Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp!

Redigeret 24 september, 2009, 13:35 i Åben debat om diabetes
Jeg har brug for noget hjælp, jeg er rigtigt bange for at jeg har fået diabetes! Jeg er utilpas inden alle måltider, og hvis jeg spiser sukker bliver jeg rigtigt dårlig! Jeg ved godt at jeg skal gå til lægen, men har været der for et år siden med mildere utilpashed, men der sagde han jeg ikke havde sukkersyge. Hvordan fandt i ud af at i havde diabetes? Håber i kan hjælpe!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal nok til lægen for at få stillet diagnosen.

    Masser af råkost er godt mod sukkersyge fordi ved opvarmning af mad til over ca. 45 grader C ødelægges de gavnlige fordøjelsesenzymer i maden. Det medfører at bl.a. bugspytkirtlen kommer på overarbejde for at producere ekstra fordøjelsesenzymer. Det kan i længden overbelaste bugspytkirtlen, så man får sukkersyge. Så få masser af rå GRØNNE grøntsager (rodfrugter som gulerødder indeholder meget stivelse og bør begrænses, medens f.eks. gulerodstop er meget sundt). Avocado er også godt pga. de sunde fedtstoffer.

    Undgå hvidt mel og andet raffineret kost.
  • Indstillinger
    Men hvordan er symptomer til sukkersyge? :S
  • Indstillinger
    Symptomer ved type 1 diabetes er tørst, hyppig vandladning, sult, træthed og uoplagthed.

    Symptomer ved type 2 diabetes er ikke så tydelige, men synsforstyrrelser, prikken og stikken i fødderne, overvægt på maven og forhøjet blodtryk er mulige symptomer.
Log in eller Registrér for at kommentere.