Hjem Sex & samliv Ægteskabsproblemer

Utroskab / Parterapi i Århus

Redigeret 14 maj, 2018, 08:48 i Ægteskabsproblemer
Hej alle sammen,

Min kæreste og jeg er røget ind i lidt problemer I vores forhold, nok mest fordi jeg er meget jaloux. Jeg er næsten sikker på hun har haft et sidespring, selvom hun siger at det har hun ikke. Er der nogen der har erfaringer de har lyst til at dele - måske anonymt både omkring valg af en af god terapeut - jeg har snakket med (link fjernet, redaktionen) som jeg har fået anbefalet af en kollega / ven.

Alice lyder fornuftig, erfaren og ikke for dyr, men jeg er lidt usikker på hvordan jeg griber det an med at foreslå min kæreste at gå til terapeut og om hun måske vil synes det er helt spildt og at jeg "bare skal tage mig sammen". Hvad tænker I?

Er der nogen der har erfaring med utroskab og/eller parterapi i Aarhus?

Mange (fortivlede) hilsner

XX

Kommentarer

  • Det vigtigste i et parforhold overhovedet er, at man kan tale sammen og endnu vigtigere at man kan lytte til hinanden. Derfor bør man ikke frygte, hvad partneren "vil tænke", hvis man har nogle problemer, man gerne vil tale om.

    Derfor bør du helt klart fortælle hende, at du godt er klar over, at du lider voldsomt af jalousi - hvilket vel er noget, hun godt ved, og hvilket hun vel i forvejen er voldsomt generet over.

    Fortæl hende, at du netop har brug for hjælp til at lære at takle denne jalousi og lære, at du naturligvis skal kunne stole på hende, hvorfor du vil spørge hende, om hun vil hjælpe dig, og at I sammen går til denne terapi, så I sammen kan få et godt forhold.

    Hvis ikke hun vil være med til det, så er det nok slet ikke hende, du skal være sammen med, for det er da af afgørende betydning for et forhold, at man støtter og hjælper hinanden.

    Ofte er det desværre det modsatte, der sker - at den jaloux altså IKKE vil have hjælp, og den det går ud over skal kæmpe med at få partneren til at forstå, at der skal hjælp til.

    Så jeg er da ret sikker på, at hvis din kæreste ellers elsker dig, så vil hun tage i mod det med kyshånd, hvis du kommer og fortæller, at du gerne vil have hjælp til det her og gerne vil have, at hun går med og støtter dig.

    Så - til lykke med, at du har indset, at du/I har brug for hjælp og vil gøre noget ved det.
  • Rod i kærligheden har vi vidst alle sammen prøvet og have, men jeg har ikke selv haft brug for at søge parterapi (endnu). Personligt kan jeg ikke forstå, hvorfor det skal være så tabubelagt, at have kæresteproblemer? Vi har det jo alle sammen i højere eller mindre grad igennem vores liv. Jeg har i hvert fald til gode at se et parforhold, som har været 100 % lykkeligt hele vejen igennem. Om man skal søge professionel hjælp handler nok også om, hvordan man er som person. Hvis den ene par synes det er et "nederlag" at søge hjælp, så vil det aldrig fungere. Begge personer skal ville det, ellers tror jeg ikke på, at det kan fungere.

    Som sagt, så kender jeg ikke parterapeuter i Århus, så jeg kan ikke hjælpe dig med en specifik, men du kan finde en oversigt over parterapi-steder her: http://www.sundt-parforhold.dk/parterapi-aarhus/ . Måske kan det hjælpe dig og din kæreste lidt i den rette retning. Uanset hvad, så bør du ikke giver op! Du er i dit forhold, fordi det gør dig glad. Forhåbentligt er din kæreste også i det, fordi det gør ham glad. Derfor skylder I jer selv, at købe for det!

    Held og lykke!
  • Der er nu gået godt tre måneder. Det kunne være rart at høre fra trådstarter hvordan det går nu???

    Det her er jo et debatforum og ikke en brevkasse. Jeg synes ofte, man oplever at ens bud kommer til at "flagre i vinden", når der ikke kommer tilbagemelding, om rådet kunne bruges eller ej.
  • Jeg kender to steder i Århus, hvor man kan gå i parterapi og jeg har hørt rigtig godt om dem begge, så selvom jeg ikke selv har været der (jeg bor i København) kan jeg anbefale dem.

    Min brors ægteskab blev reddet med Toves medvirken: http://www.tpterapi.dk/parterapi

    Min kones kollega har haft glæde af det nye sted Parpraksis:
    http://www.parpraksis.dk/parterapi

    Nu er det jo snart to år siden du skrev her, så det er måske ikke relevant længere, men så håber jeg at andre kan have glæde af anbefalingerne.

    Mvh. Martin
  • Redigeret 27 marts, 2018, 07:31
    Parterapi er som udgangspunkt en god idé hvis I oplever problemer, konflikter og udfordringer i parforholdet. Mig og min kæreste har selv været i terapi, og det betød rigtig meget for os. Vi havde dog ikke de helt store konflikter og skænderier, men vi oplevede begge at parforholdet langsomt blev dårligere og mere kærlighedsløst og vi var ved at glide fra hinanden fordi vi ikke talte sammen. Vi fandt en dygtig parterapeut i Århus her: (Link fjernet, red.) og inden vi valgte terapeut kunne læste vi også en masse spændende ting om parterapi og parforhold på siden. Det var fedt at kunne få noget inspiration.

    Held og lykke med det hele!

    Jonas
  • MarianneMarianne
    Redigeret 14 maj, 2018, 09:00

    Har selv oplevet lignende, som du beskriver. Bor selv i Aarhus og valgte også at tvinge min partner med til parterapi og jeg er så glad for vi gjorde det!!
    Og som Marjep71 nævner, så er (link fjernet, redaktionen) helt sikkert stedet. Vi startede et andet sted, men kom ingen vegne. Vi tog derfor i stedet hen til Parpraksis (Som har utrolig hyggelige lokaler) og vi har nærmest aldrig haft et bedre forhold siden.

  • Redigeret 14 maj, 2018, 09:03

    Jeg har også oplevet tilsvarende problem i mit tidligere parforhold. Det er altid singsygt svært at stå i sådan situation - utroskab opleves af de fleste som det mest utimative svigt og det kan ikke sidesstilles med noget som helst andet, da parforholdet er den vigtigste relation voksne mennesker har.

    Jeg kunne ikke tilgive min mand, men vi var i parterapi og det hjalp os til at komme videre og til at få klarlagt nogle af de mønstre og problemer som opstod imellem os.
    Derfor fik vi hjælp fra en dygtig parterapeut som vi fandt her: (Link fjernet, redaktionen).

    Jeg håber at alting løse sig imellem jeg.

    Mange hilsner
    Marianne

Log in eller Registrér for at kommentere.