Hjem Øvrige debatter Spørg Netdoktors brugere

Har brug for svar og hjælp!

Hej jeg er en dreng på 14 snart 15 år. Jeg har muskelsammentrækninger i (omrking) spiserøret, hvilket jeg tror kaldes Spiserørskrampe /Nøddeknækker.

Nu har jeg siden 2011 haft symptomer af voldsom smerte i mit højrebryst, og nu er smerterne blevet drastisk værre. Nu skriger smerten helt om i ryggen, og mine ben.
Jeg kan hverken gå eller side, faktisk overhovedet ikke finde en komfortable sidde/ligge stilling længere.
Som medicin (uden recept) spiser jeg Alminox Dak hvis jeg kan mærke at det er ved at hobe sig op.

Jeg er virkelig bange for den næste gang fordi det gør så ondt, og ikke engang Alminox hjælper når det sker. Hvad kan jeg gøre for at formindske smerten mest muligt? og nu spørger jeg folk som selv har smerter på denne måde ved spiserøret.

Dog vil jeg lige sige at jeg har været til læge 4-5 gange uden at få undersøgelse. Det er dog sket at jeg blev hentet i Ambulance fordi det gjorde meget meget ondt, som at blive skudt 10 gange med flammeskud.

Mine spørgsmål er:

Skal jeg efterspørge den undersøgelse de undlod at bruge på Skadestuen/Hospitalet?

Hvad kan jeg gøre når smerten opstår for at formindske den mest muligt?

Kan man helbredes?

Kommentarer

  • - Hej, Du SKAL kræve en undersøgelse. 0g hurtigt .
    Jeg ved ikke hvad du kan fejle, men det lyder som om det
    ikke er noget helt almindeligt.
    0g så få nogle stærke piller af din læge. VH søren.
  • Din læge kender sikkert ikke tilstanden og tror ikke på dig. Mon ikke du skulle vise ham dette og få en henvisning til en, der gør. Pokkers også det skal være så vanskeligt at overbevise en læge om, der er noget galt.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... rskramper/
  • Hej DuddleDoo13

    Håber at du for længst har fået den fornødne hjælp og at du som minimum er udredt for både mavesår og hjerteproblemer osv.

    Men hvis du stadig har anfald, har jeg et par forslag der hjælper mig når der er et anfald under opmarch - og desuden for at forebygge.

    1) Jeg tager Magnesium fuld dosis morgen og aften (dermed altså dobbelt dosis af hvad der anbefales som daglig dosis).

    2) Jeg tager 1 g Pamol og 500 mg Ipren og en ekstra Magnesium, når jeg kan mærke at der er et anfald der ligger og "vipper".

    3) Jeg har fået min læge til at give mig recept på Propranolol som jeg tager 2,5 mg af når jeg skal sove, for ellers bliver jeg bange hver gang for at der kommer et anfald. Jeg tager 5 mg når jeg kan mærke at der kan komme et anfald. Det gør at hjertet slår langsommere, så man skal bruge det med forsigtighed. Det påvirker også musklerne, så man f.eks. ikke så godt kan gå højt op på trapper.

    4) Jeg får Pantaprazol fast. Det kan købes i håndkøb, men du får tilskud fra det offentlige, hvis du får det på recept.

    5) Og så Nitroglycerin, der egentlig er mod hjerteproblemer, men som i hvert fald hjælper mig når der er et anfald der er i gang. Ellers bruger jeg det ikke.

    6) Har fundet en fysisk øvelse der også afhjælper. Jeg lægger mig på ryggen på gulvet med et sammenrullet håndklæde under lænden. Strækker armene så højt op over hovedet jeg kan og vender håndfladerne mod gulvet. Og drejer tæerne mod hinanden. Det strækker musklerne lidt ud og hjælper i hvert fald mig.

    Hvis du har fundet andre ting der hjælper, vil jeg meget gerne høre om det.

    Jeg har også læst mig til at der kan laves en undersøgelse der kan vise om man har spiserørskrampe.

    Der er mere info at hente her:
    http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer ... 23796.html
    Og her:
    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... rskramper/

    Held og lykke
  • Håber du har fået hjælp mod dine spiserørs kramper.
    Jeg lider selv af jackhammer spiserør med ulidelige kramper son føles som et hjerteanfald og hvor kun nitroglyserin virker.
    Du kan få BOTOX sprøjtet ned og få lavet POEM operation som vil give bedring.
  • Kære DuddleDoo13
    Jeg ser dit spørgsmål/behov for hjælp længe efter at du skrev. Måske har du fået det bedre.
    Jeg havde det for 6 år siden og det var nærmest konstant smerte i 1 1/2 år
    Og med stort vægttab. Jeg fik lavet en trykmåling af spiserøret og der kan man se om man har kramper. Jeg havde 1 normal synkning ud af 12. Der er ikke så meget behandling for det.
    Men jeg søgte og søgte og fandt frem til at hel plantemad lav i fedtstof kunne være en mulig hed. Det hjalp i løbet af tre måneder og nu er det kun meget sjældent et problem. Måske lyder det som en stor forandring for dig ,men du kan jo afprøve det i 3-6 måneder.
    Hvis du er interesseret så kan du Google JohnMc dougall plantbased food. Eller du kan læse om plantemad i den nye Bog om plantemad af læge Tobias Schmidt Hansen. Den plantebaserede kost. For at få viden om plantemad. Der findes rigtig mange opskrifter på nettet. Det er blot vigtigt at det er lav i fedt og masser af planter. Det er skøn mad. Jeg elsker den og trives med den og så skal ingen dyr længere lide pga mig. Men det er så godt at komme af med den ulidelige smerte.
    Pøj pøj med det hvis du får mit indlæg.
    Hilsen Mucun

Log in eller Registrér for at kommentere.