Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er feminister narcissister ?

«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej bjergtoppen.

    Hvorfor spørger du om lige præcis FEMINISTER er narcissister?????? Jeg kan ikke se hvor lige præcis begrebet feminist dukker op i den her sammenhæng.

    Og så kan jeg lige spørge videre:
    HVILKE feminister er det du mener?
    Altså hvilken definition af en feminist tænker du på?
    Der findes nu en gang flere former for feminisme...
  • Indstillinger
    hej anna84

    jeg syntes spørgsmålet er meget relevant og vigtigt at forholde sig til og placeret helt rigtigt i Modne mænd og kvinder.

    linket er super godt og en virkelig øjenåbner:
    http://forum.oestrogen.dk/blogs/mettean ... ampyr.aspx

    og jeg tror bestemt at du vil få rigtig meget ud af det, hvis du deler det op i generalt, grupper og undergrupper, som du selv påpeger, måske helt ned til enkeltpersoner.
  • Indstillinger
    Jeg har læst det og vidste i forvejen godt hvad en narcissist er.

    Det jeg spurgte om var, hvorfor dit spørgsmål lige præcis er om FEMINISTER er narcissister?

    At du svarer at jeg vil få meget ud af at dele det op i generelt, grupper, undergrupper og enkeltpersoner forklarer ikke hvorfor du spørger "Er feminister narcissister"....

    Derpå kommenterede jeg, at der er flere former for feminisme, og at det at svare på dit spørgsmål vil forudsætte at man ved hvilken specifik gruppe af feminister du spørger til...

    Og ja, jeg er måske lidt narcissistisk, men jeg vil nu gerne have svar på spørgsmålene alligevel for at kunne komme med mine betragtninger om emnet.

    Og så vil jeg tilføje spørgsmålene:

    Hvad er det for noget "meget" du mener jeg vil få ud af at forholde mig til teksten i forhold til forskellige befolkningsgrupper/individer..?

    Hvorfor er narcissisme især relevant i forhold til modne mænd og kvinder?
  • Indstillinger
    hej anna

    beklager, men du må finde dine egne svar.
  • Indstillinger
    Øh... nu forstår jeg ikke helt...
    Det er jo en debat det her, så skal man vel debatere?
    Der jo ikke meget debat i det, hvis man skal finde sine egne svar.
    I en debat prøver man vel at få en dialog i gang og spørger og lytter til hinanden?

    Helene
  • Indstillinger
    Ja, det er en debat, ikke en spørgeleg.

    Emnet er måske svært at skulle forholde sig til og det kunne måske være nemmere at drukne det i spørgsmål, men det kommer ingen videre af.

    Man kunne også forestille sig at det ville være nemmere at at få spørgsmåls stilleren til at fremstå som noget negativt, end det ville være at forholde sig til spørgsmålet, men igen det kommer ingen videre af.

    Eller neglicere måden hvorpå der bliver svaret, men igen det kommer ingen videre af.

    linket er super godt og en rigtig øjenåbner:
    http://forum.oestrogen.dk/blogs/mettean ... ampyr.aspx
  • Indstillinger
    Okay. Jeg kan bare ikke debattere på din måde, men måske er der andre, er kan.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg forstår heller ingenting.

    Du stiller jo netop selv et SPØRGSMÅL: "Er feminister narcissister?".

    Så er det da vel ikke underligt at vi andre tror, at du vil høre vores mening om netop det spørgsmål...

    Forvirringen bliver total når du så siger, at emnet hører godt til under modne mænd og kvinder, at man får meget ud af at sætte det op mod forskellige grupper og enkeltindivider, at det er et svært spørgsmål at forholde sig til og at vi selv må finde svar - men ikke vil forklare hvad i alverden du mener.

    Måske du kunne nedlade dig til at indvie os i dine betragtninger? For vi er åbenbart godt stupide når vi ikke forstå din logik.
  • Indstillinger
    Hej alle

    Jeg er også lidt uforstående over for, hvad trådstarter vil med sit indlæg. Jeg har læst indlægget på oestrogen, som der henvises til. Jeg synes, at der siges nogle meget fornuftige ting om en bestemt mennesketype, som bl.a. er kendetegnet ved, at han eller hun er meget selvcentreret, mangler empati og har en tendens til at virke fuldstændig drænende på andre menneskers energi.

    Indlægsskriveren på Oestrogen har ret i, at det er vigtigt at komme væk, når man møder den slags mennesker.

    Og for mit vedkommende er det helt i orden, hvis man sådan lidt for sjov kalder den type mennesker for ”vampyrer” (fordi de jo tapper andre for livsenergi).

    Jeg kan godt se, at de ting, der beskrives om denne mennesketype, ser ud til at ligne diagnosen narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Men jeg tvivler på, at den mennesketype eller den diagnose findes ret tit i rendyrket form.

    Når jeg har mødt meget selvcentrerede mennesker (altså narcissistiske mennesker i dagligdags forstand – ikke som i diagnosebeskrivelsen), så har de i reglen været dybt ulykkelige og slet ikke ude på at promovere sig selv eller udnytte andre mennesker. Når de kun evner at tænke på sig selv, så er det, fordi de ikke har overskud til andet, fordi de selv har så mange problemer, lidt a la følgende gamle anekdote (genfortalt efter hukommelsen):

    En mand siger til en anden: ”Hvad mener du, er livets mening?”
    Den anden svarer: ”Det ved jeg ikke, jeg har fået noget i øjet”.

    Jeg er absolut villig til at bære over med en sådan ulykkelig narcissist et langt stykke ad vejen. Men på et tidspunkt må jeg væk, inden jeg selv bliver tømt for energi.

    I øvrigt er jeg skeptisk over for diagnosesystemets stigmatiserende diagnoser. Jeg tror på, at mennesker kan udvikle sig og forandre sig. Jeg tror ikke, at en personlighedsforstyrrelse behøver at være en permanent tilstand.

    Så er der spørgsmålet om, hvorfor betegnelsen ”feminister” nævnes i overskriften her på Netdoktor. Den person, der har skrevet indlægget i debatforummet Oestrogen, har ikke nævnt noget om feminister. Det er trådstarteren her på Netdoktor, der bruger det ord – muligvis for at tiltrække sig opmærksomhed, for feminisme har naturligvis ikke noget med narcissisme at gøre.

    Det eneste træk, jeg kan finde, der muligvis kunne være fælles, er følgende:

    Hvis man kæmper for en bestemt sag, her kvinders rettigheder, så er man muligvis lidt tilbøjelig til at se bort fra nuancer, fordi man er så optaget af sagen. Og det er jo kendetegnende for narcissister, at de ikke er så gode til at se nuancer. Men hvis man bruger den argumentation, så er enhver, der kæmper for en sag, en narcissist! Det gælder politikere, miljøforkæmpere, menneskerettighedsforkæmpere osv. Og det kan naturligvis ikke være rigtigt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hej Kameliadamen

    tak for tilbagemeldingen, rart at få den på emnet.

    Og det var lige derhen jeg ville.

    Selv er jeg fuldstændig enig i at verden ikke er sort og hvid og at menesker kan flytte sig.

    jeg er derimod ikke enig i din opfattelse af feminismen, idet jeg ser at den har ganske mange træk til fældes med narsisme, en tindens som jeg mener er uheldig og jeg mener ikke at kvindernes kamps midler kan retfærdiggøres helt så let som du gør det.

    Jeg håber at indlæget vil få flere til at reflekter over feminismes ligheder med narcissisme, for der er meget der taler for, at mange ved ikke at gøre det er blevet snydt.

    bedøm selv:
    http://forum.oestrogen.dk/blogs/mettean ... ampyr.aspx
Log in eller Registrér for at kommentere.