Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kvartals alkohoiker

Redigeret 6 november, 2010, 18:46 i Alkohol
Hej, min far er kvartals alkoholiker, og han kører nu på "3. runde" hvis man kan sige det sådan. Altså det er tredje gang i år, han er begyndt at drikke igen. Jeg er ligeså stille ved at give op. Han er kommet på Antabus 1. og 2. gang, men han er stoppet igen efter lidt tid, og erstattet pillerne med alkohol. Jeg holder utrolig meget af ham, og det har altid været mig der har kæmpet for ham, og været den der skulle hjælpe ham og høre på hans pis når han var spritstiv. Er der ikke noget jeg kan gøre for at få ham til at stoppe? Mine forældre er skilt og jeg ser ham kun hveranden weekend, for han bor i tyskland. Jeg overvejer at prøve på at overtale ham til at flytte til den by jeg bor i, og så ville jeg flytte over til ham så han ikke var ensom, og så jeg kunne passe på ham. Men jeg regner med at der er nogen herinde der har været i en lignende situation, og om i måske kunne give mig nogle råd?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære ven. Du kan ikke redde din far, du kan ikke få ham til at holde op med at drikke. Du kan ikke engang gøre ham mindre ensom. For hans ensomhed sidder indeni ham selv og har ikke noget at gøre med, om han har mennesker udenom sig. Han er 'blevet væk' for sig selv og du kan ikke hjælpe ham med at finde sig selv igen. Det kan han kun selv, hvis han en dag bliver parat til at prøve.

    Derfor er det en rigtig skidt idé, hvis din far flytter tættere på dig. Det er en virkeligt dårlig idé, hvis du flytter hjem til ham. Du skal IKKE passe og pleje din far. Du skal IKKE lytte til al hans fuldemandssnak. Det er ikke dit ansvar. Du er stadigt kun et barn og det ødelægger dig og vil påvirke hele resten af dit liv langt mere, end du tror.

    DU har brug for voksne, der støtter DIG. Det er ikke dig, der skal støtte de voksne. Du bliver gammel før tid på den måde og det er rigtigt skidt. Din far er en voksen mand. Du er ikke den rigtige til at hjælpe ham. Og fakta er, at din far ikke kan hjælpes, hvis han ikke selv vil gøre en indsats. Og hvis han en dag bliver klar til at gøre en indsats for at få hjælp, så skal han have professionel hjælp - du kan ikke hjælpe ham.
    Du hjælper din far bedst, ved at passe på dig selv, for så behøver han ikke at have dårlig samvittighed over, at han ikke kan tage sig ordentligt af dig.

    Du hjælper dig selv ved at få hjælp til at klare denne situation. Den har du slet ikke styrke, alder, viden eller erfaring nok til at klare alene.
    Har du en voksen, du har tillid til, som du kan tale med? Ellers vil jeg stærkt anbefale dig at ringe gratis til Børnetelefonen på 116 111. BørneTelefonen er åben mandag-torsdag kl. 12-21 og fredag kl. 12-19. Der er også børnechat og børnebrevkasse.
    http://www.bornsvilkar.dk/ForBornOgUnge ... fonen.aspx

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Jeg har fået det du har skrevet af vide så mange gange nu. Men jeg har valgt at hjælpe min far, og jeg kan ikke bare se ham ødelægge sig selv. Jeg ved godt at det andet sikkert er sundest for mig selv, men jeg tænker ikke sådan. Jeg vil hellere have min far har det godt, end at jeg har det godt.
  • Indstillinger
    Okay... det bedste du så kan gøre for din far er at formidle noget hjælp til ham fra professionelle. D.v.s. at du må have kontakt til nogle voksne, der reelt har mulighed for at hjælpe ham.

    Måske du selv eller en voksen kan kontakte et misbrugscenter eller f.eks. Blå Kors, Lænken eller Anonyme Alkoholikere og høre, hvordan din far bedst kan få hjælp.

    Jeg forstår godt, at du gerne vil hjælpe din far. Problemet er bare, at du tager et ansvar på dig for hans liv, som aldrig har været og aldrig kan blive dit ansvar. Og når det så ikke lykkes, vil du formentligt føle dig skyldig over, at du ikke har gjort det 'godt nok'.

    Jeg forstår også godt, at det er en rigtig svær situation for dig. Det er derfor, jeg siger, at du ikke kan klare det selv. Du bliver offer for din egen trang til at hjælpe og ingen vil senere i dit liv takke dig for, at du har ofret dig.

    Jeg siger som sagt ikke, at du skal lade din far sejle sin egen sø. Men du må selv have hjælp for at kunne hjælpe ham. Din kærlighed, din omsorg, din ansvarsfølelse, din medfølelse alene gør det desværre ikke. Kun professionelle kan hjælpe ham.


    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.