Kan jeg ikke få børn??
Hej!
Jeg er 18 år, og ved godt det er tidligt men er bange for jeg ikke kan få børn.
Jeg vil godt være mor i en ung alder dog først om nogle år, mindst 5, men min største frygt i verdenen er ikke at kunne få børn da jeg føler det er mit livsmål.
Jeg er enebarn, eller det vil sige min far har en søn fra tidligere ægteskab, men vi har aldrig boet sammen, da der er 27 års forskel på os. Men mine forældre prøvede i ca. 1 ½ år at få mig, og de prøvede 15 år efter det at få flere børn uden resultat. Min ene moster prøvede 1 12 år at få et barn hvor efter det lykkedes 1 gang med regensglas. Min mormor og min anden moster ser ikke ud til at have haft problemer med det og min fars er adopteret så kender ikke hans rigtige familie. Jeg har flere gange været så sum at glemme p-piller men har aldrig haft noget der minder om problemer med det, og flere gange da jeg var yngre var jeg rigtig dum til at glemme beskyttelse. Men jeg er bare SÅ bange for at jeg ikke kan få børn! vil gerne have en hel masse for elsker børn of skal snart studere til pædagog. Håber så meget der er nogen der kan hjælpe mig med alle de tanker jeg har i mit hoved!
DKH. ELB.
Jeg er 18 år, og ved godt det er tidligt men er bange for jeg ikke kan få børn.
Jeg vil godt være mor i en ung alder dog først om nogle år, mindst 5, men min største frygt i verdenen er ikke at kunne få børn da jeg føler det er mit livsmål.
Jeg er enebarn, eller det vil sige min far har en søn fra tidligere ægteskab, men vi har aldrig boet sammen, da der er 27 års forskel på os. Men mine forældre prøvede i ca. 1 ½ år at få mig, og de prøvede 15 år efter det at få flere børn uden resultat. Min ene moster prøvede 1 12 år at få et barn hvor efter det lykkedes 1 gang med regensglas. Min mormor og min anden moster ser ikke ud til at have haft problemer med det og min fars er adopteret så kender ikke hans rigtige familie. Jeg har flere gange været så sum at glemme p-piller men har aldrig haft noget der minder om problemer med det, og flere gange da jeg var yngre var jeg rigtig dum til at glemme beskyttelse. Men jeg er bare SÅ bange for at jeg ikke kan få børn! vil gerne have en hel masse for elsker børn of skal snart studere til pædagog. Håber så meget der er nogen der kan hjælpe mig med alle de tanker jeg har i mit hoved!
DKH. ELB.
Kommentarer
Du skal ikke være så bekymret
Når du og din kæreste skal igang med at prøve, viser det sig sikkert, at du sagtens kan blive gravid.
Er dine forældre blevet udredt? Ved de hvorfor de ikke kunne få flere børn?
Man skal forsøge selv i 1 år (medmindre der er kendte problemer hos en af parterne), derefter kan man gå til sin læge og blive tjekket. Så henvises man til en fertilitetsklinik, hvor man så bliver udredt.
På baggrund af de svar man får, finder man en behandlingsmetode der passer.
Der er faktisk ikke ret mange mennesker, der ikke får børn, hvis de gerne vil. I nogle tilfælde tager det ikke lang tid, i andre kan det tage år, men man er efterhånden så dygtige på det område, at der skal MEGET til, før det ikke kan lykkes.
Om de kommer naturligt, eller om de kommer kunstigt, betyder ingenting for hvad man føler for dem.
Det du bedst kan gøre, er ikke at være så bekymret. Tænker man for meget over tingene, kan det i sig selv gøre en så anspændt, at det kan blive svært.
Du er ung endnu, og du kan stadig nå at få børn i 20 år
Johanne
Du tager p-piller, så for din egen skyld bør du passe den månedlige 7-dages pause, så du ikke laver mere ravage end nødvendigt. Og husk - nogle kvinder kan være under påvirkning af disse hormoner i endog meget lang tid efter ophør, så du kan risikere, at det tager tid for dig at blive gravid. Men - på den anden side, så kan du også være typen, der bliver det lige med det samme. Du skal kun have det med i dine overvejelser. Og - kod dog en "reminder" ind på din mobil, så du husker at tage pillerne, som du skal. Hvis du glemmer dine piller, så bruger du forhåbentligt kondom i stedet for at tage en fortrydelsespille? De er nemlig ikke gode for din krop.
Og - når man tager p-piller, så kan man måske godt være lidt sløset med kondomet med en ny partner, så sørg for at blive jævnligt checket for kønsoverførte sygdomme - her tænker jeg især på klamydia, men i det hele taget pas på dig selv.
Tak!
men endnu engang tudind tak!
Min svigerrinde fandt ud af 3 uger efter min udskrabning at hun var gravid, det var en virkelig hård tid, men november fik hun lille oliver, som jeg forguder :0) men selvfølgelig er det blot med til at jeg nu ønsker mig en lille endnu mere. og svigerfamilien hentyder ofte til om ikk også snart vi skal have en. de ved ikke at vi prøver da jeg dengang valgte at vi ikke ville stresse over det, eller føle os presset, men det at der ikke er nogen der ved at vi prøver og har prøvet længe nu gør at jeg ikke har nogen at snakke med om det, hvilket gør at jeg begynder at blive mere og mere bekymret. har altid ønsket at blive ung mor til 3, men begynder nu at spekulere om der kan være noget galt med mig? efter min udskrabning udeblev den efterfølgende blødning, hvor jeg på sygehuset blev undersøgt og fik den besked at der ikke var noget galt. Men hvorfor er der så ikk sket noget på de 14 mrd siden min udskrabning?
håber på nogen læser dette, og kan give mig nogle råd.
M.v.h den bekymrede
Og så tag det helt roligt, selvom det faktisk skulle vise sig, at du skulle have problemer med at blive gravid, så kan man idag gøre helt utroligt meget. Jeg er arveligt disponeret for endometriose og er 4. generation med sygdommen, og alligevel er jeg nu halvvejs i graviditeten med vores ønskebarn. Nej, jeg ville ikke kunne have fået børn på egen hånd, men lægerne idag ved så meget, og kan gøre så meget, at det slet ikke behøver være umuligt selvom man ikke kan selv. Så fortvivl ikke...
Og jeg har snakket med min læge for ca. en måned siden efter mit stop på P-piller og da fortalte han mig, at uregelmæssig mens. er forskelligt fra kvinde til kvinde, og at det kan ha noget, at gøre med hormon styrende i hjernen på nogle kvinder og, at sådan var det bare med nogle kvinder. Og at det ikke har noget, at gøre med at jeg lige er stoppet på p-piller for lidt siden
men nu er sagen bare, at min kæreste og jeg så forfærdelig godt kunne tænke os et barn nu. Mit største ønske er, at blive mor og da jeg ikke ved hvornår jeg får ægløsning og det, så kan det være forfærdeligt svært og ramme det rigtige tidspunkt (selv med clear blue digital). Men min største og værste frygt (hvilken jeg nægter at tænke eller bilde mig selv ind), er at der kunne være noget galt med mig? Kan det være noget med, at jeg som lille barn spiste meget håndsæbe eller?? er det bare mig der er lidt for paranoid?
Er der nogle der please kan hjælpe med, at besvare dette eller måske står i samme båd, som mig?
Ps. kan der ske noget ved, hvis man har haft taget 3 fortrydelses-piller i alt, i hele ens liv?? min læge har sagt, at det er fuldstændig ufarligt (selvfølgelig i visse mængder), at det er det samme, som en p-pille, men bare med et ordenlig skud med hormon i, som der gør at det skyller "det ud, som endnu ikke er blevet til noget" inden for de 72 timer efter ubeskyttet samleje.
Mvh: Den bekymrede :!