Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hærmoride eller ik?

Hej. Jeg har det problem at jeg bløder tit ud af anus, tror det kan have noget at gøre med hård afføring, jeg har fået lavet kikkertundersøgelse for et par år siden, på grund af blodig afføring, men lægerne kunne ikke finde noget. Der hænger også to små flapper ud fra anus, de var der godt nok ikke da jeg fik lavet kikkertundersøgelse, jeg tænker derfor om det kunne være en hærmoride? Det klør eller svier ikke, men når jeg er på toilet giver det store smerter. Flapperne ser helt normale hudfarvede ud og det gør ikke ondt at røre ved dem. Det er for det meste i den ene side det gør mest ondt i. Kan det være en hærmoride, eller er det noget andet?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Først bør du få undersøgt, om det handler om hæmorider, det lyder sandsynligt, men der kan også være andre - og langt mere alvorlige - årsager til, at du bløder. At du ikke fejlede noget for et par år siden, behøver beklageligvis ikke at betyde, at du ikke gør det nu, men jeg tror nu stadig, det handler om nogle indvendige hæmorider, som den hårde mave er hele årsagen til.

    Så - du bør derfor se på din kost og dit liv i det hele taget.
    Får du væske (altså vand) nok? Spiser du nok fiber og grønt? Dyrker du nogen form for motion? Måske du skal skære lidt ned på dit kødindtag - især oksekød er barske sager for maven.
    Alt dette har stor betydning for, hvordan dine tarme fungerer.

    Noget meget effektivt vil være, at du spiser en god håndfuld svesker hver eneste dag - de hjælper virkelig godt på hård afføring. En god portion havregrød (ikke gryn) til morgenmad er også "guf" for dine tarme. Du kan i øvrigt passende putte sveskerne i denne grød.

    Du bør dagligt kunne levere en god og blød afføring, der glider ud helt af sig selv.

Log in eller Registrér for at kommentere.