Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vandflasker i køleskab og banterier

Redigeret 11 juli, 2010, 11:13 i Sund kost
Hej.
Jeg har læst at man ikke må genbruge kildevand flasker, så derfor har jeg købt nogle glasflasker med patent prop, som jeg så genfylder og sætter i køleskab. Når jeg aldrig drikker direkte af flasken, hvor tit skal de så gøres rent (og hvordan)?
Mvh Søren

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Søren
    Den letteste måde du gør det på er at komme 1 spsk. ris og 2 spsk. groft salt i flasken samt 1-2 dl. vand, på med proppen og så ryster du flasken grundigt så du er sikker på at vandet med risene og saltet har været over det hele, tøm flasken og skyl den grundigt efter med lunken vand derefter et par gange med koldt vand. Dette gøres minimum hver 3dje dag.
    Så sidder der ingen bakterier i flasken.
    Hvis du vil kan du bruge sodavandsflasker i stedet for kildevandsflasker.
    Go' sommer til dig
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Ok, men ikke noget opvaskemiddel eller vand over 65 gr. ? Troede heller ikke man måtte bruge sodavandsflasker..

    Men tak for tippet og go sommer til dig også :)
  • Indstillinger
    Hej Søren
    Det med opvaskemiddel er noget skidt da du vi ha' en del problemer med at få det ud af flasken igen.
    Du kan sagtens bruge vand over 65 grader, men så skal det over min. 75 grader.
    Du kan se formeringskalaen her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/fdir/P ... ide5-7.htm

    Det opskrift jeg skrev til dig i mit første indlæg, brugte jeg i forbindelse med min svigermors alvorlige kræftsygdom, hvor jeg rensede hendes flasker til vand/saftevand, og der var ingen ændringer i hendes bakterievækst.
    Det var den måde det blev målt på.

    Sodavandsflasker er beregnet til flergangs påfyldninger, kildevandflasker er kun beregnet til en gangs påfyldning, for så at smelte flasken om til en ny.
    Sommerlig hilsen
    Rita
  • Indstillinger
    Ok, det vil jeg gøre så. Men bare for nysgerrigheds skyld; hvorfor salt og ris?
  • Indstillinger
    Hej Søren
    Grunden til at jeg bruger groft salt og ris sammen er at disse hjælper
    hinanden med at slå snavset løs, samt det at du ryster flasken grundigt.
    Hvis du bruger noget saft der afsætter stor farvemængde i flasken vil du tydelig kunne se forskel, når du renser det på de forskellige måder.
    Bruger du grødris er effekten ikke særlig stor.
    Jeg har tidligere brugt en flaskerenser, jeg syntes bare ikke det har været særlig effektiv.
    Hilsen Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.