Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forundersøgelse + diverse (Århus)

Hej alle.

Jeg vil høre hvad det koster at komme til en forundersøgelse/konsultation, og hvor lang ventetid der ca. er på en sådan? Jeg vil gerne have en brystreduktion, evt. kun brystløft hvis jeg når at tabe mig tilstrækkeligt til det.

Men pt. vejer jeg 80 kilo og er 170 cm høj, så vil gerne tabe mig til ca. 65 kilo, da det er min ideal vægt. Så hvis en forundersøgelse er ret dyr, vil jeg nemlig vente lidt, da jeg jo godt har en idé om hvilken besked jeg får (at jeg skal tabe mig). På den anden side tror jeg det vil være en ekstra motivation til mit vægttab at komme op og blive vurderet..:)

Pengene til selve operationen får jeg først til februar, og jeg er på SU pt., så derfor er selv 500 kr. el. lign. til en forundersøgelse mange penge for mig lige nu og her.

Hvis man får en henvisning fra sin egen læge, er forundersøgelse/konsultation så gratis?

Ellers må I også rigtig gerne skrive om jeres oplevelser med operationen - fordele og ulemper. Er nogle blevet opereret i Århus eller omegn og kan anbefale nogen, vil jeg meget gerne høre det.

Jeg vil også gerne høre fra andre unge der har fået/overvejer brystreduktion eller brystløft. Jeg er nemlig kun 22 år og regner først med at skulle have børn i slutningen af 20'erne - så synes det er for lang tid at vente til derefter med operationen - medmindre der er meget store komplikationer forbundet hermed. Er det helt sikkert at man ikke kan amme efter at have fået foretaget en brystoperation?

Puha det var mange spørgsmål - håber meget på hjælp fra nogle af her.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen Stephanie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!
    Jeg fik en brystreduktion i 2003 og er rigtig glad for det.
    Jeg har efterfølgende fået et barn og har kunne amme fuldt ud.
    Men har stadig ikk 100% følelse ude i siden af brystet (ude mod armen), men synes det er til at leve med.
    Men man skal jo også selv stimulere det så følelsen kommer tilbage.
  • Indstillinger
    Hej Stephanie

    Jeg er klar over, at dit indlæg efterhånden er snart et år gammelt, men nu vælger jeg at svare alligevel :)

    Du skal ikke selv betale for en forundersøgelse, med mindre du på eget initiativ opsøger en privatklinik, men i såfald får du det heller ikke betalt af det offentlige.
    Jeg fik operationen foretaget i august 2006, og jeg startede med at gå til min egen læge og talte med hende om hvor meget det generede mig. Hun gjorde ikke så meget andet end sende mig videre i systemet til en forundersøgelse hos en kirurg i Vejle. Det er ligesom når man skal gennem sin egen læge for at få en tid hos en fysioterapeut.
    Det var først her, at de målte og vejede mig for at afgøre om jeg overhovedet var en kandidat til operationen og om det offentlige ville dække det. Det gik heldigvis rigtig godt og jeg fik min operation.

    Jeg var kun 19 år gammel på det tidspunkt og var meget bange for at de ville sige noget i stilen med, at jeg først skulle være helt færdigudvokset osv. men det var der slet ikke noget af.
    Resultatet er blevet rigtig pænt og jeg har aldrig fortrudt. Det er en forholdvis voldsom operation og der går lang tid efter (vi snakker måneder) hvor man er tvunget til at forholde sig i ro, men jeg synes at det var det hele værd. Jeg vil dog ikke anbefale indgrebet uden videre, men det er blot min personlige holdning til alle plastikoperationer. Det er en stor ting at ændre på sin krop og man skal virkelig være velovervejet og sørge for at man har alle informationer på plads for ingen operationer er uden risici.
    Men nu ved du, at det er en mulighed så helt sikkert tal med din læge og undersøg det nærmere.

    Jeg har ingen børn, men min kirurg sagde, at hvis den dag ikke kunne amme, så var det ikke pga. operationen. Derudover var jeg indforstået med, at jeg kunne risikere ikke at amme mine børn til den tid. Det var en pris jeg var villig til at betale, men som jeg nu ikke behøver tage stilling til alligevel
Log in eller Registrér for at kommentere.