Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kalorieunderskud = svimmelhed

Redigeret 22 maj, 2011, 04:11 i Sund kost
Jeg har den sidste måned været på slankekur. Jeg har alt ialt på en dag indtaget hvad jeg tror er ca. 900-1000 kalorier på en dag, som består af kød, salat, rugbrød med magert pålæg og lidt müsli til morgenmad.

Jeg laver en times hård styrketræning en gang om ugen, cykler ca. 1 km hver dag og tager af og til trappen op til 10. sal hvor jeg bor. Jeg vejer p.t. 78,8 kg. og er 1,73 høj.

For ca. fire dage siden oplevede jeg til min forbavselse en umenneskelig trang til pizza (ved godt det lyder lidt mærkeligt), samt jeg blev meget svimmel. Jeg holdte mig væk, men i går, spiste jeg så noget spaghetti. Efter 1,5 time, gik svimmelheden væk og trangen til pizza forsvandt også.

Kan jeg have været i kalorie/kulhydratunderskud?

Hvis ja. Hvad er grunden til, at man bliver svimmel ved kulhydrat/kalorieunderskud

Eller var det rent tilfælde, at svimmelheden og pizzatrangen forsvandt efter jeg havde spist spaghetti?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Man bliver svimmel fordi blodsukkeret falder.
    Når man spiser noget stiger blodsukkeret, og svimmelheden forsvinder.

    Trangen til pizza forsvandt nok fordi du ikke længere var sulten (det er ikke sikkert du FØLTE dig sulten, men din krop var det).

    Du kender nok også at man kan have vildt meget lyst til slik eller chips, men at trange fortager sig hvis man får noget mad i maven...
  • Indstillinger
    Hej Kirsten

    Det lyder til at du har sat dit kalorietal alt for lavt i forhold til dit aktivitetsniveau.

    Sæt dit kalorietal op til 1200 kcal dagligt og i forbindelse med træning kan du sagtens spise 100 - 150 kcal ekstra.

    Du vil opleve at du taber dig lige så nemt med 1200 kcal som med 900 kcal da kroppen så får det energi den har brug for. Så dine organer m.m. har mulighed for at fungere optimalt.

    Mange hilsner
    Mette
  • Indstillinger
    Mange tak for svarerne, de har været til stor hjælp :)

    Venlig hilsen
    Kirsten
Log in eller Registrér for at kommentere.