Hjem Sex & samliv Åben debat om kønssygdomme

HIV - sandsynlighed

Redigeret 13 december, 2013, 08:25 i Åben debat om kønssygdomme
Befinder mig netop nu i Thailand, hvor jeg har været sammen med en prostitueret uden prævention. Den prostituerede har fortalt, at hun går til læge hver tredje måned. Endvidere har jeg en mistanke om, at der er tale om en transvestit (ikke at mænd er større smittebærer, men det øger ikke desto mindre sandsynligheden for at vedkommende udelukkende dyrker analsex betragteligt). Vores samleje foregik primært analt. Mit spørgsmål går på, hvor sandsynligt det er, at den prostituerede har HIV/AIDS, og i givet fald hvor stor sandsynligheden er for, at jeg selv er blevet smittet?

Kommentarer

  • Den prostituerede fortalte dig, at han/hun gik til kontrol hver tredie måned?

    Dvs du handlede ikke hovedkuls - du havde tid til at tænke dig om først?

    Hvilket belæg har du for at denne prosituerede overhovedet talte sandt? Vedkommende er da totalt ligeglad med om du bliver smittet - for ham/hende handler det udelukkende om at tjene nogle penge, og når en prostitueret går med til at dyrke sex uden prævention, så er det da netop fordi personen ikke selv tænker på risikoen.

    Om du nu er smittet med HIV er der naturligvis ingen, der kan fortælle dig - det skal da undersøges, men der absolut og overvejende sandsynlighed for at du i den grad har spillet russisk roulette med dit helbred, så det er da kun et totalt svineheld, hvis ikke du er blevet smittet med et eller andet.

    For det første bør du søge læge her og nu - og så rette dig efter de foreskrifter, du får der mht. ekstra undersøgelser, da der er mange af disse sygdomme, der ikke kan vise resultat her og nu, så du skal helt klart undersøges flere gange. HIV f.eks. kan vist stadig først ses efter tre måneder.

    Og - så skal du helt og aldeles afholde dig fra ubeskyttet sex til du selv er erklæret 100% rask.

    At du har opført dig totalt tåbeligt og brugt dit eget liv som indsats, skal ikke ligge andre partnere til last, så hvis ikke du vil passe på dig selv, så bør du passe på dine partnere.

    Ja, undskyld - men hvordan kan man overhovedet finde på at gå til en prositueret - eller i det hele taget til en, man ikke kender, uden at beskytte sig?

    Du har oven i købet tænkt - bare lidt - inden du dyrkede sex - og stadig ikke
    fundet anledning til at beskytte hverken dig selv eller partneren.

    Ja, jeg bliver simpelt hen så vred, når rige vesterlændige tager ud i verden og udnytter andres fattigdom på den måde. Jeg er helt og aldeles overbevist om, at denne prostituerede kun gjorde dette uden prævention, fordi det giver flere penge - der kan brødføde familien. Eller også fordi den prostituerede i forvejen er så syg, at det for denne person netop er ligemeget.
  • jeg har det selvfølgelig pisse dårligt over det og hvis jeg kunne gøre det om havde jeg da selvfølgelig gjort det...
    - jeg kom udelukkende for massage, men personen var meget ivrig efter at være sammen med mig selvom jeg kun betalte massagen og der var ikke noget kondom i rummet og jeg blev fanget i saksen, da jeg også selv var tiltrukket af personen.
    - jeg ved jo udemærket hvor dumt det hele er og jeg vil selvfølgelig ikke være sammen med nogen andre før jeg kommer hjem og får et lægetjek, men det hele skete bare på et split sekund (so to speak)
  • Kære Michael
    Du har opført dig lige som rigtig mange andre har gjort gennem tiderne.
    Og næsten alle ihvertfald drenge/mænd har "kommet til" at dyrke ubeskyttet sex, af den ene eller anden grund. + Der sker også uheld, som at et kondom kan sprænge m.m.

    Jeg mener ikke at du har brug for en moralsk opsang eller skideballe, som Lotte123 giver i sit svar. Jeg tror heller ikke at det var det du efterlyste...

    Så lad mig starte med at berolige dig. (bemærk, rent statistisk).
    Du var den aktive/givende part.. Dette faktum minimere risikoen..
    --læs indsat fra. STOP AIDS.DK

    ""Her kan du få svar på ofte stillede spørgsmål om sex uden kondom.
    KAN JEG MINDSKE RISIKOEN FOR SELV AT BLIVE SMITTET MED HIV VED KUN AT VÆRE DEN, DER BOLLER?
    Ja, det kan du. Risikoen for at blive smittet med hiv er størst for den modtagende part. Tilsvarende er risikoen mindst for den indtrængende par. Men risikoen er stadig væsentlig.""

    Du fortæller at den du var sammen med gik til læge-tjek.... Uanset hvad, er det underordnet, om det sandt eller falsk.
    Derimod kan du godt regne med at, HVIS vedkommende er HIV smittet.
    Så er vedkommende også i behandling, og får medicin. Og det er den "gode"nyhed.

    (uden behandling af HIV-virus. Kan ingen leve normalt særlig længe.
    Uden behandling kan INGEN leve uden SYNLIGE tegn på symptomer og sygdom.
    Man hverken dør eller bliver syg af selve HIV_virus, Det er følgesygdommene man dør af, hvis man ikke bliver behandlet. Og det er følgesygdommene der gør at INGEN kan gå eller stå og får synlige handicap, hvis De ikke får behandling.

    Det betyder ikke at man skal dyrke ubeskyttet sex, med en person som er HIV-smittet, selv om personen får HIV medicin.

    Men blot for at berolige dig, minimere man faktisk risikoen "statistisk", når vedkommende får HIV-medicin.

    Dog skal du være opmærksom på at, hvis begge parter er HIV-smittet og får medicin, er der risiko for at udvikle resistens overfor medicinen. Og eller udvikle en ny/anden type HIV-virus. Som så igen kræver en anden behandling/type medicin. Pt har denne medicin desværre stadig en del bivirkninger.

    Rent statistisk er der en meget lille risiko for HIV-smitte i det, du er "kommet til" at foretage dig.
    Forudsat at du ikke selv er HIV-smittet.(mutation/resistens).
    Og Forudsat at vedkommende får medicin mod HIV-virus. (Og det kan du godt, regne med at vedkommende får, hvis han eller hun har HIV-virus).
    Samt det faktum at du var den aktive/givende part.

    Jeg syntes at du forsat skal nyde din ferie. Og modsat hvad Lotte123 mener. er der overhoved ingen grund til cølibat, du kan sagtens og fortjener vel også at have beskyttet sex på din ferie. Nu ved du jo at man altid skal have et kondom i lommen :-)

    Iøvrigt, og ikke for at gøre dig endnu mere nervøs.. Men igen (rent statistisk) har du større risiko for at have pådraget dig HEP-A og eller B. Hvis du ikke allerede er blevet vaccineret mod HEP-a og HEP-b. Skal du få det gjort straks når du kommer hjem. Du skriver ikke noget om hvornår du kommer hjem igen, og måske har du fået HEP-a vaccine inden du tog afsted. (hvis du har fået Hep-a er det godt) Så er du klar til HEP-b med det samme du kommer hjem. Ellers skal du have Hep-a vaccine som kombi. Tiden fra smitte til sygdoms-udbrud (inkubationstiden) er to til seks måneder.
    Under alle omstændigheder bør du lade dig teste når du kommer hjem, både for HIV & HEP-b. Det kan du gøre hos egen læge eller hvis du vil være anonym kan du gøre det hos STOP AIDS/CheckPoint. Se Link.

    http://stopaids.dk/hiv-test/checkpoint_koebenhavn.html

    Det er 100% anonymt og trygt. Her kan du blive testet. Du kan også blive rådgivet hvis du har spørgsmål, (Derinde er ingen spørgsmål dumme eller pinlige.) Det er professionelle folk som ved hvad de taler om, og de ved alt om sex og sexuelt overførte sygdomme.

    Udover at blive testet og få rådgivning kan du også blive vaccineret mod HEP-b. (hvis du altså ikke allerede er blevet det, inden du tog på ferie.)

    Er du bosat i Region Hovedstaden er HEP-b vaccinen gratis hos CheckPoint Kbh. I resten af landets CheckPoint koster det penge.
    HIV- og HEP-test, samt rådgivning er gratis, hos CheckPoint over hele landet.

    På stopaids.dk kan du finde meget information.
    Men måske du bare skulle nyde resten af din ferie istedet for at bekymre dig. Du har styr på hvad der er sket. Og det lader du selvfølgelig ikke bare sådan lige ske igen. Det som er vigtigt (og det skal du gøre, når du kommer hjem) er at få lavet den test, og få en HEP-b vaccine, hvis du ikke allerede har den. Inkubationstiden er 2-6 måneder.
    (tiden fra smitte tidspunktet til HEP-b, sygdoms-udbrud)

    - Og så selvfølgelig få købt dig nogle kondomer :-)

    Ha en forsat god ferie og pøj pøj med dit check/test, når du kommer hjem. Og husk at du er i de bedste hænder hos CheckPoint, uanset hvad testen måtte vise. Jeg krydser selvfølgelig finger for dig, og håber at du falder ind under statistikken.



    Mvh. Og mange gode hilsner

    Torben
  • Hej Torben.

    Mange tak for et yderst, yderst, yderst beroligende - og velskrevet - svar. Det var noget mere i den retning, jeg søgte!

    Jeg er kommet hjem nu, og har da også været til første tjek (angående alle de "små" skavanker). Jeg har fået en HEP A-vaccine, men ikke en B'er. Hvordan er det lige, det forholder sig med den? Så vidt jeg har forstået, er det den, der smitter gennem sex (blod og ekskrementer), mens A smitter gennem mad og luft - er det rigtigt forstået??

    Igen: Tak for et beroligende og humoristisk præget svar. Uanset om det var hensigten eller ej, fik du i hvert fald et smil frem på mine læber. :-)

    God dag/aften til dig.

    Med venlig hilsen,

    Michael93
  • Jeg bliver ligeså harm over Lottes besked, som hun bliver over at forfatteren har gået til en prostitueret.
  • Hej Michael.

    Jeg kunne godt taenke mig at hoere. Hvad din Test den sagde da du kom hjem.

    Mvh
    Thomas
Log in eller Registrér for at kommentere.