Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Jeres erfaringer med diskusprolaps i nakken!

124678

Kommentarer

  • Hold da op, jeg troede kun, det var mig, der var noget i vejen med! Hvor er det godt at læse, at der er flere end mig, der har problemer med det "dygtige" danske sundhedsvæsen. Jeg er ved at opgive!
    Jeg kan se, at der er flere der har stiftet bekendtskab med den tyske klinik Alpha. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Er det pengene værd? Eller sidder der også nogle med dårlige erfaringer med Alpha? Hvordan er man stillet i det danske sundhedsvæsen bagefter? Jeg kan ikke finde ud af om jeg tør tage chancen.
  • Har døjet med mange af de beskevne smerter i denne tråd. Har netop fået konstateret prolaps mellem C6/C7. Venter på at blive indkaldt til videre samtale på Odense Sygehus. Mht. at reducere smerterne eller måske helt at komme dem til livs (gad vide om det er muligt) ved genoptræning kan jeg på det kraftigste anbefale behandling hos Aktiv Form v/Per Gjeding. Tjek www.aktivform.dk. Fra at have en venstre arm/hånd med konstante smerter har han hjulpet mig til at have en hverdag kun med få smerter ind imellem og nogle gange kun lidt ubetydelig snurren i fingrene. Jeg tror og håber på at daglige øvelser og genoptræning er nok. Operation tør jeg slet ikke tænke på - og jeg har stadig troen på at jeg kan undgå den.

    Majken
  • Hej Alle sammen.. jeg ligger selv med en diskusprolaps, godt nok i lænden men ville bare lige sige at jeg har haft stor glæde, næsten smertefri bagefter, det holder en til flere dage af gangen efter hver behandling, og jeg har får mindre smerter efter hver behandling. jeg har nu fået akupunktur i 3 uger,
    ( for det) til at starte med 3x ugenligt nu 1 gang pr. uge... men tjek , det er ikke alle der behandler ,når der er tale om diskusprolaps.
    min behandler gir mig bl.a aku2000 en behandling med 1-2 nåle i det yderste led af langemand. helt ærligt, ja det gør pisse ondt men kun et øjeblik , og det er det hele vær. samtige med han går ind og styrker muskeler, og løsner op i alle de spæninger der kommer , når man har mange smerter..
  • Hej alle.
    Jeg sidder her og læser lle de forskellige indlæg og selv sidder jeg med en prolaps også i nakken c5/c6 tror jeg den hed.
    Jeg har det somom en kniv bliver jaget ind mellem skulderbladene og er plaget af summen og skulderondt og ja mange flere ting,men nok om det ,jeg er igennem Hamlet (netop) blevet tilset og mr scannet og de vil operere mig men jeg har det skidt med det da jeg bare er født under en uheldig stjerne og nu kommer det store spørgsmål???
    Hvor stor snadsynlighed er der for at man bliver smertefri og bare vågner opp igen uden at være lam i ben eller arme eller andet??
    Kan nogen svare mig på hvor stor procent der er for at det går godt??
    Og går en sådan nakke ting væk af sig selv.
    Selv syntes jeg at den er blevet værre de her måneder men jeg har samtidig struma og de vil ikke operere mig lige pt fordi mit tsh er for højt og skal først reguleres.. så mange ting
    Skriv endelig til min mail.
    tkjaer@vip.cybercity.dk tusind tak.. og knus derude.
  • hej !
    Jeg har også fået konstateret en diskusprolaps i nakken c6/c7, det er ikke så meget smerterne ud i venstre arm, men mere de synsforstyrrelser, utilpashed, og angst der følger med. Er ved at være træt af at ringe dagligt til vagtlæge, læge og andre som alligevel ikke rigtig forstår hvad det er der sker i min krop. Jeg har fået angst, for tror ind imellem det også er hjertet den er gal med, det er som om det snurrer/vibrerer i hele venstre side af kroppen ind imellem.

    Vil høre om der er andre der også har "en lyd" i kroppen, ved ikke om det er det man kalder for snurren ??? Vagtlægen har sagt det er tinitus, men tror jeg nu ikke det er. tror selv det er i forbindelse med den diskus.

    Jeg er ikke blevet opereret (endnu) vil helst den går i sig selv igen, men det er en stor diskus ifølge scanningsbillederne.
    Er der andre der har gået med en stor diskus som er gået i sig selv igen eller ??? Håber på svar ;o))
    Er der nogle der er fra Århus området vil jeg gerne i kontakt med dem, trænger til at snakke med nogle om de symptomer der er ved en diskusprolaps i nakken.
    venlig hilsen
    Pippi..
  • Hejsa alle sammen.

    Det bliver lidt kort det her. Men jeg er selv blevet opereret i nakke for 2 stk. diskusprolaps den 1. nov. 2007. Jeg gik fra operationen uden smerter og har ikke haft nogen form for problemer siden. Prikken i finger var væk efter 10 måneder og ømme nerver var væk efter 14 dage.

    Jeg valgte at tage en tur til Tyskland på Alpha klinik og det har jeg ikke fortrudt et eneste minut.

    Inden min rejse til klinikken kunne jeg ikke sove for smerter eller passe mit arbejde og min sport var helt umuligt, da jeg faktisk ikke kunne bevæge højre arm.

    Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad der er bedst. Tyskland vs. Danmark. Men en ting er sikkert. Man skal ikke stille sig tilfreds med de svar man får. Undersøg mulighederne. Jeg tog chancen ud i det ukendte. Men det var først efter at overlægen i Århus sagde at jeg havde 33% chance for at få det en smule bedre. Plus de ville skære mig op i halsen med et snit på 12cm og sætte to skruer i nakken på mig. Hvilket ville betyde at jeg ikke kunne kører bil i lang tid efter og jeg ville for altid skulle sige farvel til min sport.

    Jeg har det stadigvæk super og mærker intet til min nakke. Jeg dyrker badminton - karate og vandski uden problemer.

    Lad ikke penge styre jeres helbred. Det skal i leve med resten af livet.

    Igen det er på ingen måde nogen reklame for tidligere ( Alpha klinik ) men blot et svar til de mennesker som ikke ved hvad de skal gøre i deres situation.

    Syntes også det kunne være rart med en positiv historie i dette forum.

    Pas på jeres selv.

    Michael B
  • hej Erik
    Jeg jeg er for nogle år siden blevet opereret 2 gange i Odense for diskusprolaps i nakken. forste gang med indsættelse af titaniumstift i 2 hvirvler og anden gang hvor operationen bestod af en meget stor operation i med snit fra skulderåg til kraniekant hvor der blev fritlagt nerver m.m. Denne operation blev desværre en fejloperation, da de måtte konstatere de havde opereret mig på forkert niveau. De mente efterfølgende ikke at de kunne rette op på fejlen ved en fornyet opration, da der var en del arvæv.

    Jeg har som alle i andre alle disse skiftende symptomer som består af både nervesmerter, muskelsmerter, knoglesmerter og opspænding af nakken og manglende nattesøvn.

    Min læge har og er en forrygende dygtig mand som har støttet mig hele vejen i forløbet, som har været en rejse i smerter, dårlige sygehusoplevelser, sorg over mistet arbejde og depression som en konsekvens af et dejligt arbejdsliv som blev til en tilværelse som førstidspensionist.

    Vi har sammen afprøvet flere typer medicin og nu får jeg permanent

    tradolan og panodil for diverse smerter
    Arkoxia for knoglesmerter
    sirdalud for muskelopspænding
    Lyrica for nervesmerter (fantastisk middel - dyrt men Sundhedsstyrelsen hjælper heldigvis med tilskud.
    Efeksor og saroten for nervesmerter og forebyggelse af depression.

    Disse midler dækker hele spektret af forskellige smertepåvirkninger som er en konsekvens af diskusprolaps og fejloperationen.

    Det betyder at min hverdag idag er rimelig god og afdæmpet smertemæssigt men at jeg altid skal passe på ikke at provokere min nakke for meget i alle sammenhænge.

    Jeg håber nogen af jer kan få glæde af f.eks. lyrica og arkosia, da der ikke er grund til at man skal blive ved med at kæmpe med de stærke nervesmerter som jo forpester hele ens liv, hvis lyrica o.lign kan "pakke" smerterne ind i vat.

    Varme tanker fra ribepigen og god bedring til jer alle
  • Kære alle,

    Her er en lille solskins historie:

    Jeg fik en diskus prolaps i nakken for godt halvanden måned siden. Jeg havde i ca 6 måneder haft summen og prikken i min højre hånd og smerter i højre arm og skulder.
    For halvanden måned siden blev smerterne uudholdelig og jeg kunne nærmest ikke være nogle steder, ej heller sove om natten.
    Min læge mente ikke det var en diskus prolaps og heller ikke den første fysioterapeut jeg gik til.

    Efter to uger kunne jeg ikke holde smerterne ud mere og ringede en mandag morgen til ryg kirurgi i Hellerup (privat hospital) og fik en konsultation 2 timer senere og tre timer senere havde jeg fået en MR scanning som tydelig viste en prolaps mellem c6/7 med udposning på højre nervebane i nakken.
    Hos Ryg kirurgi fik jeg den første profesionelle behandling og diagnose som jeg kunne bruge til noget. Jeg skulle selv betale for konsultation og scan siden jeg valgte ikke at vente på det offentlige, men det var det hele værd.
    Ryg kirurgi anbefalede operation da prolapsen var forholdsvis stor og min virvel var slidt.

    Jeg gik straks i gang med at undersøge mine muligheder, bla. andet læse alle jeres indlæg i denne brevkasse. Jeg talte med alle i mit netværk der har haft samme problem og lyttede til deres erfaringer for selv at finde ud af hvad der ville passe mig.
    Jeg fandt hurtigt ud af at jeg ville undgå operation for alt i verden. En operation er ikke nødvendigvis enden på problemerne og det er også et voldsomt indgreb at få fjernet en virvel, som de ville gøre i mit tilfælde.
    I dag 1.5 måned senere er jeg mere eller mindre smertefri (dog stadig på smertestillende) og her er hvad jeg gjorde:

    Jeg er selvstændig og kan ikke sygemelde mig men pga. alvorligheden i min situation valgte jeg at holde mig fuldstændig i ro og slappe af og derfor aflyse de projekter jeg skulle i gang med.
    Jeg gik til tre fysioterapeuter inden jeg fandt en jeg følte mig tryg hos. Igen ved at forhøre mig blandt venner og bekendte.

    Jeg begyndte udover fysio, at gå til Body SDS og det er dette der virkelig har gjort en forskel for mig.
    Det er en dansk udviklet behandlings form som går ind og arbejder med fysiske og psykiske blokeringer i kroppen. De arbejder med hele kroppen, da der kan være mange årsager til et problem istedetfor at punkt og sympton behandle som fysioterapeuterne gør. Foreksempel arbejder de i mit tilfælde meget med modsatte side af hvor prolapsen sidder, da denne side overkompencerer pga af smerter, som er med til at skabe ubalance i kroppen.

    Body SDS er noget af det mest smertefulde og forfærdelige jeg har oplevet i det øjeblik man ligger på behandlings briksen. Behandleren trykker kun på visse steder af kroppen, men det kan gøre afsindig vondt. Men det virker! Bagefter følte jeg straks en forskel og en lettelse allerede efter første besøg. Det er en lidt dyr behandlings form, ca 800,- for en time - men jeg sværger til det i denne tid da det har gjort at på få uger er jeg blevet mere end 50% bedre.

    Dernæst går jeg til en akupunktør der finjusterer det arbejde som Body SDS'eren har started. Akupunkturen er med til at minske min følelsesløshed i fingrene. Jeg går rundt med ørerne fulde af guldnåle, men det virker! Igen gik jeg til et par forskellige akupunktører inden jeg fandt en der virkede for mig.

    Alt dette betaler jeg selv for da det offentlige ikke dækker disse behandlings former og jeg har aldrig tænkt på at jeg behøvede en privat sygeforsikring. Det har jeg dog, klog af skade, fået nu.

    Udover disse behandlinger gav en klog person mig følgende råd:

    I denne periode hvor kroppen skal restituere sig selv skal du undgå kød, især okse og svin. Spis kun lidt kylling eller fisk og så en masse grønt selvfølgelig. Ingen kaffe eller alkohol. Således skal kroppen ikke bruge energi på at fordøje en masse, men bruge krudtet på at reparere skaden. Tænk positivt og accepter din situation, på den måde er du med til at hele dig selv.
    Jeg spiser også en masse udvalgte vitaminer, drikker 2 ingefær shots om dagen hos 'Joe and the Juice' men jeg spiser også slik (som trøst :-)

    Som sagt har jeg det på rekord tid meget bedre. Jeg er helt sikkert heldig, men jeg tror også på at ovenstående behandling har meget skyld i det. Jeg er ved at trappe ned på det smertestillende og håber på at slutte helt om nogle uger. Jeg er stadig lidt følelsesløs i fingrene, men dette bliver også bedre og bedre.
    På Rigshospitalet sagde de at de opererer kun for at fjerne smerten, en operation fjerner ikke nødvendigvis følelsesforstyrrelser.

    Held og lykke til alle jer med prolapser, de er hårdt arbejde!
  • Jeg har nu skimmet mig igennem indlæggene, og ikke set meget til kiropraktisk behandling mod diskos i nakken.
    Jeg har rigtig god erfaring med dette. (Ole Carøe i Holte) Jeg har modtaget intensiv behandling i en periode, og ”vedligeholdes” nu hver tredje til fjerde uge.
  • Hej :)

    Jeg vil gerne fortælle om mit positive forløb omkring udredning og operation for diskosprolapser i nakken. Jeg synes at dette debatforum trænger til et positivt indlæg. For god ordens skyld skal jeg nævne, at jeg er 43 år gammel og arbejder som husjurist i et mindre, lokalt pengeinstitut. Jeg dyrker normalt ca. 8 timers motion om ugen fordelt på løb, styrketræning, fitness og en to-timers gåtur på 14 km. (Jeg har under forløbet konstateret, at netop leddene C5-C6 og C6-C7 er de hyppigst angrebne led hos denne patientgruppe).

    For ca. 2 år siden begyndte jeg at mærke en tiltagende stivhed/ømhed i nakken. Jeg kunne ikke længere dreje mit hoved så langt ud over skuldrene som tidligere. Efter 1 år begyndte jeg med kiropraktik, herunder røntgenfotografering, som ikke viste forandriger ifølge kiropraktoren. Jeg fik ca. 10 behandlinger uden effekt. Herefter forsøgte jeg med fysioterapi, hvilket heller ikke gav nævneværdigt udbytte. Jeg opgav en forbedring og slog mig til tåls med at det nok bare var alderen, som var ved at indhente mig. På daværende tidspunkt havde jeg ikke nævneværdige smerter og tog ingen medicin.
    I marts 2010 får jeg pludselig voldsomme og stærkt stigende smerter i højre skulderblad. Smerterne vokser ud i højre overarm. Jeg kontakter egen læge to dage i træk, hvor jeg begge gange får bedøvende indsprøjtning/blokade uden den store effekt. Jeg kommer gennem påsken ved at tage stærkt smertestillende morfinpræparater. På dette tidspunkt er det umuligt for mig at sove om natten og arbejdsdagene slæber sig afsted i en zombie-lignende tilstand.
    Jeg er så priviligeret at have Codan Care Sundhedsforsikring via min ansættelse i et pengeinstitut. Jeg kontakte Codan og fik straks grønt lys til at kontakte Aleris Privathospital i Herning for nærmere udredning. Her bliver jeg undersøgt af ortopædkirurg Jan Hede, som straks fastslår at smerterne stammer fra min nakke. Jeg får en MR-scanning inden for en uge, og denne viser stærk nedbrydning/manglende diskos mellem C5 og C6. Dette er forklaringen på den tiltagende stivhed gennem de seneste to år. Mellem C6 og C7 sidder diskus trykket bagud mod højre, hvilket er forklaringen på skulder- og armsmerterne. Jan Hede sender mig videre til ortopædkirurg Kristian Høy, Aleris, Århus. Her får en jeg yderst kort og meget kontant konstatering af, at operation er eneste udvej. Hertil at der er risiko ved operationen i form af lammelse (1/1000) og stemmebåndsskader (1/100). Slutteligt får jeg opremset en masse begrænsninger i mine efterfølgende muligheder for at genoptage min gamle motionsprogram. Kristian Høy bruger metoden med udboring af knogleprop fra hoftekam til indsættelse på forsiden af nakkehvirvlerne for stivgørelse af leddene.

    Jeg undersøger selv efterfølgende mulighederne for operation og finder ud af at Ortopædisk Privathospital Aarhus (OPA) har en stor ekspertise på området i form af neurokirurg Peter Duel. Jeg får hurtigt flyttet min Codan-sag over til OPA og får berammet ny konsultation hos Peter Duel. Her får jeg en meget fin og grundig gennemgang af min MR-scanning samt udredning i form af eks. tabt styrke i højre arm. Peter Duel gennemgår et operationsforløb (se www.opa.dk) og fortæller samtidig om samme risikofordeling som ovenfor hos Kristian Høy. Dog adskiller denne konsultation sig ved, at Peter Duel samtidig fortæller om mange persontyper, som har genoptaget deres daglige virke 100% uden smerter. Peter Duel foretager i alt ca. 130 af disse operationer om året og har mange års erfaring. Konsultationen afsluttes med fastlæggelse af operationsdato d. 2.6.10 samt opfordring til at jeg en sidste gang forsøger fysioterapi for smertelindring. Peter Duel opererer med en nyere metode med indsættelse af Cochran-plastic-propper til afløsning af fjernede diskos. Indgrebet foretages fra forsiden af halsen.
    Jeg blev opereret som planlagt og havde for første gang efter operation ingen bivirkninger af narkosen. Smerterne var væk efter opvågning. OPA har et meget dygtigt og omsorgsfuldt personale.og før hjemsendelse får man instruktion af ansat fysioterapeut. OPA opererer både for forsikringsselskaber, private og offentligt henviste patienter. Dagen efter operationen blev jeg kørt hjem af min mand. Jeg er som ventet lidt øm i luftrør og spiserør. Min stemme er uændret og jeg har min fulde bevægelighed. Nu forestår der 3-4 uger på langs med så meget ro for nakken som muligt under helningsprocessen efterfulgt af 2-4 uger med langsom optræning af nakkeomgivelserne hos min fysioterapeut. Og så må jeg se hvilke typer og hvor meget motion jeg kan holde til. Men jeg er fuld af optimisme :)

    Så til andre patienter kan jeg kun sige, at såfremt nedslidningen og skaderne ikke kan klares med genoptræning, bør man lade sig operere. Livskvaliteten bliver aldrig den samme med en smertefyldt hverdag, risiko for sygemelding og mistet job. Hertil kommer langtidsvirkningerne af et stort medicinforbrug.

    Bedste hilsner fra Heidi Volke, Højgade 11, Skive
Log in eller Registrér for at kommentere.