Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælpe konen

Redigeret 27 december, 2009, 11:37 i Åben debat om diabetes
hej har en kone som er meget i over vægt og har diabetes
hun har ikke lyst at til gå til kontrol hos lægen
Hun siger at den sygepjaske lægen har kan konen ikke med
har hun sagt til mig
og det hun laver det meste af dagen er at ligge på sofaen
oså ser hun TV lige fra hun står op ind til hun går i seng
det hun ser er tegnefilm og noget for børn samt nogle serier det er flere på en sdag hun ser
hun kan lige gå i køkkent for at tage noget mad
og gå på WC
det er jo ikke noget liv at fører vel
hvad kan jeg gører for at hjælpe hende ??????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Et menneske, der ikke vil hjælpes, kan heller ikke hjælpes - det er du nødt til at erkende.

    Hun har med stor sandsynlighed fået at vide, at med den livsførelse, den overvægt og med diabetes, så bliver hun ikke gammel, og det er du desværre nødt til at respektere; det er altså hendes eget valg.

    Et argument med at at hun ikke kan med lægens sygeplejeske er simpelt hen for tyndt, og en alt, alt for nem undskyldning, i stedet for det faktiske valg, hun har foretaget - nemlig at hun ikke har lyst til at gøre en indsats for at blive gammel. Hvis den sygeplejeske virkelig var problemet, så var lægen vel udskiftet for længst - eller lægen havde fået at vide, at den sygeplejeske ikke skulle komme i nærheden af hende. Længere holder den "undskyldning" ikke.

    Jeg vil foreslå dig, at du fortæller hende, at du respekterer at det er sådan, hun vil leve sit liv de år, hun har tilbage - og du kan godt sige det så groft til hende, synes jeg - for det er altså det, hun vælger. Og så kan du da bestemt også udtrykke din sorg over, at hun på den måde også med stor sandsynlighed vælger en alderdom sammen med dig fra.

    Muligvis en så kontant udmelding fra dig kan få hende til at reagere - du kan ikke gøre det for hende.
Log in eller Registrér for at kommentere.