Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Insemination ved barnløshed

Redigeret 2 januar, 2011, 15:15 i Ufrivillig barnløshed
Insemination er et element i behandling af barnløshed, og i præsentation af metoden fokuseres på forskellige bivirkninger. Jeg synes der mangler fokus på følgerne for barnet og familien efterfølgende.
I mange sammenhænge omkring adoption er der opmærksomhed på barnet og familien. Det savner jeg i inseminations-overvejelser. Jeg kunne tænke mig at kommende forældre skal bringes til at overveje:
*hvordan vil de fortælle om barnets tilblivelse
*hvornår de vil fortælle barnet om tilblivelsen
*hvilke karakteristika hos donor vægter de
*hvor meget inddrages øvrig familie og skal de holde barnets tilblivelse hemmelig
*Hvorfor fremgår det ikke at barnets journal efterfølgende, at gener fra faderen faktisk ikke kendes
Der er mange børn med uklare gener - som tilfældigt får det at vide, som gennem livet kan følge sig udenfor, hvis øvrige i familien ligner hinanden, to søskende som slet ikke ligner hinanden, skyld og skam i familien, der kommer til at præge barnet. Jeg tror mange identitets-spørgsmål stammer fra usikkerhed og utydelighed helt fra starten af et barns liv. Og at en stor del af det kan forhindres ved tydelighed og klarhed over mulige konsekvenser.

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.