Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

Hvordan gør jeg det bedste for hende?

Redigeret 6 juni, 2010, 15:56 i Børn med ADHD
Hej.

Jeg er frivillig i FDF (Frivillig Drenge- og Pige Forbund) og i min kreds har vi nogle ADHD-børn.
Til de ugentlige møder har jeg dem der kaldes 2. Tumlinge og Pilte (aldersgruppen 8-11 år)
Her har jeg en pige på 10 der har ADHD.
Problemet er at hun nogle gange ikke rigtig hører efter når vi giver en fælles besked, hun skal være på tværs og kan ikke sidde og gøre som de andre.
Jeg synes det er synd at min medleder bliver ved med at skælde hende ud og hvert møde går jeg derfra med en dum mavefornemmelse over det.
Nu er vores sæson snart slut, men skal have hende igen til næste år.
Er der nogen der har en idé til hvordan jeg bedst sørger for at vi ikke skal skælde hende ud hele tiden og at jeg kan gå derfra med en god fornemmelse?
- Altså hvordan hjælper jeg bedst hende?

Hilsen Migselv93

Kommentarer

  • Jeg har ikke forstand på ADHD, men jeg så noget meget interessant i fjernsynet for nogen tid siden.

    Man skal ikke fortælle børn, hvad man ikke vil have, at de gør. Man skal fortælle dem præcist, hvad man ønsker, at de gør. Når de så gør, som man har ønsket, så roser man dem. Man skælder altså ikke ud, når de ikke gør, som man siger men roser, når de gør, hvad man har bedt klart og tydeligt om.
    Det virkede over al forventning på den skole, der havde iværksat forsøget og børnene tog det med hjem og det medførte også store forbedringer i hjemmene.

    Om det vil hjælpe på pigen, ved jeg ikke, men det vil ialtfald ikke kunne skade, så det er vel et forsøg værd. Alle mennesker vil kunne få det bedre på den måde. Det er vigtigt, at det bliver formuleret, så hun helt klart forstår, hvad det er, der forventes af hende og at du så viser påskønnelse for, at hun prøver at gøre det. Altså noget med: 'Jeg vil gerne have, at...'.
    Denne omgangsform vil formentligt kunne hjælpe på din mavefornemmelse.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.