Hjem Lever, nyrer og urinveje Galdesten

Andre med galdestensanfald?? . og nærmest ligeglade læger...

Redigeret 6 juli, 2010, 07:22 i Galdesten
Jeg har haft et galdestensanfald for første gang i 3 måneder. De første 4 anfald var i juli, men har ikke haft nogen siden. Har endda skulle prøve (efter aftale med lægen) at provokere galdeblæren ved at spise fed mad, for at se hvor meget der skulle til. Men ingen anfald, så jeg har været jublende glad over at det nok var gået i sig selv.

Men i morges fik jeg så et anfald til. Og jeg aner ikke hvorfor det er kommet. Jeg har ikke spist noget fed eller røget mad eller andet, der skulle kunne udløse et anfald.

Ringede så til lægen, da jeg gerne ville snakke med hende, da jeg ikke kan forstå det, men hun havde ikke mere tid i dag og jeg kunne ringe på mandag. De andre gange jeg har haft anfald har hun også virket meget rolig og - det haster ikke. Er der andre der har oplevet det også?? Jeg synes faktisk det er ret alvorligt og vil ihvertfald gerne have en klar plan for hvad og hvordan, men synes lægerne virker lidt ligeglade. Jeg ved godt det ikke er en dødelig sygdom, men det kan jo blive ret slemt og jeg bliver bare så frusteret over at lægerne ikke gør noget mere.
Så ville bare høre om det er mig der har en uheldig læge eller om den holdning er meget almindelig.
«1

Kommentarer

  • Det var nok ikke læge jeg ville aksepterer. Selv døjer jeg med galdestenanfald i perioder. Der kan være en galdestenanfald om ugen i en måned eller to, hvorefter der ingen er i måske seks måneder. Det har været på tale om jeg skulle opereres, men min læge mener at chancerne for komplikationer er for store. Jeg har af min læge fået nogle ret effektive stikpiller kaldt DICLON, som skal tages ved anfald. Det er egentlig medicin mod gigt, men tager smerterne og løsner stenene. Hvis din læge en dag skulle få tid til dig, kan du tage dette op.
  • Nøj hvor jeg kender det..

    Min læge undgik mig, i 4 år.. Men det var pga min alder ( er 18 nu) der var jeg kun 14, og snakkede om mave syre,tarmekaratar, mavekaraktar osv.. Indtil jeg engang, fik nok, og fik en tid til ultralyd scanning, der viste at hele min galdeblære, + gange, var fyldt med det, og derefter gik det hurtig, ikke andet end en mdr efter, lå jeg op operationsbordet.. Det viste sig, at min galdeblære var Så betændt, at de ikke kunne tage den ud af navnle, men måtte finde en anden udvej .. Min læge, var ked af det, og sagde undskyld, men ja, det kunne jeg jo ikke bruge til noget..

    <men kun 5 mdr senere, lå jeg på operationsbordet, denne gang for bindtarmsbetændelse, men det en anden historie..
  • Ja desværre er det tit læger der ikke kan sætte sig ind i ens problemer.
    Galdesten og de dertilhørende smerteanfald er meget alvorlige - i hvert fald i mit tilfælde! Jeg har fået fjernet galdblæren for ca 10 år siden, men lider idag stadig af alvorlige anfald!
    Nu er det sådan at man reagerer forskelligt på anfaldene. Nogen har anfald der varer flere dage men ikke er så voldsomme, og så er der os der har (forholdsvis) korte anfald med meget voldsomme uudholdelige smerter!
    Det eneste man kan gøre er, at hænge i! Lægerne må ikke feje én af vejen på den måde! Det skal undersøges og diagnostiseres, og behandles efter bedste evne! Og med galdesten er smertestillende desværre den eneste vej frem!
    Jeg har prøvet Diclon som stikpiller og tablet, men de virkede ikke. Nu har jeg taget morfin - som jeg bliver meget dårlig af . men det er nok dem der har virket bedst indtil videre. Derudover har jeg fået Buscipan som er mave-tarm muskulatur afslappende, som jeg mangler at prøve. Men det er svært at blive ved at eksperimentere, da smerterne helst bare skal gå væk med det samme!
    Men klø på med sådanne ting, for lægerne er der for at hjælp og lytte!
  • Kære lotte17

    Den dag jeg ringede til vagtlægen om min mor, der var blevet syg og han nægtede at komme, gør mig stadig vred. Hun havde fået en hjerneblødning. Efterfølgende stak han en løgn og sagde, jeg havde sagt det ikke var nødvendigt han kom.
    Og den dag jeg henvendte mig til min daværende læge, dødssyg, troede han ikke på mig. Hvis ikke en anden læge havde gjort noget var jeg sikkert død. Ham fik jeg heller ingen undskyldning fra.


    For mit vedkommende ville jeg have haft det lettere, hvis bare lægen havde undskyldt. På længere sigt tror jeg alligevel, du bliver tilfreds med at have fået en undskyldning. Der er ingen tvivl om, din læge tog ved lære.
  • Hej Rieel og Persille.
    Har I bemærket at tråden er startet i 2008? :-)
    Jeg vil lige tilføje, at jeg selv var ude for en elendig behandling fra lægevagtens side i forbindelse med galdesten. Talte med tre forskellige lægevagter i løbet af en nat, som sagde jeg bare havde ondt i maven og ikke ville se mig. Dagen efter blev jeg indlagt af praktiserende læge med totalt betændt galdeblære og en stor sten. Jeg har klaget til Patientklagenævnet da jeg ikke ønsker at andre skal opleve 15 timers smertehelvede som jeg selv før de ses af en læge.
  • Jeg har været ved læge i dag, da jeg har haft ondt i højre side under ribbenet samt ondt et bestemt sted i den nederste del af ryggen. Jeg har fået taget blodprøve af leveren idag og lægen har sendt en henvisning til hospitalet, får resultatet af blodprøven på onsdag. Lægen mente bestemt at det er galdesten, men nu må vi se. Er her en der kan fortælle om det videre forløb hvis det viser sig at jeg har galdesten og evt. bivirkninger. Forstår ikke at jeg har ondt i ryggen ??

    Hilsen
    Lone1957
  • Galdeblæren er placeret under ribbenene i højre side, og smerterne stråler om i ryggen. Det er vel sådan nervebanerne er placerede...
    Jeg blev selv opereret og fik fjernet stenen såvel som galdeblæren da den var meget betændt. Men så vidt jeg ved er der mange der lever med galdesten som ikke er operationskrævende, men giver lyd fra sig fra tid til anden. Forløbet er vist meget individuelt, da man kan have alt fra noget grus-lignende til store sten. Min galdesten var 2x2,5 cm., og det fik jeg at vide var stort, og jeg fik også at vide, at det var atypisk kun at have sådan én stor i stedet for flere mindre.
  • Hej Anna ! Mange tak for dit svar. Hvis du har lyst må du gerne svare på hvor lang tid der går inden indkaldelse til undersøgelse til hospitalet.
    hvilken undersøgelse og om det er lokal elller fuld bedøvelse. Ja jeg er noget usikker og bange. Hvordan startede galdesten, ja skriv gerne alt hva du har lyst til. Ja lægerne har jo ikke tid til at fortælle een noget ! Er også spændt på om hvordan dine symtomer var da galdesten blev konstateret.
  • Jeg startede med at få ondt i ryggen tidligt på aftenen, fik så også ondt om i maven og så tog det ellers bare til. Jeg kunne hverken gå, stå, sidde eller ligge. Havde simpelthen så ondt og tudede og hulkede og jamrede mig.
    I løbet af natten kastede jeg op et par gange og jeg fik feber. Vagtlægerne ønskede ikke at tilse mig.
    Jeg kom til praktiserende læge om formiddagen som fik mig kørt direkte på hospitalet.

    Undersøgelsen bestod af blodprøver (bl.a. for at måle infektionstal) samt ultralydsscanning. Du har derfor intet som helst at frygte :-)

    Jeg var så syg at jeg skulle opereres, så jeg var på morfin mens jeg fastede et døgn og blev så opereret ved kikkertoperation.

    Hvordan galdesten opstår kan du læge om her på Netdoktor - men ingen regel uden masser af undtagelser. Selv er jeg 25 år og sundhedsfantatiker så jeg passer slet ikke ind patientgruppen...
  • Hej jeg vil også gerne fortælle lidt om mit forløb. Jeg startede en aften og fik ulidelige smerter der varede ca en halv time- time.. det var meget voldsomt især fordi man ikke vidste hvad det var! det fortsatte nogle gangne og jeg fik smerte behandling af min læge. Jeg blev herefter ultralyd scannet der viste sten. De ville nu fjerne min galdeblære. Jeg var ikke heelt sikker på om det var en god løsning. Endte dog med flere anfald hvor jeg besvimede af smerte og endte med morfin, og valgte derefter operationen. Der gik en måned fra indkaldelse til operation. operationene er slet ikke slem, jeg kom hjem samme dag, og var fuldt fit for fight efte 1 uges sygemelding.. Jeg var SÅ glad for at det var overstået med de anfald... lige indtil jeg fik et nyt et par mdr efter operationen. De er forstsat lige siden det er nu 3-4 år sidne jeg blev opereret. Mange gange har jeg tænkt om det var nødvendigt med den operation, da jeg stadig får anfald. Det har ydermere "ødelagt" min mave eller den er blevet MEGET sart efterfølgende og der skla de mindste ændringer til i min kost, så får jeg diarre. Nu er mine smerter igen blevet voldsomme og endte på skadestuen for en uge siden for at få noget mere smertestillende eftersom jeg havde taget 3x min dosis og det ikke hjalp! nu skal jeg igang igen med undersøgelser osv, og er nu mere frustreret og ked af det end før. min største frygt er, at dette skal fortsætte resten af mine dage, jeg er 23.
    Efter hvad jeg kan se herinde er der mange der stadig har anfald efter opereationen.
Log in eller Registrér for at kommentere.