Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad mener lægen her på Dansk ?

Redigeret 22 januar, 2018, 16:20 i Slidgigt
Jeg fik taget røntgen af begge knæ forleden. Nu henviser de mig til MR.
Mit problem startede for 1 måned siden hvor jeg har smerter i venstre knæ. Men kun når jeg går. I hvile osv er der intet. Det er ikke hævet eller lign .

Men nu den sidste 1 uge tid har jeg pludselig nul smerter. Det er kommet fra den ene dag til den anden og nu pludselig væk.

Men hvad mener lægen her på Dansk ?? :-)
Og hvorfor højre knæ når jeg har smerter i venstre ?

Undersøgelsestype: Knæ stående

Beskrivelse:

RU af begge knæ, stående inkl. venstre lateralt, viser normale ossøse og
artikulære forhold. Som bifund ses en 11 x 16 mm stor radiolucent forandring med
skleroseret kant lateralt og lige distalt for caput af fibula. Egen læge anbefales at
henvise til MR-skanning af hele højre fibula, eventuelt med kontrast.


Øhhh...har jeg mon Sklerose ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Hilfiger

    Jeg har ikke nogen sundhedsuddannelse, men en uddannelse inden for sprog. Jeg er således ikke kyndig i lægelatin, men jeg prøver alligevel at give et bud:

    Røntgenundersøgelsen af begge knæ - i stående stilling, herunder også venstre knæ fra siden - viser normale forhold, hvad angår knogler og led. Derudover blev der fundet en 11mm gange 16 mm stor forandring. Stedet er gennemtrængeligt for røntgenstrålerne, med en kant, der er mere tæt eller hård.

    (Det næste er lidt svært at tyde. Men det handler om, hvilke kanter af ”pletten”, der er hårde eller tætte. Det drejer sig vistnok om siderne af ”pletten” og om den kant, der ligger fjernest fra den tykke ende af lægbenet)

    Derefter kommer:

    Egen læge anbefales at henvise til MR-skanning af hele højre lægben.

    Jeg kan godt forstå, at du er bekymret over ordet skleroseret. Men umiddelbart er der ingen grund til bekymring over det ord. Man kommer selvfølgelig til at tænke på diagnosen sklerose. Men ”sklero” er bare et græsk ord for ”tør” eller ”hård” eller ”tæt”

    Sagen er jo, at røntgenstrålerne kan trænge nemt igennem kød, men bliver stoppet af knogler. Det er derfor, at man ved røntgenundersøgelser så tydelig kan se, om knogler og led er normale. Og det er de tilsyneladende hos dig. Og det er jo godt. Selv om du har (haft) smerter i venstre knæ.

    Men undersøgelsen har så tilsyneladende vist, at der er en forandring på højre ben. De kan bare se en plet, der består af blødt væv, men har hårde eller tætte kanter – i hvert fald på tre af siderne. Hvad det er, kan de ikke se. Det kan en MR-skanning måske vise.

    Jeg håber, at ovenstående er en hjælp for dig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Hvis jeg var dig, ville jeg helt bestemt få lægen til at fortælle, hvad der står. Jeg synes, at det er meget forkert, at folk får resultatet af en sådan undersøgelse, uden at få at vide, hvad det betyder.
  • Indstillinger
    Tak for svaret og din tid.

    Man bliver jo hurtig nervøs når de skriver sådan. Man tror jo det er kræft.

    Men fatter stadig ikke hvorfor mit venstre knæ/ben er normalt selvom jeg havde smerter i den.

    Det højre har jeg skam ikke problemer med. Begge knæ/ben er hverken hævet eller lign.
Log in eller Registrér for at kommentere.