Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Invaliderende eksamensangst

Det er ved at være eksamenstid, og jeg er blandt dem, der har det invaliderende svært med at gå til eksamen. Hver eneste gang er det det samme forløb; allerede en uge før begynder symptomerne: Dårlig mave, dårlig søvn, nedsat appetit, let til gråd, en nedtrykthed, der påvirker hele min hverdag og familie, et mentalt tunnelsyn, hvor jeg ikke kan tænke på andet end eksamen. Med flere medicinske behandlingsforløb for angst og depression i bagagen, så er tiden op til en eksamen ekstra svær. Så er der selvfølgelig selve eksamen, hvor størstedelen af min energi og fokus bruges på ikke at gå i panik, i stedet for at præstere og vise hvad jeg har lært. En typisk mundtlig eksamen for mig er altid forbundet med hjertebanken, ekstrem svedproduktion, udpræget tørhed i munden – i det hele taget en krop i alarmberedskab!

Så er det jo at mange tyr til deres læge, der kan udskrive en eller anden form for beroligende, der kan tage toppen nervøsiteten – om ikke andet, så giver den viden at man nu har taget en pille for at klare det en ro i sig selv.

Desværre er mit lægehus ramt af en kollektiv nægtermentalitet, hvad angår udskrivning af medicin, og i særdeleshed af psykofarmaka og lignende. De praktiserende læger er i årevis blevet beskyldt for at udskrive for meget medicin, hvilket har sendt i hvert fald mit lægehus over i den stik modsatte grøft. Beder man om en pakke Panodil, så reagerer de som om man har bedt dem om en håndfuld Ecstacy. Men de patienter, der har et decideret misbrug, får stadig deres piller, mens de, der kortvarigt har brug for det, får et nej – og i øvrigt besked om at ”de bare skal tage sig sammen”!. Overhovedet at komme ind ad døren hos lægen er en udfordring – med op til 2 måneders ventetid på en konsultation.

At finde en anden læge/et andet lægehus er desværre ikke en mulighed, da samtlige øvrige læger har stop for patienttilgang.

Derfor – findes der noget effektivt, man kan købe i håndkøb!?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hej - fandt du en løsning sidste år da du skrev dette? Jeg har en datter i samme situation og ved ikke hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende. Psykologhjælp har ikke virket

Log in eller Registrér for at kommentere.