Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor forbyder man ikke salg af tobak?

Rosa50Rosa50
Redigeret 29 oktober, 2017, 17:22 i Åben debat om kræft
Det har undret mig i mange år. Alt hvad der skrives og vises om rygning, og om hvor skadeligt det er, mister noget af virkningen, når det ikke forbydes.
Man tænker nemt, er det nu også rigtigt?
Mange ting man mener er skadeligt forbydes, hvorfor forbydes tobak ikke?
Jeg er selv holdt op med at ryge, har røget i mange år.
Har holdt op mange gange, også i længere perioder.
Denne gang begynder jeg ikke igen.
Jeg er ikke glad for mit rygestop, er egentlig blevet træt.
Måske fordi jeg er alene.
De andre gange var anderledes, jeg ved ikke hvorfor.
Jeg har fået en dårlig lungefunktion efter stoppet. Et par måneder før, medens jeg røg, var min lungefunktion meget bedre.
Min mand døde af lungekræft. Før det havde han haft strubekræft.
Er det nu kun cigaretternes skyld?
Jeg har mine tvivl.
Vi har begge arbejdet i tæt cigaretos, men også hvor der har været asbest.
Jeg glemmer aldrig en ferie i København, man kunne ikke få luft på grund af bilos.
Min søn døde af hjertesvigt, det var også på grund af rygning, sagde man. Den dag han døde, kunne de ikke skrue op for ilten, for at lindre ham lidt, så ville han dø, sagde de. Det skulle også være på grund af rygning.
Det er som om, man ser helt bort fra andre uundgåelige ting, man må finde sig i som menneske.
Men tobak er da nemt at forbyde, medmindre man kalkulerer lidt med alle de ekstra skattekroner der betales via tobak.
Hvorfor forbyder man det ikke, hvis det er så farligt?
Det er jo lovligt, så det passer nok ikke. Kan man fortænke nogen i at tænke sådan?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er enig.

    Nej - man kan ikke sige noget pænt om rygning, og jo - mange dør af tobaksrelaterede sygdomme, sådan ER det, og det ved vi, men jeg vil påstå, at det ikke er hele sandheden.

    Hysteriet omkring tobak, der får skyld for alt, har taget totalt overhånd.

    For ganske få år siden kunne lægerne sagtens gennemføre en operation - endda en større og kompliceret af slagsen - på en ryger uden komplikationer, men nu om dage kan man dårligt få behandlet en nedgroet negl, medmindre man har været røgfri i mindst 6 måneder. Mon det skyldes at læger er blevet dårligere til deres arbejde, eller??

    Jeg tror, det er fordi det er nemmere at gå efter enkeltindividet end hele samfundet. Man kan jo ikke nedlægge de forurenende fabrikker eller forbyde bilkørsel. Jeg er faktisk rystet over, at der overhovedet ikke er nogen, der reagerer på det betragtelige indtag et lille barn bliver udsat for, når det dagligt skal bevæge sig med ansigtet lige ud for udstødningsrørene på biler, og den massive os, barnet får - især på de stærkt trafikerede steder i storbyerne. Det svarer vel faktisk til en 10 styks direkte ned i lungerne dagligt.

    Hvis man forbyder tobak, vil det nok dels være svært at finde en egnet straf for overtrædelse af forbuddet, dels vil man nok hurtigt erfare, at det slet ikke er tobakken, der er den største synder.
  • Indstillinger
    Ja, kræft har altid eksisteret.
    Gad vide hvad de fik kræft af før i tiden.
    I Ry ved Himmelbjerget, findes resterne af et munkekloster . Der er gamle knogler med kræft, der er udstillet så man kan se dem.
    Sidst jeg fik opereret ryggen, var man sådan set ikke imod at man røg, tværtimod. Rygerne kom hurtigere op af sengen, ud og gå, fordi de skulle ud for at ryge.
    Da min søn lå i koma, og vi var meget på intensiv, måtte vi jo af og til have en smøg.
    Der stod vi udenfor og røg sammen med læger og sygeplejersker, portører og andet plejepersonale.
  • Indstillinger
    Der er små børn, der får kræft, også selvom de ikke har været i nærheden af røg.

    Vi ser også eksempler som Charlotte Bircow - med flere, som har levet sundt - få kræft.

    Jeg har en veninde, den yngste i en søskendeflok, hun har aldrig hverken røget eller drukket, modsat hendes brødre, som alle ryger og er glad for en øl eller flere... de har ikke fået kræft, men hun fik kræft, og det har spredt sig til lungerne og andre steder..

    Der er ingen garanti for, at hvis man er røgfri, får man ikke kræft.
  • Indstillinger

    pigen65 - Nej der er aldrig nogen garanti, men rygning øger nu engang chancerne. Måske er den kost som anbefales i Danmark, slet ikke så sund som man skulle tro? Vi er jo nu engang ikke bygget til at køre korn og planter ned i en lind strøm. Vores fordøjelse kan slet ikke klare det, måske derfor nogle "sundhedseksperter" får kræft?

Log in eller Registrér for at kommentere.