Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ubehag under samleje grundet spiral

AnonymousAnonymous
Redigeret 14 august, 2014, 05:18 i Mandlige sexproblemer
Jeg er en pige midt i tyverne. Jeg har får ca. 3 måneder siden fået opsat en kobber spiral. Efterfølgende har min kæreste klaget over at han kan mærke den under samleje. Han beskriver det som en prikken på hovedet som med en knappenål. Efter sidste gang vi var i seng sammen opdagede vi små røde pikker på penis hovedet. De er ikke ret store men dog synlige. Kan dette skyldes spiralen? Er der en allergisk reaktion eller er huden blevet generet af spiralen? Eller skyldes det måske noget helt andet. Min kæreste mærker ikke noget til prikkerne i form af kløe eller ubehag. Da jeg fik sat spiralen op spurgte jeg ind til om man ville kunne mærke den under samleje. Lægen sagde at de kunne man godt men at man med penis kunne skubbe den lidt op så det ikke var et problem. Efterfølgende skulle spiralen så glide på plads igen af sig selv. Min kæreste mener dog ikke at det er muligt at skubbe den lidt op da det gør ondt på ham. Er der andre der har haft lignende problemer?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er en mand, og har aldrig været sammen med en pige med spiral, så jeg kan ikke svare dig på om det er normalt eller lign., men jeg er helt overbevist om, at det ikke kan passe at det skal være til gene nogen af jer.

    Jeg vil indskyde, at kobberspiralen - som du ved - er en længerevarende præventionsform, og det er sædvanligvis en man bruger indtil man engang ikke mener man kan få børn mere. Derfor tænker jeg, at hvis sexlivet påvirkes af denne spiral, så bør man overveje at finde en anden præventionsform, da det jo ikke bare er en uge eller en måned den sidder der.

    Jeg synes også at midt i tyverne er tidligt at vælge kobberspiral? Er der problemer med P-piller, P-ring, Pessar osv.? En strøtanke kunne være, om din kæreste er ekstraordinært udrustet? Jeg er ikke klar over, om det kunne være et problem, men jeg kan forestille mig at det kunne have betydning.

    Jeg håber stadig der er nogle andre, der vil svare på dit spørgsmål, men nu har du lige nogle tanker.
  • Indstillinger
    Hej og mange tak for dit svar.

    Jeg ved godt at det er tidligt at få anlagt spiral i min alder men jeg kan ikke forlig mig med tanken om at fylde min krop med hormoner. Jeg har aldrig taget p-piller eller andre hormon præparater og har derfor også svært ved at skulle begynde. Min kæreste og jeg snakkede længe om det inden jeg fik spiralen og vi var begge trætte af at bruge kondom. Min kæreste har sagt at vi sagtens kan gå tilbage til at bruge kondom hvis det er det jeg vil. Men det har bare altid været et irritationsmoment for mig at bøvle med kondom og så føles det bare meget bedre når der ikke er noget imellem. Kobberspiralen fungerer meget lokalt og påvirker derfor ikke hele mit system. Men du har da ret i at jeg måske skulle overveje det en ekstra gang når nu den ikke er helt problemfri. Mht min kærestes størrelse er han vel lidt over middel. Så jeg tror ikke det har noget med det at gøre. Men måske er han ekstremt sensitiv?

    Endnu engang tak for dit svar. Og jeg håber virkeligt at der er andre der også vil svare hvis de har oplevet noget lignende.
  • Indstillinger
    Hej! som spiralbruger vil jeg fortælle dig at det sagtens kan gener din kæreste at du har spiral, men at det let kan ordnes. Det er et problem der opstår hvis ''snoren'' som stikker ud af din livmoderhals er lidt for lang eller sidder sådan at den generer ham og ''stikker'' ham. Den kan let klippes kortere, det fik jeg gjort og siden har der ingen problemer været! Så snak med din gynækolog og hør om hun/han kan klippe den til.
  • Indstillinger
    Jeg har haft kobberspiral i 2 år nu (jeg er 23), da jeg så vidt muligt skal undgå hormoner pga. en kronisk sygdom. Alt i alt har det været fantastisk - at man ikke skal tænke på prævention. Men... Jeg har fået en ny kæreste, og han er noget "større" end min tidligere partner. I weekenden klagede han over at det gjorde ondt under samleje, og jeg kan se at han har små sår på penis hovedet... Jeg var godt klar over at det skyldtes min spiral, og var straks gået igang med at tænke på en alternativ præventionsform.. Når man forsøger at undgå hormoner er der ikke ret mange. Kondom eller pessar..
    Jeg er så glad for at høre at problemet muligvis kan løses blot ved at få klippet lidt af trådene, jeg skal helt sikkert et smut forbi min læge og få det ordnet! Og så håber jeg bare at det er nok.
  • Indstillinger
    Min kæreste har også fået kobberspiral og jeg har flere gange været revet til blods så det er vist helt almindeligt forekommende indtil man får snoren passet til.
Log in eller Registrér for at kommentere.