Hjem Øre, næse og hals Hørenedsættelse og tinnitus

Meniere

Hej.
Jeg har fået konstateret menierer for 4 måneder siden. Jeg er meget præget af tinitus samt kraftig hørernedsættelse på venstre øre. Jeg har haft nogle kraftige svimmelhedsture, så på den måde passer dianosen. Jeg er dog alligevel kommet i tvivl om, der kan være noget andet galt. Sidste gang, da jeg var til ørelæge, satte han "dimser" bagpå mit ører, og lyden gik super godt igenne.

Mit spørgsmål går derfor på!

Kan det passe at man som meniere patient kan hører, når der bliver sat "dimser" bagpå, når jeg ikke kan i en alm. hørerprøve???

Glæder mig til at hører, om nogle af jer har erfaringer indenfor det?

Tak... Karina.

Kommentarer

  • hej carina
    jeg har haft menieres i 10 år, har undervist andre med denne skrækkelig lidelse. Du kan tale med din læge om at få forebyggende piller så det tar`toppen af svimmelheden. Det med (dimsen) bag øret har jeg det desværre aldrig hørt om. Du kan også melde dig i Meniere og tinnitus foreningen hvis du føler ieg trist omkring din sygdom, den er jo kronisk, og en meget ensom sygdom, der er ingen der kan se det på dig, pas på med stres, tag nogle sofa ture engang imellem.

    ha`det godt

    Liva
  • Hejsa.
    Meniere-tinnitusforeningen eksisterer ikke mere. Alle foreninger, der havde med hørelse at gøre, blev lagt sammen og dannede en ny forening, Høreforeningen.
    Jeg har selv Mèniére og har haft det 15 år, har også været meget aktiv indenfor området.
    Jeg ved ikke hvad det er for lyd du mener der går godt igennem, når der bliver sat dimser bag ved øret.
    Jeg ved, at man undersøger forskellige ting ved disse undersøgelser, bl.a. det man kalder benledningen.
    Der foregår også en scanning, hvor man undersøger hjernestammen.
    Ved nogen af disse undersøgelser forekommer en meget ubehagelig lyd, som man godt kan høre, selvom man ikke kan høre ret meget.
    Jeg tror roligt du kan stole på diagnosen, der er andre tydelige ting udover tinnitus og svimmelhed.
    Det er en irriternede sygdom, men heldigvis ikke dødelig.
    Når du er i tvivl om det er noget andet, er det så fordi svimmelhedsanfaldene er stilnet lidt af?
    Hilsen Linette
  • Jeg har i mange år lidt af tinnitus og svimmelhed i perioder. Er blevet grundigt undersøgt for Meniere, som det IKKE er ( pga min gode hørelse, sagde ørelægen!)
    Der var ingen tvivl om at svimmelhed og øresusen var værst i stressede perioder - så til sidst fik jeg en mistanke om, at jeg bed mine tænder hårdt sammen i søvne ( kunne mærke ømhed i kæben, når jeg vågnede)
    Min tandlæge gav mig ret - og siden har jeg brugt en bideskinne ( i plastic ) i stressede perioder. Hver gang jeg mærker susen i mit venstre øre - sover jeg med min bideskinne på - og jeg kan nu holde svimmelhed og øresusen næsten helt fra døren. Min tandlæge er i dag min store helt!

    Det er mærkeligt at tandlæger og ørelæger ikke arbejder mere tæt sammen - for jeg tror mange har de problemer , der er omtalt her - uden at have den ringeste mistanke til tænderne ;)
    Det er naturligvis ikke altid tænderne - men undersøg det i det mindste!

    Vh
    Eg
  • Hej Karina,

    den dims du fik sat bag på øret hedder en benledning.
    Den sender et lydsignal direkte ind til hørenerven uden om selve øret, som lyden ude fra luften kommer igennem. Dvs. at lyden bliver transporteret fra knoglen bag øret og direkte ind til nerven, som sender lydsignalet op til hjernen, hvor du hører det.
    Dvs. man hører med hjernen og ikke med øret som sådan.

    "Fejlen" ved meniere skyldes en fejl i labyrinten, der indeholder balanceorganet og cochlea, hørelabyrinten. Derfor kan lyden ikke blive transporteret igennem her, som den plejer, og videre ind til hørenerven.

    Jeg håber du kan forstå mit svar, det er lidt teknisk svært at forklare.

    Mvh. Oktober
  • Prøv at se om den gamle hjemmeside www.mtf.dk stadigvæk er tilgængelig.
    Man kunne i en periode frit downloude MTF- bladet.
    Her vil jeg anbefale MTF-nyt, februar 1,2007.

    Her fortæller de to forskere på Panuminstituttet om, hvad de havde fundet ud af på det tidspunkt.

    Jeg lagde alle MTF-nyt ned på min computer, og de må stadigvæk være at finde. Så hvis du ikke kan finde dette blad, kan jeg sende dig det pr. e-mail.
    Hilsen Linette.
  • Jeg har tjekket den gamle hjemmeside. Her kan du ikke finde noget mere.
    Jeg tjekkede også min computer, og jeg har det blad som en pdf-fil.
    Så hvis du er interesseret, har du mulighed for at få det sendt.
    Hilsen Linette.
  • Redigeret 15 januar, 2013, 18:25
    Kære Karina

    Du kan stadig høre ringen for ørerne?
    Den Meniere kortet er ikke forbedret.
    http://www.kelunwang.dk/
    http://www.akuvelvaere.dk/
    Mvh Ken
  • På trods af jeg ikke har kunne konstater behandlingen er dokumenteret, syntes jeg alligevel jeg vil dele min historie.

    Jeg fik konstateret MB meniere, for cirka 2 år siden (33år gammel) , og fik relativt hurtigt tilbudt Betaserc, som stoppede 95% af anfaldene.

    Da jeg en dag fik et voldsomt hold i nakken, pga min kone og jeg havde købt en ny seng, blev jeg anbefalet og besøge en kiropraktor i Ålborg. Under forundersøgelsen hos kiropraktoren, spurgte han om jeg tog noget medicin, hvorpå jeg fortalte ham om min sygdom. Han konstaterede hurtigt at den svimmelhed kunne han sagtens befri mig for, ved og behandle min nakke. Efter nogen behandlinger, over en 9 måneders tid, er jeg nu oppe på og blive behandlet hver anden måned. Og det virker. Jeg har ikke spist pillerne siden første behandling, og har kun været svagt svimmel et par gange i starten. Har stadig susen for øret, men er glad for svimmelheden er væk.

    Håber det måske kan hjælpe andre.
  • Vedrørende mineres er der nogle der har kendskab til en behandling i øret noget der vist nok kaldes en jets.
    Har fået piller i lang tid for minieres men uden effekt og har nu efter 3-4 års svimmelhed hørt om en operation med en jets eller jetz.
    Vil rigtig gerne høre om nogen skulle kende til det.

    Hilsen en spørger i Aalborg.
Log in eller Registrér for at kommentere.