Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Rotator Cuff syndrom

Redigeret 31 juli, 2011, 07:41 i Sjældne sygdomme
Har lige læst indlægget om rotator cuff syndrom. Jeg har fået konstateret samme i begge skuldre, egen læge har anmeldt det som en arbejdsskade. På min arbejdsplads, har vi BST og lægen herfra, har udtalt til ledelsen, at det er aldersbetinget. Jeg har været på Arbejdsmedicinsk klinik, der mente overlægen, at det var alle vore tunge løft, skub og træk, der var årsagen (op til 2000 kg om dagen). Mit spørgsmål er : Hvor meget ved man om, hvornår alderen sætter ind, og kan jeg regne med at blive helt rask/frisk i skuldrene igen. Venligst Trine

Kommentarer

  • Jeg har fået Rotator Cuff efter en akut skade (fald). Det er aldrig blevet helt godt igen, men væsentligt bedre end i starten.

    Der er flere behandlingsmuligheder for skaden, men det er bestemt ikke en sjælden sygdom. Knæ og skuldre er nogle meget bevægelige led, som nemt kommer til skade.

    Rotator Cuff er nogle små sener, (og muskler og nerver) inde i skulderen, som enten kan overbelastes over kortere eller længere tid, så de enten bliver "flossede" eller "rives over".

    Fysioterapi, træning, blokade, operation, kiropraktik, akupunktur er muligheder, som jeg er blevet gjort opmærksom på.

    Jeg fik også taget et røntgenbillede for at se, om skaden havde lavet kalk-aflejringer inde i skulderen.

    Jeg har også hørt om en anden, som fik Rotator Cuff af løft, men hvor skaden først brød igennem, da hun refleksmæssigt skulle gribe noget.

    Du er opmærksom på forskellen mellem en arbejdsskade og en arbejdsulykke? Og på, at din egen forsikring muligvis dobbelt-dækker dig?

    I hvert fald er det vigtigt at starte en blid genoptræning så hurtigt man kan. Og ikke falde for fristelsen til at holde leddet helt i ro i længere tid. Den gamle regel om at man skal bruge leddet men ikke i en grad så man forværrer sine smerter gælder også her.

    Hvis du har slidgigt-agtige gener fra andre led end dem du bruger i dit arbejde, kan det være at BST får ret, men hvis det kun er arme, skuldre, ryg står du nok lidt bedre. Vent på undersøgelserne og husk at gøre speciallægen opmærksom på, at du (ikke) har gener i fx knæ og hofter. Og hvis din alder er det tal efter dit navn, så skal der være mange med gigt i din familie, før du bare skal købe forklaringen om alder.

    I øvrigt kan man tjekke ret præcist for Rotator Cuff så man er sikker på diagnosen, og det skal du kræve, hvis ikke det kommer af sig selv.

    Held og lykke!
  • Hej. Tak for dit svar, synes det er svært at finde "rigtige" mennesker, der fejler det samme, de fleste ligner et stort spørgsmålstegn.
    Når du nu skriver, at du har hørt om alle de der behandlingsmetoder, har du så prøvet ? Jeg har prøvet dem alle,undtagen operation, men det blir bare ikke bedre, snarere tværtimod. Når jeg skal træne armen, det er mest venstre der smerter, går der et par dage, så blir den helt tosset, og vil intet. Jeg tænker bare på, hvorlænge har du gået?
    Mit startede med at være rigtig slemt i november 07.
    Det er træls. Venligst Trine (født 1962)
  • Hejza.
    Jeg har også fået konstateret Rotator cuff syndrom, blev opereret i januar 07, men i juni begyndte smerterne igen at komme hvergang jeg bare overbelastede den lidt, gik sygemeldt et stykke tid og fik så andet arbejde, men ak heller ikk det hjalp. nu har jeg smerter i begge skuldrer og går i motioncenter med fysioterapeuter 3 gange i ugen. De kloge hoveder siger at det bliver bedre med tiden, man skal bare ha`tålmodighed, men min er ski snart brugt op, jeg har haft de smerter siden Maj 05.
  • Efter faldulykke 7. juni d.å. fik jeg, først sent, konstateret totalt overrevet styresene "rotator cuff" i venstre skulder. Blev opereret 13. oktober, hvor jeg fik indsat 2 ankre med tråde, der blev syet fast i den fremfundne styresene. Derefter armslynge på i døgndrift i 6 uger. Nu fysioterapi 1g.ugt., men jeg frygter for det videre forløb. Kan spore en alt for langsom bedring, men mangler følelse i fingrene, specielt pege- og tommelfinger. Desuden kan jeg ikke bevæge underarmen ud til siden, når jeg holder armen ned langs kroppen og bøjer underarm i en vinkel på 90 gr. Sover ikke sammenhængende om natten pga. smerter. Spiser mere end normalt, da smertestillende piller skal "pakkes ind" så det ikke går for meget ud over maven, der endvidere skal holdes i form med Magnesia. Mon der er håb forude for, at jeg skal få en mere normal tilværelse? Er der nogle, der kender til fremtidsudsigterne for mig? Jeg er bare så utålmodig...
  • Jeg er en kvinde på 48 med rotator cuff syndrom på begge skuldre efter overbelastning ved øvelser med elastik for 7 måneder siden. Mange måneders væske og betændelse, men er nu så irriteret i muskulaturen og venter på at det skal hele. Øvelser og aflastning skal være vejen frem og jeg skal være tålmodig. Det er svært og føler mig meget alene med problematikken. Har ikke været på arbejde i 7 måneder og kan ikke klare belastninger af nogen art. Har svært ved at åbne skuffer, døre og bare at løfte en tallerken er svært. Er der nogen der har erfaring med hvad der hjælper en videre fra dette stadie? Har altid levet et super aktivt liv, så har svært ved at affinde mig med at være så invalideret og isoleret.
Log in eller Registrér for at kommentere.