Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der nogle gode råd til hvordan man undgår kemi?

Redigeret 6 november, 2009, 06:42 i Børn og kemi
Er der nogle gode råd til hvordan man undgår kemi?

Kommentarer

  • Indstillinger
    da alt er Kemi så kan det slet ikke lade sig gøre!
    såkaldt farlig kemi er reguleret og bliver det i stigende grad gennem EU's REACH system, hvor man vil udelukke kemi der er direkte skadeligt for sundheden.
  • Indstillinger
    Jeg har en personlig holdning til, at må sætte ind der, hvor man ved, det batter - altså ved produkter eller vaner, man gentager hver dag.

    For eksempel køber jeg ikke alting økologisk, men jeg vælger de produkter vi spiser/drikker meget af. Mælk, havregryn, frugt, smør osv.

    Det samme gælder kosmetik. Shampoo og bodyshampoo er uden kemi mens øjenskyggen, jeg kun benytter sjældent ikke er uden kemi.

    Jeg tænker også meget over at få vasket alt nyindkøbt, for man kan nærmest lugte, hvor kemisk det er.

    /Mona
  • Indstillinger
    Hej Mona,

    Du har nok ret man skal starte med hverdags produkter. Der udover hørte jeg noget sjovt i radioen, at man spare 200 liter grundvand hvergang man drikke en liter økologisk mælk. Det er da til at føle på.
  • Indstillinger
    Jeg ved det er et stort problem, at man bruger mange penge på fedt tøj til ungerne, når man så åbner posen er det fyldt med en klorinlugt, hvilket må betyde, at der er brugt kemikalier ved fremstillingen. Så vidt muligt har jeg fravalgt den slags, for at se om det kan holde sygdom væk fra mine børn. Jeg har erfaret at blingo sælger økologisk børnetøj og går meget op i selve fremstillingen også, så tøjet ikke lugter af klorin/wc-rens inden man får det vasket. Det tror jeg personligt er vejen frem. Hvis tøjet først har været i forbindelse med de farlige stoffer tror jeg ikke man kan vaske det af, og dermed får børnene stadig alle stofferne på kroppen. Hvis alle fravalgte de farlige fremstillinger er jeg sikker på verden så anderledes ud! Andre erfaringer med ordentlig fremstillet tøj?
  • Indstillinger
    Ja, vil hører også gerne mere om øko-tøj. Jeg synes, at det er svært at finde og ret dyrt, hvis man endelig finder det.

    /Lotus83
  • Indstillinger
    Hej alle interesserede

    Her er et link til Forbrugerrådets site om hormonforstyrrende stoffer:

    http://www.forbrugerraadet.dk/tema/horm ... e-stoffer/

    Man opfordres til at skrive ind, hvis man finder et produkt med hormonforstyrrende stoffer i. Jeg tog mine stærke briller på (nødvendigt!) og fandt efter 2 minutter et produkt i mit badeværelse, som indeholder parabener. Det er faktisk uhyggeligt.

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.