Hjem Familieliv Teenagere

Sen pubertet

Redigeret 30 januar, 2016, 11:19 i Teenagere
Kære læger og debattørere. Jeg er en 15-årig dreng fra nordjylland, som står lidt trist til mode.

Jeg lider meget vel af sen pubertet, og det er på ingen måde sjovt psykisk. Jeg er den mindste i klassen, har kun meget små hår på tissemanden, og kun få pubertetstegn passer halvt ind på den jeg er. Jeg vokser ikke mere, end hvad jeg burde og jeg har ikke fået hår under armene. Det gør det til et problem for mig psykisk, at jeg bliver kigget ned på. Når jeg står i badet efter idræt, har jeg mest af alt lyst til ikke at stå i bad, når jeg står omkring 8 gode venner i puberteten. Og så står jeg bare der. Næste år skal jeg på efterskole, men jeg har mistet lysten på grund af min pubertet. Jeg er bange for at jeg ikke når at komme ind i puberteten inden august, hvor jeg starter deroppe (fylder i øvrigt 16 i august). Jeg gider ikke stå til grin deroppe som en 10-klasser uden hår diverse steder. Kan jeg gøre noget, som sætter min krop igang med at udvikle puberteten hurtigt? For det ville helt klart også booste min selvtillid op. Min tissemand er lille, men jeg kan godt sperme når jeg onanerer. Jeg fik mit første lille sorte hår på tissemanden April 2008, og nu er der max 25 hår på. Små hår.

Min mor og far var også sent udviklede (begge 2 kom i puberteten som 14årige), men jeg er altså 15 et halvt, og ligner ikke skyggen af en 9. klasser på vej ind i puberteten, og det gør mig som skrevet før meget trist til mode.

Så jeg har nogle spørgsmål:

"Hvor hurtigt kan man komme i puberteten? Tænker på - har man bare en stor tissemand i løbet 2 uger, eller hvordan fungerer puberteten?"

"Kan man tage form for piller/dyrke ekstra motion/gøre et eller andet, som skubber puberteten i gang?"

"Kan det være spisevaner, daglige vaner som spille computer inden sengetid eller kun 9 timers søvn dagligt, som gør at jeg har sen pubertet?"

Hjælp mig! For det er et personligt problem, som forhåbentlig snart løsner sig.

Hilsen Martin.
«1

Kommentarer

  • Jamen tak for svarene, dejligt med lidt aktivitet.

    OBS: Ironi kan muligvis være anvendt.
  • Hej Martin
    Jeg fandt lige dit indlæg. Det kunne lige så godt have været mig der havde skrevet det. Jeg har det helt på samme måde og skal også starte på efterskole til august.
    Jeg er begyndt at få hormon behandling, det har startet min pubertet, men det går ikke så hurtigt som jeg kunne ønske.
    Mvh Dan
  • Hej Martin

    Ja,det er jo ikke den heftigste aktivitet, her er, men væbn dig med lidt tålmodighed.

    Jeg vil som punkt et anbefale dig at besøge din læge. Han/hun vil langt bedre end os debattører kunne vurdere, om din tilstand ligger udenfor normalen og kan/bør afhjælpes medicinsk med en hormonkur. Nu har du snart sommerferie, så der må være tid og lejlighed til at besøge din læge, og husk at denne selvfølgelig har tavshedspligt.

    Du kan også tale med sundhedsplejersken på din skole, hvis du da ikke allerede har gjort det.

    Ni timers søvn burde være tilstrækkeligt for din alder, medmindre du selvfølgelig føler dig træt; og gør du det, er det et godt tegn; så kunne det tyde på, der sker noget i din organisme. Kosten virker det også som om, du er opmærksom på. Husk at få godt med proteiner fra morgenstunden (æg/mælk) samt groft brød/salat til frokost.

    Derudover er der jo en vis spredning for, hvor hurtigt puberteten sætter ind. Jeg var heller ikke den hurtigste, men havde den fordel, at der var andre "sinker" i min omgangskreds. Men jeg kan da godt erindre misundelsen på de andre i omklædningsrummet til gymnastik eller fodbold, eller når pigerne rendte efter dem. Siden er jeg blevet over 1,80, og turen kom da også til mig hvad pigerne angår.

    Så formentlig kan du tage det helt roligt og bare vente. Prøv at undgå at miste selvtillid. Det kan da godt være, du vil høre en sjov bemærkning i ny og næ; kan du i så fald finde selvironien frem og selv grine lidt med, tror jeg det vil være en stor fordel. Og så er der andre ting, der tæller, end hurtig pubertet. Således viser dit indlæg (skriftsprog), at du på andre mentale områder er klart foran og mere moden end din alder. Så bryst du dig med, at dit intellekt nok en dag vil gøre dig til en ægte præmiehan.

    Men som indledningsvist nævnt, besøg lige din læge.

    Kh.
  • Hej, og tak for de fine ord. Jeg kan nu se, at debatten/indlægget ligger som første-side, når du søger på sen pubertet. Til personen der skrev i går: Jo tak, mit eksamens-snit ser også rigtig godt ud, og jeg har ingen problemer fagligt. Men problemet er der stadig, meget er ikke ændret på 4 måneder - skal jeg stadig besøge min læge, eller skal jeg have tålmodigheden med mig? Jeg er i tvivl.

    Hilsen Martin
  • Jeg synes da sagtens, du kan besøge din læge, om ikke andet for at få ro i sjælen, få besvaret nogle af dine spørgsmål samt, hvis det er relevant, komme i kur.

    Kh.
  • Hej igen.

    Jeg kan så småt mærke, jeg er kommet ind i den fase nu. Jeg er blevet forelsket , og der er begyndt at vokse lidt hår i mine armhuler og lidt mere i skridtet. Mine øjenbryn har fået lidt mere farve, men hvor meget kan ændre sig på en måned?

    Jeg tænker mere. Min penis er blevet en lille smule større, men på en måned - hvad kan ske der?

    Kh. Martin
  • Din læge kan udskrive hormon-voksende midler, men kun hvis han/hun vurdere at du har brug for det.

    Hvor høj er du, og hvor er der begyndt at komme hårvækst (Penis, Punggen Fødekød (stykket rundt om penis)
  • hej min ven :)

    Jeg er 16 år, og jeg ligesom dig, er heller ikke særlig stor, jeg har dog fået lidt hår under armene og en del på dilleren, som jeg baberer af, mit problem er dog bare at min penis ikke er lang nok efter min mening, jeg tror 13 - 14 cm. Jeg har snakket med sexlinien.dk om det, og de siger at der er massere tid at vokse i endnu. Så hvis du har det skidt med dilleren eller hårene, så bare op med hovedet, der er alligevel ikke noget man kan gøre ved det, andet end at snakke med sin læge. Husk at drenge vokser til de er 21år (mener jeg) så da du kun er 15 har du efter min hovedregning 6 år tilbage at blive stor i :-) Det skal nok komme, og det samme med pigerne ! :)
  • jeg har gang i et projekt, og vi har fået bud på at finde ud af hvor teenagere tænker meget på sex?
    hvorfor drenge gerne vil miste deres mødom hurtigere ed piger?
    hvorfor piger går så meget op i deres udseende?
    hvad en kærestesorg er?
    hvad er puberteten?
    hvordan ændre forholdene mellem drenge og piger sig?
    hvorfor tænker teenagere meget på deres fremtid?

    håber i vil besvare spørgsmålene :)!?
  • Hej Sara.

    Jeg syntes, at I skal overveje, om der virkelig er så stor forskel på drenge og piger...
    Det er slet ikke sjældent, at drenge og piger tænker/føler det samme, men giver udtryk for noget vidt forskelligt. Det er fordi man prøver at opføre sig sådan og give udtryk for at man mener det, som man tror, at andre syntes, at man skal.

    Hvis du gerne vil have svar fra teenagere herinde på Netdoktor, vil det nok være en god idé at oprette en ny tråd her i kategorien Teenagere. Du kan jo kalde den Opgave eller sådan noget...

    Med hensyn til hvad pubertet er, så er det noget I selv må læse jer til. Der findes MASSER af litteratur om hvad der sker med kroppen i puberteten.

    Venlig hilsen Anna
Log in eller Registrér for at kommentere.