Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blind på det øje og skygger for det andet øje

Redigeret 13 februar, 2013, 04:39 i Åben debat om øjne
Jeg har været stort set blind på mit højre øje, så længe jeg kan huske. Vist det som hedder et dovent øje. Mine forældre blev fortalt, da jeg var lille at jeg senere i livet ville kunne blive opereret og få synet igen på øjet. Men sidste gang jeg var til øjenlæge, fik jeg af vide at der ikke var noget at gøre..

Her tænker jeg så om man kan klage over at mine forældre blev fejlinformaret da jeg var lille og om det virkelig er fuldstændigt umuligt at gøre noget?

På mit andet øje, har jeg fået nogle skygger foran øjet, og det er naturligvis super irriterende. Er det noget i har hørt om før og er det noget man kan gøre noget ved?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har også et såkaldt dovent øje, og har haft det altid...
    For nylig opsøgte jeg en øjenlæge, og fik samme besked - man kan ikke behandle et dovent øje...

    Jeg kan så supplere med at jeg så en udsendelse i TV der handlede om at genoprette medfødt dårligt syn, med udgangspunkt i nyfødte med grå stær.
    Hvis ikke man begyndte at genoptræne det dårlige øje inden ca 8 uger efter fødselen så ville chancen være forspildt, da de nervebaner etc der elelrs skulle bruges til at styrke synes med, de vil gå til grunde.

    Men jeg synes da du skal være opmærksom på det "gode øje" som du nu er ved at få problemer med.....
    Personligt ville jeg nok skynde mig at ringe til en øjenlæge, og bede om en tid (Man skal ikke have lægehenvisning til privatpraktiserende øjenlæger)
    - men jeg er også helt hysterisk omkring mit gode øje.
    (Har lige fået det tjekket grundigt idag - i forbindelse med et ph.d.-projekt på øjenafdelingen i Århus, som jeg er blevet opfordret til at deltage i som forsøgeperson - og har fået konstateret at jeg har ca. 150% !!! syn på det gode øje.. Men samtidig at nethinde etc edr normalt på det dårlige øje, så nethinden er ikke skyld i det dårlige syn)
  • Indstillinger
    Du skriver, at du har skygger for øjnene. ER det ligesom spindelvæv? Jeg har noget, det kom lige på en gang, der ligner lidt spindelvæv og har været ved øjenlæge med det. HVis det blev værre, skulle jeg komme igen.
    Hilsen JOhn
  • Indstillinger
    Man kan godt træne et dovent øje, men skal tidligt igang. Jeg har tvillinger, som begge har et dovent øje. Vi startede hos øjenlægen da de var ca. 3½ år, og de går nu begge med skeleplaster på deres gode øje alle hverdage i alle vågne timer (næsten). Vi fik at vide, at når først man bliver 7 år, kan synet ikke ændres mere, så vi klør på, og tager de kampe som tit er der om morgenen, for det er da ikke fedt at gå med plaster for sit gode øje... Men det positive, som også gør, at vi tager kampene med dem er, at efter 3 måneder var der allerede et rigtig godt resultat, så det er det hele værd :-) Nu er der kun 14 måneder til de bliver 7 år, så kan bare konstatere, at 3½ år går hurtigt - ihvertfald for os voksne :-)
    Det er så bare ærgerligt, at man ikke har vidst dette da I var børn, men heldigvis bliver man klogere hele tiden.
Log in eller Registrér for at kommentere.