Ny situation kronisk mindre lungekapasitet..

Hej Gruppe

Jeg har haft astma i en del år efterhånden. Det har været velbehandlet. Jeg har dog denne vinter oplevet at jeg har haft astma bøvl af flere omgange og overlappende.

Jeg har været til kontrol og fik den besked at jeg nu har nogle lunger der har arvæv osv. der bevirker at jeg kronisk har en mindre kapacitet. Det kom efter at 4 dobbelt dosis Bricanyl ingen ændring havde for min FEV tal.

Jeg læser lidt af det der blev sagt at jeg måske har fået KOL eller??

Jeg spurgte lidt til hvad jeg kan gøre selv og fik at vide jeg skal dyrke motion der får mig til at blive forpustet. Det er jeg helt med på. Jeg vil gerne gøre hvad jeg kan.

Da jeg selv oplever at Bricanyl ikke udvidder noget, men dog kortvarigt kan dæmpe hostetrangen, vil jeg hører om der er anden type medicin der kan det Bricanyl før kunne, altså udvidde lungekapasiteten eller om det bare er som det er??

Andre råd til hvad jeg selv kan gøre??

På forhånd tusind tak.

MVH

Anne

Kommentarer

• Min læge var uforstående overfor det med arvævet, det kunne hun ikke genkende som værende validt.

Hun forklarede helt fint at det netop var Flixotide der afhjælper generelt. den beroliger og er med til at dæmpe slimdannelsen, men så fik jeg ikke lige fat på hvad Bricanyl er godt for, men jeg mærker selv det gør at jeg mindsker min hostetrang, men den udvidder ikke.

Så en sjovt ting lægen viste mig raske bronier og astmatikers bronkier og det gav meget at se det. Jeg var blandt andet overrasket over at bronkierne ikke var det samme som lungerne, men bare det øverste spidsen af lungerne.

Sådan kan man blive klogere.

Måske andre har oplevet noget lignende.

Jegmindes at jeg har oplevet at Bircanyl gjorde man følte man kunne trække vejret bedre, på samme måde som når man tager Zymelin får næsen lukker til. Sådan er det altså ikke mere, de dæmper lidt min hostetrang og det er det, og den ændre ikke på min Peakflow hvilket overrasker mig (heller ikke FEV tallene).

Hvordan oplever andre at Bricanyl afhjælper??

Log in eller Registrér for at kommentere.