Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rystetur efter indtagelse af alkohol.

Redigeret 27 april, 2010, 01:21 i Alkohol
Hej.

Jeg er en pige på 18 år. Det er ikke så tit jeg går i byen eller fester (ca. 1 gang hver anden måned). Når jeg er i byen drikker jeg 4-5 genstande over en hel aften, så jeg bliver sjældent meget fuld. De seneste par gange, hvor jeg har været i byen og indtaget alkohol har jeg samme nat fået voldsomme rysteture, fryser og haft ondt i kroppen - specielt maven. Jeg kan overhoved ikke sove, hvilket jeg finder mærkværdigt, da jeg har hørt at alkohol får en til at slappe af og sove lettere. Jeg har aldrig kastet op efter indtagelse af alkohol.
Jeg kan sagten drikke et enkelt glas vin ved festlige lejligheder og sove normalt, men ligeså snart jeg drikker flere genstande over en hel aften får jeg disse ubehagligheder i kroppen. Dagen efter en bytur har jeg sjældent ondt i kroppen eller hovedet.

Er der nogle der har prøvet noget lignende?
Mvh Simone.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har prøvet noget lignende én gang som ung, hvor jeg på en sejltur til en byfest fulgtes med nogen, jeg ikke kendte, som så vidt jeg husker bød mig en øl eller holdt min øl mens jeg var på toilettet eller lignende. Bagefter fik jeg i hvert fald mistanke om, at de muligvis havde puttet ét eller andet i min øl.
    Jeg fik pludselig voldsomme mavesmerter, også noget der lignede en mindre rystetur og havde det rigtigt skidt, - og jeg havde faktisk højst drukket 1-2 øl. Jeg passede godt på mig selv og tog direkte hjem i seng, selv om mine "følgesvende" så mærkeligt forskrækkede og lidt skuffede ud.
    De virkede ellers som et par ret almindelige knajter, men nogen har måske bildt dem ind, at de ku gøre store erobringer på den måde. Eller også har jeg bare fået maveforkølelse ved et tilfælde midt under sejlturen...til dags dato har jeg ingen præcis forklaring, men det var en utryg oplevelse og en påmindelse om at blive ved at være forsigtig.
    Man skal selvfølgelig more sig som ung, men pas i hvert fald grundigt på, ingen har mulighed for at komme noget i dét, du drikker!
    Og hold øje med, om du måske skulle have én eller anden form for allergi mod alkohol eller mod visse drikkevarer. Jeg er for eksempel en smule allergisk overfor nogle af indholdsstofferne i øl og vin, så de midlertidigt kan forværre min astma lidt, hvis jeg har fået et glas en sjælden gang , - og jeg drikker meget lidt. Hvis éns mave er ømtålelig, eller man har tendens til fødevareallergi eller fødevareintolerance, gætter jeg på, at maven kan reagere endnu stærkere på alkohol.
    Bliv ikke bange - men pas godt på dig selv! ;-)

    Venlig hilsen Kaalorm.
Log in eller Registrér for at kommentere.