Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Al-Anon

Redigeret 27 april, 2009, 12:09 i Alkohol
Jeg vil gerne vide hvad Al-Anon står for ? - Hvem der har grundlagt "foreningen" og hvad deres ide er?

Dengang min far levede (det er mere end 10 år siden har døde) og var alkoholiker startede min mor i en Al-Alnon gruppe, og hun mener selv hun fik en god hjælp.

Jeg mener hun er blevet forskruet.

I foråret fik jeg en depression, og min mors hjælp var en bog fra al-Anon "En dag af gangen".
Den har jeg nu kigget lidt i, men med kritiske øjene, og for mig virker det mest som en form for religiøs gruppe der "hjernevakser" deres medlemmer.

Min mor er blevet meget svær at kommunikere med. Hun mener, som de i Al-Anon fortæller, at alkoholisme er en genetisk sygdom. Og dermed mener hun også at min søster og jeg har arvet den og når vi engang bliver 40 så vil alkoholismen udbryde.
Det lægger virkelig en dæmper på et ellers godt familieforhold, at hun næsten prædikere om alkoholismen, og "Pas nu på" "Gør nu ikke" osv...

Under min depression har hun endda været til konsultation hos min psykolog, fordi min psykolog godt kunne høre der lå et problem i kommunikationen mellem min mor og jeg.
Det gav intet resultat, da min mor fortsat ikke vil lytte til andre og tage imod gode råd.
Hun mener virkelig at hun er den klogeste på alle områder.

Så derfor, efter jeg har kigget i den bog, mener jeg nu hun er blevet "hjernevasket". For det er en gang sludder og vrøvl der bliver sagt, som ikke har nogen videnskabelig beviser.

Er der en der kan give mig et svar på hvad Al-Anon er ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Al-Anon er et udspring fra AA. De arbejder også ud fra de 12 trin og bogen "EN dag ad gangen" og "Veje til helbredelse".

    Ja du kan kalde det hjernevask. Det er det også på en måde - en helt ny måde at tænke og se tingene på. Men ved du hvad, det virker for millioner af mennesker verden over. Ift. AA så hellere hjernevasket end pissefuld.....

    AA har været medvirkende til at rigig mange mennesker bliver ædru og holder sig ædru. Al-Anon er stiftet af konerne til stifterne af AA. De ville også gerne have et sted at gå hen med deres del af "sygdommen". Alkoholisme er en sygdom, og det er medafhændighed også.

    Og ja alkoholisme er arveligt. Jeg er datter af en alkoholiker, så sandsynheden for at jeg ville blive alkoholiker eller gifte mig med en er ret stor. Jeg har så giftet mig med en(han er ædru alkoholiker i dag), men har selv haft store problemer med alkohol hen ad vejen. Vores datter er så ret "udsat" for også at blive alkoholiker. Men ikke kun pga. arveligheden, også pga. den sociale arv.

    Al-anon har hjulpet mig meget, især med at hive mig selv ud offerrollen. Men også til at forstå, hvorfor jeg dog blev ved den akoholiker. At det var fordi jeg allerede som barn udviklede medafhængighed. Hvorfor jeg hele mit liv har haft så dårligt selvværd.

    Jeg er nødt til at tro på, at alkoholisme er en sygdom, at de ikke er onde mennesker, når de ødelægger deres familier, lyver og kører sprutkørsel i stor stil!! Ellers kan jeg ikke komme videre.

    Men når alt det er sagt, så er der et ordsprog i AL-anon: Tag det du kan bruge, lad resten ligge. Nogen tager så ALT, og bliver næsten højhellige. Det handler om at gøre det en del af sit liv, ikke hele sit liv. Men for nogen er de nødt til det, for at komme videre. Al-anon handler også om, at man IKKE skal prædike og give gode råd - medmindre man bliver spurgt.

    Jeg har altså også oplevet, at familie og venner tager afstand fra den "nye" mig, den der pludselig siger fra og siger sin mening - men hvis problem er det? Ikke mit ihvertfald. Jeg har lært, at jeg skal tænke på mig selv tænke på mit eget ve og vel først.

    Nogen går i Al-anon, nogen går i kirke, nogen tager på druk, nogen får en depression. Alle har hver deres måde at håndtere de svære tider i deres liv på.

    Molly
  • Indstillinger
    Heyy Molly

    Jeg kan lide dine svar -
    kærligst elisabeth
  • Indstillinger
    Hej Lisbeth

    Jeg kan se det er længe siden du har oprettet indlægget, men jeg synes alligevel du fortjener et svar.

    Jeg er selv datter af en alkoholiker (min mor). Jeg har søgt mange metoder til at få snakket om mine oplevelser. Jeg har ikke haft en konstateret depression, men der er ingen tvivl om, at jeg i perioder i mine teenageår var mere eller mindre deprimeret.

    Jeg har forsøgt at fortrænge det, gået til psykolog, talt med mine veninder og jeg har også prøvet Al-anon. For mig var det rigtige at snakke med en psykolog og ellers bruge mine betroede veninder. Men der er ikke noget rigtig eller forkert.
    Jeg synes personligt også at Al-anon var lidt for hellige, med indgangs- og udgangsbønder, 12 trins programmer mm. Jeg besøgte en gruppe, der var sammensat af børn af alkoholikere, men fandt det svært med den spiritulle baggrund, som stammer fra USA, og ikke mindst at der var børn af alkoholikere som selv havde et misbrug og deltog i gruppen.

    Men de flestes vej til at "hele" er forskellig. Uanset hvad, så tror jeg det tager tid. Jeg kan anbefale en bog af Janet G. Woititz "voksne børn af alkoholikere." Jeg har ikke læst den slavisk, men den er meget god til at sætte ord på de følelser og reaktioner vi som børn af alkoholikere har. Hun har også skrevet bogen "At kæmpe for nærhed". Jeg har ikke selv læst den, men har fået den anbefalet.

    Held og lykke fremover:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.