Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

At leve livet

Redigeret 23 november, 2010, 10:36 i Ensomhed
Jeg er en pige på 18 år, og jeg er led og ked af at jeg ikke har følt mig rigtig levende én eneste dag. Jeg synes livet er kedeligt, og har det ikke som om at jeg opfatter glæde på samme måde som andre mennesker. Mit store ønske er sådan set at genskabe en verden som er mere spændende for mig, men det er selvfølgelig umuligt. Jeg er genert og tilbageholdende, men føler at jeg har et kæmpe behov for opmærksomhed indeni - noglegange kunne jeg godt tænke mig at være den der står på scenen i stedet for henne i hjørnet, men efter 18 år tror jeg ikke at jeg kan omvende mig selv - har det som om at det er for sent og at jeg bare må finde en anden måde at leve livet på. Jeg ved ikke hvordan, for man kan jo ikke tvinge sig selv til at synes godt om noget, i det her tilfælde livet. Jeg har ikke nogen nære venner, så de kan ikke rigtig opløfte mig.

Jeg ved ikke rigtig, har det ikke som om at jeg kan få et svar der kan hjælpe nu hvor folk finder glæde i så mange ting, men skriver mest bare for at skrive noget. Hvordan lever man livet? Og hvordan kommer man frem i lyset når man nu er vant til at forblive i skyggen?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    KÆRE 18-ÅRIGE----der er kun en der kan skabe dit liv---og det er dig selv---det er muligt du syntes at alt er kedeligt ---hvor kan du vide det ---hvis du ikke går i gang med at prøve nogle af alle de muligheder der er ----

    meld dig ind i en sports forening og se hvad de har at byde på----find et veekn job hvor du kan komme ud og møde nogle mennesker ---

    tag på efter-skole --osv-osv ---
  • Indstillinger
    Kære Dig

    Jeg har haft det, som du beskriver. Som tilskuer til andres (og mit eget) liv.
    Men du skal ikke give op. Det gode er, at det er muligt at få det meget bedre. Det måske mindre gode er, at det ikke er noget, du kan gøre alene. Det kræver et terapiforløb hos en psykolog eller terapeut.
    Ikke fordi du fejler noget - men fordi der er nogle årsager til, at du ikke kan finde glæde og mening i livet. Disse årsager ligger gemt i underbevidstheden og den kan man ikke selv 'bare lige' få åbnet for.

    Da jeg var 18 år, havde jeg heller ikke nogen fornemmelse af, at noget kunne blive anderledes, så jeg søgte heller ikke hjæp til det. Det fik jeg først, da jeg var 43 år. Så længe behøver du heldigvis ikke at vente. Så det er rigtigt godt, du har skrevet herind.
    Det er aldrig for sent - jeg har hørt om en 70 årig kvinde, der startede i terapi, fordi hun ville have det bedre :-)

    Du er kun 18 år - du skal bestemt ikke leve et liv alene i skyggen. Du skal have hjælp til at finde lyset og glæden inde i dig selv, så du kan mærke den og tage imod den, når du møder den ude i verden. Uden glæden er det givetvis ikke muligt at finde meningen med livet.

    Kærlig hilsen Helene
  • Indstillinger
    Ja, jeg ved at jeg hellere må komme ud i verdenen og prøve et eller andet, jeg kan bare ikke finde ud af hvad, for der er intet der umiddelbart tiltaler mig, ikke noget jeg kan finde i hvert fald. Kunne godt tænke mig at begynde til et eller andet, men jeg ved det altid virker lidt bedre inde i mit hoved end det er i virkeligheden, måske fordi at jeg i mine forestillinger kan være som jeg vil, og menneskerne omkring mig er som jeg vil have dem, men sådan er verdenen jo ikke sat sammen.
    - Alt det der med terapi lyder lidt for stort til mig lige nu, så det må vente til det en dag går virkelig galt eller noget. Manglen på glæde skyldes vel bare et alt for indelukket liv og for få beslutninger. Jeg har altid bare taget den nemme vej som har resulteret i et liv uden overraskelser, eller forandringer, men blot rutine og kedsomhed – jeg tror det ligger til familien, desværre. Vil rigtig gerne gøre noget ved det dog, det er bare sværere end som så.
  • Indstillinger
    Hej :)

    Har du overvejet at tage på højskole?
    Jeg ved godt, at der er en vis økonomisk udgift ved det, og du formentlig er nødt til at spare op til det, men ved at tage på højskole kommer du i nogle helt andre rammer end du er i nu, du er bland "nye" mennesker, og det vil måske kunne hjælpe dig til at bryde fri af de mønstre du nu er i.
    Ved at vælge en højskole der lægger vægt på selvudvikling kan du slå to fluer med ét smæk :)
  • Indstillinger
    Har lige kigget på noget højskole-sjov. Er det noget ala efterskole hvor man bor på skolen osv? :) ja, føler mig lidt uvidende, så kan jo kun spørge for at blive klogere, hehe. Anyway, hvis det er tilfældet, så er det i hvert fald et rigtig godt forslag - noget jeg sagtens kunne finde på at overveje :)
  • Indstillinger
    Tja, man kan vel godt sammenligne det med efterskoler.
    På nær at der er visse forskelligheder :D

    På højskoler vælger man selv hvilke fag man vil have, og der findes et utal af forskellige skoler med et utal af forskellige fag.

    Jeg gik selv et halvt år på Uldum Højskole for et par år siden, og det var jeg rigtig glad for. Der har de en stor spændvidde i fagene: Fx. diverse sportsfag, drama, forskellige musik- og sangfag, psykologi, kreative fag, religion, sprog og jeg ved ikke hvad.

    Andre højskoler har "fagpakker" sådan så man fx. går på en friluftslinie eller en sportlinie eller en kreativ linie.

    Det koster gennemsnitligt omkring 5000 kr. om måneden at gå på højskole. Og eftersom det er BÅDE tag over hovedet, undervisning og mad, så må det anses for virkelig billigt.

    Inde på www.hojskolerne.dk kan du finde en masse information om både skoler og fag og lange og korte kurser m.m.
  • Indstillinger
    Virkeligt god idé med et højskoleophold.
    Jeg var selv på højskole, da jeg var 20-21 år og det var virkeligt lærerigt. Det var på mange måder en ny start og en rigtig god måde at bryde nogle mønstre på.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Har kigget på en masse højskoler nu, og det lyder da spændende :) tak for rådet - vil se på det.
  • Indstillinger
    Højskole er vidunderligt. Jeg er 78 år og har i mange år været afsted nogle gange om året, korte ophold med Bridge.
    Kan anbefales alle ældre, der er mange emner alt efter interesse.
    Men nu er min søster (og makker) død, men jeg kunne jo egentlig bare tage af sted selv, jeg kunne trænge til det.
    Jeg har faktisk mistet livsglæden.
Log in eller Registrér for at kommentere.