Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Det dumme knæ

Redigeret 25 september, 2009, 14:07 i Sportsskader
Hej,

Jeg har dyrket en masse springgymnastik, og pludselig dagen efter en træning vågnede jeg op og kunne ikke strække mit ene knæ ud. Overhovedet. Det manglede ca. 20-30 %. Da jeg var nødt til at træne videre (det var konkurrenceperiode) blev det selvfølgelig ikke bedre. Men det mærkelige var, at det ikke var rigtig slemt mens jeg løb/sprang, men det var virkelig slemt dagen efter. Efter et stykke tid, begyndte mit andet knæ at gøre ondt, dog ikke på helt samme måde. Jeg så en ortopædkirurg, som var sikker på det var menisken på det knæ, der var værst. Men da jeg har fået en kikkertundersøgelse tidligere i samme knæ, der viste sig bare at være en scene der sad og drillede og ikke behøvede operation, tøvede jeg.

Jeg fik en MR-scanning, og den viste, at der ikke er noget galt.
Jeg var også til en fysioterapeut, som sagde, at det var et ganske almindeligt løberknæ.

Det er nu snart tre måneder siden det hele begyndte, og jeg har ikke lavet noget fysisk anstrengende for knæene i mere end en måned. Men mens det knæ jeg senest fik ondt i ikke gør ondt mere, er der stadig knas med det andet. Jeg har dog kun lidt smerter, når jeg feks laver lidt udstrækning, og jeg kan stadig ikke side ned med benene under mig eller strække det lige så meget som det andet (dog er det ikke i nærheden af at mangle de sidste 30 %). Det "klikker" også lidt når jeg bøjer det, men det sagde ortopædkirurgen var luft pga. hævelsen, og det ville gå væk. Men hvornår? :)

Jeg synes, at det er lang tid at have ondt "når der ikke er noget galt". Kan der være noget man ikke kan se på en MR-scanning, skal jeg vente i længere tid på at det måske bare går væk, eller skal jeg kontakte flere læger? Er ved at blive lidt desperat og nervøs for at det aldrig bliver bedre.

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder umiddelbart som en alvorlig skade. Jeg har selv haft et "løberknæ", men dit lyder ikke som et sådant. Et løberknæ er en overbelastningsskade, som skyldes, at senen på ydersiden af knæet er "for kort" og der opstår derfor en betændelsestilstand i det. Hvis det er her, du har ondt og det er et "løberknæ" kan en enkelt pilatesøvelse hjælpe dig. Man lægger sig ned på ryggen og presser lænden i gulvet. Herefter laver man cyklebevægelser med benene tæt ved gulvet. Hvis løberknæet (som i mit tilfælde) skyldes en skævhed i SI-leddet, kan man mærke, at noget bliver rykket på plads. Men som sagt er jeg ikke sikker på, at det er det, der er galt med dit knæ, så jeg vil foreslå at du opsøger en fysioterapeut med speciale i knæskader.
  • Indstillinger
    Du kan evt. gå ind og kigge under knæskader på siden sportnetdoc.dk. Det er en god side med øvelser mv. til genoptræning. Har selv brugt siden efter et brud i anklen.
  • Indstillinger
    Hvis der er tale om en betændelsestilstand, så hjælper det formentlig at tage noget betændelseshæmmende som f.eks. hvidløg, cayennepeber eller gurkemejeekstrakt. Disse krydderier fås også i kapsler i helsekostbutikker. Det stærke gurkemejeekstrakt "Fortodol S" er det jeg har hørt de mest positive meldinger om fra forskellige brugere, bl.a. fra en, der havde ondt i knæene.

    God bedring!
Log in eller Registrér for at kommentere.