Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål til jer alle- Sex og overgreb...

AnonymousAnonymous
Redigeret 21 januar, 2011, 07:20 i Incest og seksuelt misbrug
Hejsa

Jeg har et spørgsmål til jer alle som har oplevet at blive misbrugt, haft en overgreb, voldtægt osv.

Jeg har selv været ude for overgreb, men har åbenbart ikke "lov" til at sige at mine overgreb påvirker mig, når folk snakker meget om sex, derfor vil jeg gerne spørge jer om:

Når i er i et selskab eller på en chat fx, hvor der bliver snakket meget lummert sex, forskellige stillinger, grov sex osv. osv., hvordan får i det så?

Påvirker det jer ?

Væmmes i ved tanken om sex?

Har i det svært med sex?

Har overgreb og sex ikke noget med hinanden at gøre?

Håber i kan hjælpe mig

På forhånd TAK

Hilsen Tower

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tower

    Når andre ikke accepterer, at du er påvirket af overgrebene og ikke giver dig lov til at sige fra, så tyder det på, at det er mennesker, der ikke er så gode til at respektere andres grænser og føleler. Det er HELT naturligt, at du har svært ved at klare det. Når man har været udsat for seksuelle overgreb, så er det ikke noget, der skal tales om på måde.

    Jeg kan slet ikke ha' det. Heldigvis er jeg sjældent i selskab med mennesker der taler om sex på den måde, men hvis det sker, så går jeg eller også siger jeg, at jeg ikke synes det er sjovt etc.

    Seksuelle overgreb er IKKE sex. Uanset at selve overgrebene måske ikke har været voldelige, så er det vold, der indbefatter kønsorganerne. Det påvirker éns seksuelle udvikling og seksuelle følelser, så sexlivet senere i livet bliver uundgåeligt påvirket af det.

    Tidligere i mit liv havde jeg problemer med min seksualitet. Jeg tilhørte én af de seksuelle minoriteter. Efter jeg i terapi har fået bearbejdet overgrebene, kunne jeg aldrig drømme om at have sex på den måde igen.

    Efter jeg har arbejdet i terapien med overgrebene, kom jeg til at væmmes bare ved tanken om sex. Jeg kunne slet ikke forestille mig nogensinde at få et sexliv igen. Men det er ikke så slemt længere. Nu tror jeg på, at jeg engang kan få et godt og naturligt sexliv, hvis jeg møder den rigtige mand.

    Håber det var svar på dine spørgsmål.


    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej du skal selv føle hvem . du kan betro dig til . med dine overgreb. det er ikke noget der skal laves grin med. jeg oplever mange af mine veninder ikke har forstået det . det har været svært at tale om da jeg var ung. jeg var ikke sammen med mænd i 14 år . før jeg begyndte at have et sexliv med min tidelige mand. det er vigtigt du fortæller din kærste det . så i sammen kan tage hensyn til hinanden. også din læge og på sygehus. så de kan tage hensyn til dig der. Jeg oplevede bare med årene af mit sexliv at jeg havde sex i mod min lyst og har i alle årene siden tiltider misbrugt mig selv sexuelt. og lade mænd få deres ønske med forskellige stillinger. for 3 år siden havde jeg havde en ny date i hver uge i nogle måneder. og der mødte jeg alle mulige frække mænd. for mig duede de ikke derfor en ny skal lige siges jeg var manisk på den tid. nu har jeg en fast kærste. der tager hensyn til mig. men jeg oplever nogle gange at jeg bruger mig selv. men øver mig i at sige nej. jeg har fået at vide af min psykiatre at det er fordi andre har sexuelt overgrebet mig at jeg ikke kan sige nej. men jeg kan godt mærke min grænse. hvis du er en kvinde vil du hvis du evt får børn opleve at overgrebsføleserne kommer tilbage når du skal føde. det er meget normal. jeg har haft gavn af at fortælle min familie og og venner hvem og hvad der er sket med mig da jeg var 15 år og igen for 2 år siden da jeg blev voldtaget. på en date. Jeg har aldrig glemt mine overgreb. hvor meget behandlerne prøver at fortælle mig at jeg skal. i perioder er tankerne væk. men skal jeg feks. i svømmehal . i brusebad kan jeg stadig ikke have de andre ser på mig , mens jeg bader. nogle steder virker handicap bruseren ikke. eller have badedragt på i bassing. skal jeg til læge er det hos en kvinde. skal jeg på syg huset er alle feks. operations lægerne kvinder. samt personale . kun i akutte tilfælde er det mænd. sportsomklædning er også svært . jeg havde problemer med badning på efterskole da jeg var 15 år . jeg tør vaskede mig på mit værelse i de 2 år jeg gik der. håber det kan bruges kærligst spider68
  • Indstillinger
    Tak til jer begge fordi i svarede mit indlæg.

    Jeg skal lige ha snakket med nogle mennesker omkring det i beskriver... måske folk bedre kan forstå så..

    Hilsen Tower
  • Indstillinger
    held og lykke
  • Indstillinger
    Hej Tower.

    Du har måske fundet nogen at snakke med, men ellers vil jeg anbefale dig at tjekke denne her hjemmeside, hvor de både har telefonrådgivning og en chatrådgivning for personer, der har været udsat for seksuelt misbrug.
    www.albahus.dk

    Har du fået bearbejdet det misbrug du har været udsat for hos en psykolog eller terapeut?

    Tanker fra Trine
  • Indstillinger
    Øhm jeg får det snakket igennem af forskellige omgange.... nogle gange kan jeg ikke tåle at snakke for meget om det, uden at hele min verden knækker sammen og så holder vi en pause og så bliver det taget op igen...

    Og tak for Link'et :)

    Knus Tower
  • Indstillinger
    Jeg blev selv som 14 årig udsat for overgreb af min egen mor det stod på i næsten 3 år indtil en kusine opdagede at der var noget galt. det har gjort at jeg aldrig har kunne ha et normalt forhold til en kvinde. har desværre mange forhold bag mig da de som regel ikke holdt så længe af gangen. jeg kan ikke ha et varigt sexuelt forhold jo sex er meget godt de første 2 gange men så kommer det op i mig og jeg føler at sex er beskidt jeg har aldrig snakkede med nogen om det der skete den gang. og det ærgrer mig meget i dag da jeg lige har mistede jordens dejligste kvinde på grund af at jeg ikke kan dyrke sex. så jeg har gået rundt i snart 40 år og løget for mig selv om at der ikke er noget galt med mig. Det er nemt for andre at sige at men skal gøre dit og dat for at overvinde det men der er nemmere sagt end gjort.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har heldigvis aldrig selv oplevet et overgreb, men jeg kender en enkelt som har. Hun havde rigtig meget brug for at få snakket ud, og vi har brugt mange timer på at snakke :)

    http://identi.ca/pablolewis74

    Håber du får det bedre
  • Indstillinger
    Hej alle!

    Jeg har været udsat for overgreb igennem min barndom. Mine tætteste venner/veninder ved det, og efterhånden også min familie, men jeg oplever generelt at det er noget men ikke taler om. Jeg har fortalt dem det i fortrolighed når vi har haft en hyggelig samtale og man kunne være seriøs.

    I større grupper siger jeg det ikke og heller ikke i mindre grupper, hvor jeg evt. kun kender 1 person. Hvis det bliver snakket om i forsamlinger, siger jeg at jeg synes sådan noget virkelig er klamt og at jeg slet ikke kan tage at overhoved snakke om det, eller går jeg udenfor eller f.eks. bruger at skulle på toilet som unskyldning for ikke at deltage i samtalen.

    Da mine venner ved det, undgår vi at snakke om klam sex - selvfølgelig snakker folk om sex...Hvis der bliver nævnt overgreb eller noget andet klamt, får jeg det også rigtig ubehageligt - Hader f.eks. at se klamme overskriftetr på blade (som de er rigtig gode til at skrive overalt)..Jeg bliver skidesur, men har øvet mig i at se væk fra det. Jeg forsøger at undgå at lade det påvirke mig for meget, da jeg ikke kan gøre noget ved det. Jeg har oplevet at det hjælper at tale med en psykolog - for der kan man få frit løb for en samtale omkring alle de ting man ikke tør nævne - ikke engang for dem man HAR fortalt det til. Det er meget vigtigt at tale med nogen, for er det for indeklemt, er reaktionen også det større når emnet dukker op.

    Har også oplevet at INGEN gider at høre detaljerne eller have en længere samtale omkring overgreb. Folk kan simpelthen ikke kapere det - hvilket også er helt forståeligt,da de holder af en :) Ens forhold til folk bliver også ændret efter man har sagt det, så det er nogengange rart at helt undgå at nævne noget om det til nye venner/bekendte, da der ikke ligger sådan en "hvor er det synd for dig" holdning i luften.

    Hvis man nævner sit overgreb for meget i store forsamlinger, har jeg oplevet som tilskuer, at folk ikke gider høre på det, da de synes det virker som om man vil have opmærksomhed og medlidenhed og det har folk generelt ikke respekt for..Det kan man heller ikke tage sig af. Jeg VED at dem jeg holder af ved det, og at de holder af mig. Det andet kan jeg slet ikke bruge til noget.
  • Indstillinger
    Helt generelt vil jeg svare så godt jeg kan:

    1:Når i er i et selskab eller på en chat fx, hvor der bliver snakket meget lummert sex, forskellige stillinger, grov sex osv. osv., hvordan får i det så?

    2: Påvirker det jer ?
    - Jep

    3: Væmmes i ved tanken om sex?
    - Nogengange - det er et emne der er værd at snakke med en psykolog om, da det kan opdeles

    4: Har i det svært med sex?
    - Nogengange, men så fortæller jeg min kæreste at jeg får 'flashbacks'. Det er selvfølgelig ikke behageligt for ham, men det har ikke noget med ham at gøre, det er relateret til overgreb og så krammer vi og snakker lidt og hygger. det hjælper totalt meget, da man i virkeligheden bare gerne vil have kærlighed :)

    5: Har overgreb og sex ikke noget med hinanden at gøre?
    - Jo, det har det nemlig! OG det er det der gør det så forbandet svært. Det er nok forskelligt for de forskelligt slags overgreb, men i mit fald har det værste været at acceptere er at sex er dejligt og også føltes dejligt - selv når jeg blev udsat for incest. Det var bare forkert! Og en rolle man slet ikke skal være i som barn!

    Det virker som om du ikke har snakket med en psykolog om din situation, så det vil jeg gerne anbefalde at du gør - Også dig der har mistet din drømmekvinde, du skal helt sikkert også til at snakke mere om det, så du kan få delt det mere op i nydelse/overgreb,ok? For man KAN godt komme til at leve med det - det tager bare RIGTIG lang tid.

    Held og lykke til jer alle!
Log in eller Registrér for at kommentere.