Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tvillinger?!

Redigeret 15 juli, 2016, 14:47 i Små børn
Hej ..

Er der nogle der ved hvordan symptomer kan være når man venter tvillinger?
Jeg er kun i 9 uge, men syntes allerede at min mave har forandret sig, og syntes at det er tidligt .. Jeg frygter virkelig at der er to, og glæder mig ik til nakkefoldsscanningen, for er bange for hvad jeg ser ..

Har haft lidt kvalme, men kun voldsomt ca 4 gange, og har kun kastet op 1 gang, og ellers er jeg bare træt ..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Et foster i 9. graviditetsuge er en max. to cm langt, og der er således masser af plads i livmoderen, så det tror jeg simpelt hen ikke, man overhovedet kan mærke på et så tidligt stadie.

    Dine symptomer lyder helt normale for en graviditet.
  • Indstillinger
    Ja, men syns bare det er tidligt at man kan se på min mave at jeg er gravid ..
  • Indstillinger
    Nej, det er sådan set også meget almindeligt. Bevidst/ubevidst beskytter man jo sin mave, så derfor vil man vel ikke spænde så meget i den, og samtidig har man jo helt naturligt vældig megen fokus på den mave, når man er gravid, hvorfor der bliver holdt øje med den.

    Når man ikke er gravid, så holder man jo ikke øje med maven på samme måde, og det er altså meget almindeligt, at den ind i mellem virker lidt større end andre gange, og så er det heller ikke ualmindeligt at nogle gravide "buler" ud tidligere end andre.

    Hvis der skulle være tvillinger på vej, så er det ikke før til aller sidst, du måske vil være en del større, end man almindeligvis er.

    Prøv at slå lidt koldt vand i blodet, du får ikke at vide, hvor mange der er før til den scanning, og glæd dig så over, at du får det vide så tidligt. Da jeg ventede den første var der ikke den slags scanninger tidligt i forløbet, så da jeg fik nogle ukontrollerede veer i 32. uge, var man på sygehuset vældigt oppe og ringe, for der mente man bestemt, at der måtte være to. Både læge og jordemoder var ret overbeviste om det, selv om jeg ikke have taget mere på, end hvad der er forventeligt ved en normal graviditet og jeg var ikke en kæmpeelefant overhovedet.
    Jeg blev indlagt en fredag og før mandag havde man ikke tænkt sig at tænde for det scanningsapparat. Jeg lover dig, det var en spændende week-end. Der var så kun et barn og han havde ved fødslen til normal tid fuldstændig gennemsnitsstørrelse, og jeg var ikke på noget tidspunkt overvægtig.

    Det er min baggrund for at påstå, at man altså ikke kan se noget som helst, og slet ikke så tidligt.

    Hvis der er flere tvillinger i din familie og hvis du har fået hjælp til denne graviditet i form af hormoner, så har du en forøget mulighed for tvillinger, og så er der naturligvis dem, der bare uden videre forklaring får tvillinger, men det er dog stadig de færreste, så prøv om du kan nyde din graviditet, og ikke gå og frygte alt muligt, du i øvrigt ikke kan gøre noget som helst ved.
  • Indstillinger
    jamen jeg er blevet gravid på ganske normal vis, og der er ik tvillinger i familien, men det ku jo være ..

    Jeg ser frem til scanningerne, men er også meget nervøs for dem ..
  • Indstillinger
    Krydser finger for at det er tvillinger ;-)
    Vi har selv tvillinger, E og L pige og dreng, og der er simpelthen ikke noget bedre i verden en dem, når de tager udfordringerne i livet op sammen, og samarbejder i f.eks deres leg.
    Selvom det er dreng eller pige, betyder det ikke noget at deres legetøj er fordelt op som drenge legetøj eller pige legetøj. Min søn L leger gerne med min piges E legetøj.
    Og de er der altid for hinanden.

    Så når mor skal handle ind så er det faktisk ligemeget om det babyudstyr vi køber er pink eller blåt. Hvilket er en kæmpe bonus som tvillingemor :)
    Har f.eks lige købt ny aktivitetstæppe til dem hos www.kinderlee.dk som de er vildt glade for.
    Vil se om jeg ikke godt kan finde et par billeder fra vores første scanning.

    Held og lykke :)
  • Indstillinger
    Hehe. Mon ikke Princess har fundet ud af det? Barn/børn er i dag fem år gamle.

    Men i øvrigt da sikkert en god ide at udveksle erfaringer
  • Indstillinger
    Haha ja puha det har de nok :D

    Jeg faldt blot over dette link via www.linkbuddy.dk og så slet ikke datoen!
Log in eller Registrér for at kommentere.