Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dekorerer toilettet med sin egen afføring :-(

Redigeret 2 september, 2012, 10:40 i Førskole- og små skolebørn
Vi har fået et problem med min steddatter som jeg ikke ved hvad i alverden vi skal gøre ved.

Hun er 7 år gammel, og går i 0-klasse. Hun bor sammen med sin far og jeg (jeg er stedmor) og ser kun sin mor indimellem. Hendes mor er desværre ikke så interesseret i samværet med sin datter, og der kan godt gå rigtig lang tid imellem de ses. Men jeg synes at min steddatter håndterer det ganske flot.

Problemet er imidlertidigt at vi for godt 2 mdr siden opdagede at der var tegnet streger på vores badeværelsesvæg. Små fine brune streger, i sirlige mønstre. Vi tog det først for værende mig der var ophavskvinden (jeg er ikke altid for heldig med min hjemmehårfarvning). Disse streger viste sig ved nærmere kontakt at lugte ret meget..... af lort. Og det var det så også.

Vores badeværelse er normalt rent og pænt men har været under ombygning de sidste 6 mdr, så væggene står rå, og man ligger ikke lige umiddelbart mærke til at der er streger på væggen.

Dette havde derfor været foregået over nogen tid. Vi konfronterer min steddatter med dette, og hun indrømmer, at hun ja.... tager lort fra numsen når hun er på toilettet, og maler på væggen. Vi spurgte til hvorfor?? og det kunne hun ikke rigtig svare på...
vi tog det, hvor ulækkert vi end syntes dette her, først humoristisk.
Hun er kreativ... fint nok.
Forklarede at det måtte hun bestemt ikke, det var ikke normalt, og at det var ikke for godt med baktusser og sådan.... og skældud var også involveret. Et så stort barn, skal ikke lege med sin afføring var budskabet. Og det forstod hun. Og det ville ikke ske igen.

Og så troede vi det var ude af verden.....

Men så er det jo at det desværre skete igen. Denne gang gik det ud over badeværelses radiatoren.

Og det er bare ikke acceptabelt.

Vi har talt med store ord. Hun kender godt forskel på rigtigt og forkert. Og hun har ALDRIG før gjort noget så irrationelt. Hun blev enormt flov og ked af det.

Det er IKKE normalt at et barn i den alder leger med sin egen afføring synes vi. Og vi er meget i tvivl om dette er en reaktion på et eller andet (der er gået meget lang tid siden hun har set sin mor)

Vi tænker om vi skal snakke med skolesygeplejersken, men vi vil heller ikke ydmyge hende. Hun er ellers "renlig", dvs tørrer sig selv fint, men hun har meget hyppige toiletbesøg..... 8-10 gange dagligt.

At skælde og smælde hjælper ikke???? HVAD SKAL VI GØRE????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er godt klar over at emnet er prekært, og en smule tabu. Det har også været en stor kamel at sluge at skulle kaste "oplevelsen" ud i æteren. Vi håber dog på at nogen har nogen ideer til hvordan vi skal håndtere det...
  • Indstillinger
    Det værste I kan gøre er at skælde og smælde - det har I erfaret, men I har altså gjort det.

    Der er tydeligvis noget, der ikke helt fungerer for den lille pige, der fint "håndterer" at hendes mor ikke har interesse i hende. Jeg tror da ikke, der er nogen tvivl om, at hun netop føler sig dybt svigtet.

    Jeg vil foreslå, at I får fat i en børnepsykolog, der kan tale med hende, for det tror jeg, hun har brug for. Det er meget mere hårdt, end I - og garanteret hendes mor - tror, at blive svigtet af sin ene forældre. Jeg formoder da, at du er en rigtig god og rar papmor, men hun ved jo, at hun har en mor, der ikke gider hende, og det kræver helt sikkert noget professionel hjælp for sådan en lille pige at forstå, så gør hende den tjeneste.

    Og så - har hun afføring 8-10 gange dagligt??? Det lyder voldsomt - skulle hun ikke også få undersøgt, om der er noget galt med hendes mave?

    Jeg kan slet ikke se, hvad der skulle være grænseoverskridende her, så lad nu være med at trække den for længe med at få hjælp til hende, fordi I synes, det er "pinligt".
  • Indstillinger
    i er ikke alene.....Vi har også indenfor kort tid taget vores datter på 6 1/2 i at gøre det samme, og i et tilfælde at hun også har "smagt" på det. Hun blev, selvfølgelig, meget ked af det, og fortalte at det var stemmen i hovedet der sagde hun skulle prøve...!?
    Jeg tænker om det et udtryk for nogle frustrationer som er indeklemt ? I vores datters tilfælde startede det i forbindelse med skolestart, og selvom hun har let ved skolearbejdet, så er hun et meget kreativt tænkende barn, som nok har haft lidt svært ved at falde til i sådanne faste rammer.
    Vi fik desværre også taget hul på det på en MEGET upædagogisk måde, skæld ud med ord hun slet ikke kunne rumme, så hun hun fik opfattet det sådan at hun var unormal....Stakkels barn, heldigvis fik vi undskyldt, og talt om det på en ordentlig måde, så hun nu ved vi ikke synes hun er ulækker, men at det er det hun gør, som er uhygiejnisk.
    Vi har kontaktet vores læge, og så må vi tage den derfra......Men jeg har mødt det mange gange i mit pæd. arbejde, og ofte i den aldersgr.
  • Indstillinger
    Hej ja det er da meget normalt at børn undersøger deres afføring og at nogle smager på det . måske har der været noget afføring på fingeren og barnet har fået lyst til at tegne. jeg tænker det er meget uskyldigt og normalt . men selvføllig lægge mærke til om der er andre ting der ændre sig. som ved din datter der har en stemme i hovedet, det kan måske skyldes noget andet. men håber lægen finder en løsning kærligst
  • Indstillinger
    Vores datter på 3½ år har det sidste ½år dekoreret forskellige ting og sidst var det min sofa så det endte med jeg tog bleen fra hende. Det gik rigtig godt med det i starten ( ca 2 mdr) men de sidste 14 dage har vi bare haft mange uheld både stort og småt så de overvejde i bh at give hende ble på igen. I dag har hun så taget lort fra sine underbukser og spist. Hun siger selv hun bare smagte på det men det ikke smagte godt og var ulæggert men på dem i bh lød det mere som om hun havde "fyldt" munden.
    Jeg syndes det er ekstemt ulækkert og kan godt finde på at skælde ud når hun dekorere mit hjem med lort så jeg er glad for jeg ikke selv så hende spise det.
    Men jeg aner ikke mine levne råd for hvordan jeg får hende til at stoppe det da hun nu har fået bleen på igen i bh og jeg skal til samtale om hvodan vi skal gribe det an.
    Det er ikke fordi der sker noget ekstra i hendes liv tvært i mod har hun det som blommen i et æg men har altid været meget grænse søgende.
    Ved at læse denne tråd føler jeg mig ikke længere som jordens dårligeste mor men tvært i mod frustreret over hvordan jeg skal takle det og hvordan vi kan støtte hende bedst her hjemme.
  • Indstillinger
    Kan godt forstå at du er frustreret.

    Egentligt er hun for gammel til at gøre de ting du nævner. Måske hun har det svært ved at blive renlig. Nogle børn har det svært med at lave på toilettet i forbindelse med at de er ved at blive renlige.

    Men jeg ville fortsætte med at forklare at det er rigtigt ulækkert osv. og at man kan blive syg af at røre ved andres lort. osv.

    Desuden ville jeg få hende til at tørre op hver eneste gang hun har smurt lort på noget. Måske det kan få hende til at holde op. .

    Men hvorfor gør hun det. Synes hun da ikke selv at det er ulækkert at røre ved.
    Prøv og få hende til at forklare det altså hvis hun kan. Måske er det en reaktion på noget hun ikke kan håndtere, eller det er hendes måde at få opmærksomhed på. Der kan jo være mange grunde.

    Håber at det bedste for jer.

    Lisbeth
Log in eller Registrér for at kommentere.