Hjem Rusmidler Alkohol

Unges alkoholsforbrug

Redigeret 25 juni, 2011, 22:39 i Alkohol
Nu har Sundhedsstyrelsen lanceret syv nye anbefalinger om alkohol, og det er ikke længe siden, at vi i medierne kunne høre, at man nu overvejede at sætte grænsen for køb af stærk alkohol op fra 16 til 18 år.

Vi vil gerne høre om jeres erfaringer med unge og alkohol, f.eks.:

Hvornår begyndte dine børn at drikke, og hvordan håndterede/håndterer du deres debut?

Hvis du selv er ung, hvornår begyndte du så at drikke, og hvordan opfatter du dit eget og andre unges forhold til alkohol?

Og tror I, at det ville gøre en positiv forskel, hvis man hævede aldersgrænsen for køb af stærk alkohol?

Del alle jeres historier og meninger med os, vi glæder os til at høre dem!
«1

Kommentarer

  • Det sidste spørgsmål: Nej, jeg tror ikke, det ændrer på noget som helst at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol. Der er jo ingen konsekvenser af et sådant forbud, og de unge kan da sagtens finde en ældre kammerat, der vil købe det for dem. Og i øvrigt, når noget er forbudt, er det jo ofte endnu mere interessant at finde metoder til at omgå sådanne forbud.

    Hvis der skal skrides ind med et forbud, så bør det da være de der søde sodavand fyldt med alkohol. De unge tyller det i sig, for de kan slet ikke smage den stærke alkohol, hvilket vel sagtens er meningen fra producenternes side; det gælder om at lære de unge et afhængighedsforhold til alkohol, uden de overhovedet behøver at smage alkoholen, og jeg taler faktisk også om børn på 10-12 år, der i lighed med de lidt ældre unge drikker den slags. Det er dog en særdeles frygtelig opfindelse. En vis procentdel af alle mennesker, har jo det "gen" eller hvad det er, der gør, at de sådan set er potentielle alkoholikere, og der finder jeg det ganske forfærdeligt at producenterne af disse alkoholsodavand, helt bevidst forsøger at fange så mange som muligt af dem til alkoholafhængighed.

    Mange voksne har jo også den ide at alkohol skal sløres eller i hvert fald være så isnende kold, at man ikke kan smage den, fordi de i bund og grund slet ikke kan lide det.

    Jeg ser jo tit at snapsen til f.eks. julefrokosten skal være så iskold, at det dugger på flasken, ellers kan man slet ikke drikke det, og mit spørgsmål er så, hvorfor i alverden man så gør det?

    Selv holder jeg meget af en god snaps, men den skal have stuetemperatur, så jeg kan nyde smagen. Jeg skal så heller ikke have mere end en enkelt, allerhøjst to, for så er mine smagsløg for dette dækket, og jeg har derfor slet ikke lyst til mere.

    Nej, lad os få alkoholen frem i den rene, tempererede facon; så tror jeg sådan set heller ikke de unge har så forfærdelig meget lyst til at drikke sig sanseløst berusede, men når det skylles ned skjult i søde drikke, så går det jo galt.

    Ja, de var bare en tanke her fra.
  • Jeg synes, at der burde laves en alkoholpolitik, der er mindst lige så restriktiv som rygepolitikken. Og det gælder uanset alder.
    Jeg synes, det er totalt mystisk, at man skal være 18 for at købe en pakke cigaretter i et supermarked, men kun 16 år for at købe alkohol.
    Der kan selvfølgeligt siges meget skidt om cigaretter men efter min mening kan der siges endnu mere skidt om alkohol. Man bliver f.eks. ikke voldelig, kriminel eller 'mærkelig', fordi man ryger cigaretter. Men det er der godt nok mange, der bliver, når de har drukket alkohol.
    De sociale skadevirkninger ved alkohol er katastrofale for mange mennesker - det kan påvirke en hel familie negativt igennem hele livet, hvis én har et alkoholmisbrug.

    Nå, det her handlede ikke meget om de unge - det handler om alkoholen i det hele taget.

    Hilsen Helene
  • Jeg troede kun det var her hos os vi havde det sådan med snaps. Vi er meget enige lotte123. Sådan skal snaps serveres.

    Det hjælper nok ikke meget at forbyde, men jeg mener alligevel det bør gøres. I håb om det hjælper. Noget må der gøres. Det er i det mindste et signal til forældrene om at se efter, hvad deres børn laver.

    Jeg talte med en mor, som spekulerede på hvor meget hendes mindre-årige søn måtte drikke. Jeg sagde, han ikke burde drikke andet end måske smage under opsyn.

    Næe, hendes veninder mente, han skulle have lov til at drikke det, han ville. Det gjorde alle andre da. De skulle prøve grænser af. !!!!! Hvilke grænser ???

    Jeg havde aldrig turdet drikke mig fuld, jeg drak slet ikke, da jeg var ganske ung. Heller ikke mine børn. Jae, min yngste gjorde en smule, da han var fyldt 18 år. Så måske blev han forkælet for meget, hmm.
    Forresten, jeg drikker stadig ikke, men smager en smule nu og da.

    Skal jeg skrive rent ud, hvad jeg mener, så mener jeg at forældre burde tage sig sammen og sørge for børn ikke drikker.
    Det er manglende respekt for forældrene, at børn tør gøre det.

    Det er gået alt for vidt med den løse opdragelse af børn.
    Vi skal ikke have nogen pryglestraf indført, men en fast hånd var ikke af vejen.
    Jeg har set en mor kigge nervøst på sin 15-årige søn, som drak til en fest. Han havde fået mere end rigeligt. Men stoppe ham, nej det gjorde hun ikke. Han skulle jo prøve grænser af. Hun glemte bare, der ikke var sat nogen grænse.

    De unge er jo ikke klogere, men det burde forældrene være.
  • Vi lever i et samfund, hvor vi dagligt bliver bombarderet med regler, forbud og meninger om dit og dat, og om hvordan vi skal leve vores liv. Det der var sundt i går er usundt i dag, og de fleste mennesker sluger det hele råt. Information er fint, men nogle gange forvirrer den mere end den gavner, og det mener jeg er et stort problem i vores samfund.

    Ansvaret for vores eget liv bliver langsomt taget fra os, vi glemmer at mærke os selv, glemmer at bruge vores sunde fornuft, men lader os styre af alt mellem himmel og jord. Sådan en udvikling virker meget skræmmende på mig.

    Med hensyn til alkohol og unge så hjælper forbud ikke, vi kan ikke forbyde os ud af det hele, det er en underlig tankegang.

    Vi skal som forældre tage ansvar og lære de unge at omgås alkohol på en hyggelig og god måde, det er og bliver et forælder ansvar og ikke et samfunds ansvar.

    At lære de unge gode alkohol vaner starter i hjemmet, først og fremmest med en god dialog til de unge, og så selvfølgelig, at foregå dem med et godt eksempel. Forbud har aldrig været vejen frem, det ved man når man selv har haft teenager børn.

    En skønne dag bliver der også forbud mod at spise fede fødevarer, spise slik og drikke sodavand, for samfundet vil gerne styre os lige nøjagtig derhen, hvor de gerne vil ha os, gerne små robotter der bare gør som de siger.

    Jeg tænker også på den kæmpe industri, der er i at mange fylder sig med alverdens kosttilskud, frem for at spise de sunde råvarer, komme ud og få sol og frisk luft og gå eller cykle en lang tur hver dag.

    Nej det nemmeste er at sluge en pille, for mange har glemt hvordan de mærker deres egen krop, glemmer der er noget der hedder livskvalitet, tror at alt kan gøres godt med medicin, som også er blevet en fantastisk industri.

    Og her tænker jeg selvfølgelig ikke på den livsnødvendige, som jeg godt er klar over at mange har brug for, men mere på hvor nemt det er for lægen lige at skrive en recept, hvis patienten har ondt i livet, ikke kan sove eller bare er lidt trist en dag.

    Nåh jeg kom vist lidt langt omkring, men dette var mine tanker…

    Hilsen Sofie
  • Lige en kommentar til dit indlæg, Persille.

    Problemet er bare, at mange forældre ikke kan sætte de grænser, for de kan ikke forbyde børnene at nyde noget, som de også selv gerne vil nyde. De fleste voksne (?) vil jo også gerne selv have noget at drikke engang imellem. Nogle mere end andre.
    Nogle prøver at opdrage ud fra devisen: 'Du skal gøre, som jeg siger - ikke som jeg gør' og det virker ikke. Eksemplets magt.
    Alkohol er en hel accepteret del af kulturen, så desværre er der mange forældre, der sørger for, at deres børn tilpasser sig kulturen og begynder at drikke.

    Min far var alkoholiker og min mor totalt afholdende. Jeg begyndte selv at drikke rigtigt meget fra jeg var 14 år p.g.a. problemer. Da jeg blev gravid som 25 årig holdt jeg stort set op med at drikke. Jeg havde fulgt mønstret og fandt selv en alkoholisk mand og blev selv afholdende. Jeg drak en sjælden gang en enkelt øl eller et glas vin til maden og sådan er det stadigt, nu hvor jeg er 49.

    Jeg har aldrig gået ind for, at børn skal 'vænne sig til' at drikke i trygge omgivelser. Hvorfor i alverden skal børn eller unge 'vænne sig til' at drikke?. Da mine børn nåede den alder, ville jeg ikke have, at de drak hjemme. Hvis de ville drikke, måtte de ud og gøre sig deres egne erfaringer og for min skyld måtte det godt være grimme oplevelser. De måtte lære deres grænser at kende på den hårde måde og helst så jeg, at de helt lærte at lade være med at drikke. De kendte fuldstændigt min holdning til det. Det er nok det eneste område, hvor jeg virkeligt har været tydelig i mine grænser.
    Det er sikkert en blanding af deres egne oplevelser, mit eksempel og minderne om deres fars alkoholisme, der er årsagen til, at mine børn ikke drikker og kun lige afprøvede det i en kort periode, da de var teenagere.

    M.h.t. at indføre et forbud mod salg af alkohol til unge under 18 år, synes jeg det er helt fint. Selvfølgeligt kan yngre få ældre kammereater til at købe for sig. Men det sender et vigtigt signal om, at det ikke er i orden, at børn og unge drikker. Efterhånden bliver det bare sådan. Ganske som mange i starten protesterede mod de restriktive rygeregler, så vænnede man sig jo alligevel til dem. Der vil utvivlsomt være færre unge, der køber alkohol, hvis der er et forbud, der gør det sværere for dem og som signalerer, at det 'ikke er okay'.


    Hilsen Helene
  • Bare lige for at rydde en eventuel misforståelse af vejen. Jeg går absolut ikke ind for, at børn skal vænne sig til at drikke i trygge omgivelser.

    Jeg mener ikke børn og ganske unge skal drikke. Og jeg mener det er forældrenes ansvar, for de unge magter det ikke.
    Og Helene, desværre ved jeg jo godt det kan alle forældre ikke magte.
  • Hej :)

    Jeg ved ikke helt om dette passer ind, men håber :)

    Jeg er 20 år og har nu ikke drukket i to måneder, har en gang før ikke drukket i tre måneder. Denne gang regner jeg med at holde den ud :) Altår ikke drikke, forhåbentligt ikke før at jeg har forstået at nyde en øl. Er faktisk lige glad med om andre drikker så længe de kan styre sig. En af mine venner har fem år alkohol fri han er 27. Har da også flere veninder i alderen 16-19 som ikke gider at drikke, eller hvis de gør drikker de en øl på en måned. De nyder deres ungdom! Jeg og mine venner har været i den del af de unge med et alkoholmisbrug. Vi har nu forstået at det handler om så meget andet! Og det hjælper ikke at drikke :) Hvis man gør alkohol til en straf bliver unge trodsig og rebelske pas på med at straffe unge som mig, det gør det bare mere svært!
  • Hej Cecil

    Et super skønt indlæg du her bidrager med, håber at flere af I unge kommer med jeres mening og holdninger.

    Dit indlæg passer absolut godt ind her:-)

    Nej forbud og straffe hjælper ikke, det har også altid været min holdning.

    Jeg har selv to piger, som i dag er voksne og som selvfølgelig ikke drikker alkohol, men nyder alkohol ved særlige lejligheder.

    Min opdragelse hvis man kan kalde det det, går ud på tillid, dialog og masser af kærlighed.

    Jeg har en gang hentet min yngste datter hjem efter at hun havde fået drukket for meget. Det der gjorde mig så glad, var at hun havde så stor tillid til mig, at jeg var den hun ringede til. Jeg vågede over hende hele natten og det gentog sig aldrig.

    Hun fik aldrig bebrejdelser eller andet, hun led nok den nat. Min mand og jeg har altid været enige om at man skal gribe børn og unge når de ”falder”.

    Kærlig hilsen Sofie
  • Jeg er helt enig med dig Sofie. Sådan behandlede jeg også mine børn.

    Jeg forstår blot ikke, at forældre lader ganske unge drikke . Det kan de ikke styre. Og mine ville ikke have fået lov.
    Nu ser vi jo også den 20-årige, som har indset det ikke er den rette vej.
  • At blive forælder er for mig et kæmpe stort ansvar, så nej Persille jeg forstår heller ikke, at mange forældre lader de unge drikke og ofte i en meget tidlig alder.

    Det er forfærdeligt, at der er så mange unge der drikker sig fra sans og samling, men det er forældrene, der skal på banen og ikke samfundet. Vi må aldrig tage ansvaret væk fra forældrene. Det sender for mig et forkert signal til vores teenagere.

    Når jeg siger nej til mere forbud omkring de unge til at købe alkohol, er det også fordi jeg mener, at det ikke løser noget problem.

    De unge kan til hver en tid få ældre til at købe, det er ikke noget problem, og jeg mener også at vi skal passe på med forbud hver gang, vi har et problem, der skal løses.

    Børn og unge lytter jo til deres forældre, hvis der er et godt og tillidsfuldt forhold mellem dem, og ikke et kontrollerende og mistænksomt.

    Det er også vigtigt at børn og unge vokser op i et hjem, hvor alkohol bliver nydt og ikke bare drukket. Vores børn har aldrig set hverken min mand eller jeg beruset, men de har set os sidde og nyde en god flaske rødvin.

    Mine to døtre har begge gået i gymnasiet og der var det helt naturligt med fester og en del alkohol. Da de startede var de omkring 16 år, og vi kunne dårligt håndhæve et totalt forbud. Det ville ikke give mening.

    Vi skal være rollemodeller for de unge og ikke politibetjente, og vi skal turde tage dialogen med dem, og være helt faste i vores holdninger omkring alkohol.

    Jeg har altid givet udtryk for når jeg mente, at der blev drukket lidt for meget til disse gymnasiefester, men jeg har også altid sagt, at går det galt så ring hjem og husk at tag vare på jeres kammerater, hvis I kan se, at de har fået for meget. Det er et par gange sket at min datter har ringet fordi en veninde var blevet lidt for fuld, og vi kom og kørte hende hjem. Hos hende var det ikke naturligt at blive hentet af hendes forældre, og se det forstår jeg jo ikke.

    Hilsen Sofie
Log in eller Registrér for at kommentere.