Hjem Søvn Søvn, søvnbesvær og sovemedicin

Søvnløshed.

Hej. Er en pige på 21 år. Jeg har ikke fået en ordentlig natsøvn i snart 4 år nu. Jeg får højest sovet 3-4 timer i det hele. Jeg har svært ved at falde i søvn og det tager som regel 1-1,5 time for mig. Og i løbet af natten vågner jeg hver halve time næsten. Jeg har prøvet sovepiller, men det som om at nogen virker slet ikk på mig og nogle smadre mig helt ud. Jeg bliver nødt til at tage en time på øjet når jeg kommer hjem fra skole for at klare resten af dagen. Hvad kan gøre at jeg ikke kan sove ordentlig??

Jeg er på venlafaxin, men det kan ikke være dem, for dem har jeg ikke været på i særlig lang tid, og min søvnløshed startede for flere år siden, og den er bare blevet dårligere med tiden.
«1

Kommentarer

  • har du fået tjekket dit stofskifte ? stress kan det også være og sidst men ikke mindst om natten når vi sover dannes der et stof der kaldes melatonin hvis du mangler dette så kniber det med søvnen - glem sovepiller der er altid en grund til søvnløshed - melatonin kan fåes hos din læge
  • Jeg er meget usikker på hvor stabil din døgnrytme er og om du får dyrket motion og andre af den slags ting som hjælper rigtigt meget på søvn. Det kan være det her link kan hjælpe dig.
    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... vnloeshed/


    Ps Medicin der indeholder melatonin er sovemedicin (sovemiddel) fx Circadin.
  • Jeg dyrker motion hver dag og mht til søvn så plejer jeg og prøve at sove samme tid hver aften og står op samme tid hver morgen uanset dag. :/ har ikk fået tjekket mit stofskifte?
  • Så vidt jeg ved er for højt stofskofte bl.a. forbundet med restløshed, men ikke søvnbesvær som sådan. For lavt stofskifte er forbundet bl.a. med øget søvnbehov.

    Det er for mig ikke så nemt at se sammenhængen her.

    Hvad er det der gør at du ikke sover så længe? Du føler dig ikke træt mere eller?
  • Jeg vågner tidligt og så kan jeg ikk rigtig sove igen. Jeg lider også nogen gange af rastløshed hvor min krop ikke kan falde til ro. Hvor jeg bliver nødt til at bevæge hvert minut.
  • Du har en fast søgnrytme og dyrker jævnligt motion. Det fjerner jo en del muligheder. Jeg går ud fra at der ikke er problemer med vejrtrækningen, smerter eller andre fysiske tilstande, er det korrekt?

    Her er nogen gode råd om hvad der kan hjælpe:
    http://vip.regionh.dk/VIP/Redaktoer/150 ... 202012.pdf

    Føler du dig stresset eller belastet i din dagligdag?
  • Jeg får mange koldsvedeture om natten også, så jeg om morgenen er helt drænet for kræfter.

    P.s sorry for det sene svar på natten, men ja kan ikk sove endnu engang. :/
  • Jeg var lige på vej i seng selv.

    Hvis du koldsveder *ofte* er det helt bestemt noget du skal tage alvorligt. Det opleves ofte i forbindelse med frygt eller angst, men der kan også være andre årsager.

    Jeg ved ikke om din læge ved at at en medvirkende årsag til at du sover dårligt kan være koldsved, men hvis vedkommende ikke er informeret synes jeg det er værd at nævne.

    Koldsvend opleves fx også af nogen kvinder med for højt stofskifte. Der kan også være andre årsager så som lav blodtryk eller blodsukker.

    Det giver i hvert fald lidt øget troværdighed til at det kunne være et stofskifteproblem set i sammenhæng med at du føler rastløshed.

    Vil dog understrege at rimelig ofte skyldes søvnløshed psykisk belastning (angst, stress eller lignende).
  • Det vil sige at man kan have problemer med at sover mere end 5 timer eller svlrt ved sove igennem vis man har problemer med stofskiftet . Vis det ikke er noget psykisk??

    Jeg har for ikke så længe siden blevet checket med mit stofskiftet og det var på 4.50 som er over hvad man mener er inden normalen
    Så jeg har lavt stofskiftet og har bla fået at vide det kan påvirke mange ting

    Jeg har selv problem med at kunne sove igennem går jeg i seng kl 23 vågner jeg kl ged om morgen kl 0530 og ksn overhovedet ikke falde i søvn igen
  • Mange bliver hjulpet af Ashwganda som har været anvendt i årtusinder i østen. Det er en adaptogen - dvs. den finder selv ud af hvad kroppen har brug til. Efter en hektiskt dag tager jeg en ashwagand om aftenen nogle timer inden sovetid. Så er man dejligt afspændt når man skal sove. Ved dog ikke om den hjælper lige på dit problem.


    https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_no ... ashwaganda

    Der findes også et homøopatisk middel mod Søvnløshed .

    Dr Reckeweg R 14 mod Søvnløshed

    Dr Reckeweg Indikationer:
    Nerve- op sovedråber. Søvnløshed og søvnforstyrrelser, overfladisk søvn. Legemlig og sjælelig træthed.

    Psykologisk Virkning: Tages når man sover let s,er omtåget om morgenen, uoplagthed om dagen og opstemthed om aftenen. Nervøs uro og rastløshed.

    Dosering:

    Hvis ikke andet er foreskrevet, er dosis for voksne 10 dråber 3 gange dagligt. Når symptomerne formindskes, så nedsætter man dosis til 10 dråber lige før man går i seng.

    Man kan købe Dr Reckeweg midlerne hos matas webshop eller andre online butikker. Find flere informationer på nettet ved at søge "på Dr Reckeweg indikationer" eller lignende
Log in eller Registrér for at kommentere.