Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det dårligt at sove om eftermiddag?

Hej

Jeg er en teenager på 14 som har et spørgsmål om søvn om eftermiddag. Jeg er meget træt når jeg kommer hjem fra skole derved 14:30-15:30 jeg plejer at ligge mig til at sove men så kan jeg sagtens sove i 1-2 timer, så jeg vågner op ved 16-17 tiden og så får jeg altid problemer kl 22 eller 23 om natten for så kan jeg ikke sove.
synes i jeg burde droppe søvnen om eftermiddag ?

mvh.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg synes, det er en dårlig ide, at du sover om eftermiddagen, du burde hellere får noget luft, motion og socialt samvær med venner.

    Men nu har jeg jo også læst dit andet indlæg, hvor du spørger til din søvn. Der er ingen tvivl om, at børn og unge får alt for lidt søvn. Det viser en masse undersøgelser.

    Du har, vil jeg tro brug 8-9 timers søvn hver nat, så kan du jo regne på, hvor meget du mangler.

    Nu skal du jo ikke helt fortvivle, men du bør nok sørge for at få en nogenlunde regelmæssig søvn.

    Jeg har et barnebarn godt nok kun 13 år, han har på det punkt nogle ret strikse forældre. Han skal gå i seng og slukke for al elektronik senest kl. 21, og så må han læse en halv time maks., og så er det sovetid. Han er oppe hver morgen kl 7. og er rimelig frisk.

    Jeg mener egentlig også, at når man er 14 år, skal man have nogle forældre indover, så måske skulle du lige drøfte dette med en voksen, da jeg ikke går ud fra at du bor alene:-)
  • Indstillinger
    Hej Husso123 :-)

    Hvis du er træt om eftermiddagen, så tag et hvil/en powernap på ca. 20 minutter. Jeg vil ikke anbefale dig at sove 1-2 timer, da det helt sikkert vil have en negativ indflydelse på din nattesøvn.

    Forsøg at aktivere dig selv på en eller anden måde, så du ikke får behovet for at sove. Det kan for eksempel være at gå en tur, når du begynder at være træt. Det kan også hjælpe at tage et koldt bad. Og det bedste du kan gøre er at undgå rum og værelser med senge, sofaer og lignende møbler, hvor du kan sove. Bare synet af en seng vil være nok til at gøre dig træt.

    Og vil du gerne vide noget mere om, hvordan din søvn påvirker din hverdag og ikke mindst, hvordan søvnen forløber om natten, så tjek denne guide: http://bedreboligliv.dk/saadan-faar-du- ... lere-m-fl/

    Sidste råd: Hvis du virkelig vil "problemet" til livs, så besøg en søvnklinik. Der findes flere klinikker rundt omkring i Danmark - og dit lokale sygehus har sikkert også en afdeling.

    Håber du kan bruge mit svar.
  • Indstillinger
    Tusinde tak for svar!
  • Indstillinger
    Tak for et godt svar.

    Jeg har selv døjet med lign. problemer.

    Det har været i forbindelse med opstart af mit iværksætterprojekt.
Log in eller Registrér for at kommentere.