerter men mere fordi jeg var"mærkelig" i hovedet. Det hjalp også. - Men nu er det allerede vendt tilbage, så jeg skal nok have en omgang mere.
Jeg har hørt, at det kan være lidt skadeligt hvis man får for mange kiropraktiske-behandlinger. Er der nogen som har erfaringer herom??

Kommentarer

  • Hej
    Næ, det har jeg i hvert fald ikke, hvad skulle problemet være, andet end måske hvis det er 'knæk og bræk' som ikke får bare lidt hvile ind i mellem, så det falder på plads. Mvh. Helle8
  • Min datter fik at vide af en fysiurg og rheumatolog, at hun skulle stoppe med kiropraktorbehandlinger, fordi det var alt for hårdt. Hun kom med en nærmere forklaring, som jeg ikke husker.
    Jeg har også hørt det før.

    KH Helene
  • Hej med dig.
    Jeg har tidligere gået til kiropraktor pga. "ondt i ryggen". Kiropraktoren hjalp mig nogle gange, så jeg har været godt tilfreds.
    Sidste år gik jeg til kiropraktor 2 mdr., men det hjalp ikke så godt som det plejede. Men kiropraktoren afsluttede mig og sagde, at det nok skulle blive bedre - nu skulle tiden bare arbejde for mig. Hvad han ikke vidste var, at han afsluttede mig med en kæmpe discusprolaps i lænderyggen. han havde "knækket og brækket" mig uden at tage billeder, så reelt vidste han ikke, hvad han havde med at gøre. Der gik ikke engang en uge, så måtte jeg få min mand til at ringe 112 - jeg kunne ikke stå på benene og ikke røre mig ud ad flækken, så JEG er færdig med kiropraktorer. En discusprolaps kan jo heller ikke ses på alm. røntgen, så selvom han havde taget billeder, havde han ikke set det. Kiropraktoren havde dog fortalt mig, at han ikke rørte folk, der havde fået stillet diagnosen discusprolaps med en ildtang - det kunne gøre mere skade end gavn.
    Kh. Dorthe
  • Mht. Knæk og bræk.
    Der er ingen som helst dokumentation for at manipulationen skader leddene eller andet. Faktisk går mange mennesker rundt og knækker fingre flere gange om dagen. Der er ingen af dem der ender op med hypermobil eller forstuvede led.
    Det er en skrøne som bygger på en gammel teori og som ofteset udbredes af uvidenhed.
  • Hej Marlene ja det er rigtigt der bliver talt om at det skader at gå til kiropraktor. om der er belæg for det ved jeg ikke. nogle ting går hurtigt over ved kiropraktor men venner også hurtigt tilbage med de samme smerter samme sted igen, hvor fysioterapi strækker sig over flere ugers behandling langsom og bygger kroppens muskler op til at være stærke og modstå belastning, det gør kiropraktoren ikke. han helbreder og råder til øvelser og side stillinger. men en fysioterapujt giver øvelser med hjem. og støtte pudder mm og optræner mennesker. jeg vil efter at have fået massage sige din krop har bedst af at få massage og muskelopbygning. og føler du din ryg eller bækken er låst fast kan kiropraktor løsne det i samarbejde med fysioterapiujt. nogle gange er det musklerne der er trukket sig sammen der skal løsne op. så det skal gøres over længere tid. du kan også opsøge en kropsmassør, det er dejligt at få kroppen opløst for myoser. Du kan godt få hovedpine ved at få knækket nakken ved kiropraktor. held og lykke
  • @Malene.
    Som du selv nævner virkede behandlingen. Så få den igen og så få rettet på nogle af de ting i hverdagen der udløser problemet.

    @hovedpine kan være en bivirkninng ved manipulation. Ligesåvel som det kan være ved massage, akupunktur, stræk etc.
  • Jeg har gået til kiropraktor i over 25 år, det er sket med pauser, nogen gange med et 1 års pause andre gange med 5 års pause.

    Typisk når jeg er afsted får jeg mellem 3-7 behandlinger, jeg har talt med min kiropraktor som siger at hvis det skal holdes ved lige, så jeg ikke behøver en masse behandlinger, så bør jeg komme og få en enkelt behandling ca. hver halve år.

    Derudover har jeg ikke nogen gener af at jeg har fået kiropraktorbehandlinger, jeg har kun været glad for dem. Jeg har brugt dem til at få bugt med ryg og nakkesmerter og så "kontorskulder" når man sidder på kontor og bruger mus hele dagen.

    men som sagt efter 25 år, har jeg ikke kunnet mærke nogen former for problemer, føler heller ikke at jeg har behov for flere behandlinger nu end da jeg var yngre.

    Men det er selvfølgelig også vigtigt at kigge sig for og vælge en dygtigt og kompetent kiropraktor.
Log in eller Registrér for at kommentere.