Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

propranolol og angst

Amo1961Amo1961
Redigeret 7 december, 2017, 04:49 i Angst
Hej gruppe

Jeg har i nogle år brugt Oxapax mod angst, blot ved behov og det har fungeret okay, sidste gang ved lægen sagde jeg dog jeg var lidt træt af jeg mistede en del af mine kognitive færdigheder og så fik jeg i stedet for Propranolol som en prøve. Umiddelbart ser det fint ud, men jeg vil meget gerne hører fra andre med erfaringer omkring det her middel.

Med venlig hilsen og på forhånd tak


Anne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Amo1961

    Du efterlyser erfaringer med medicinen Propranolol. Der er tale om et blodtryksmiddel af typen betablokker. Jeg fik det i en periode for mange år siden på grund af forhøjet blodtryk. Jeg er godt klar over, at medicinen somme tider gives til folk, der f.eks. lider af nervøsitet før en eksamen, men normalt er det altså noget, der er beregnet til hjerte- og kredsløbslidelser.

    Mine erfaringer med Propanolol er, at bivirkningerne var meget ubehagelige. Jeg fik søvnbesvær, voldsomme mareridt, tendens til at svede virkelig meget, samt en følelse af mathed eller svækkelse i hele kroppen, og efterhånden kom der også en voldsom depression.

    Det er alt sammen bivirkninger, som er kendte, som du kan se her:

    https://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/918

    Men dengang i 1990’erne var jeg selvfølgelig endnu ikke på Internettet, og indlægssedler til medicin var ikke almindelige. Det var første gang, jeg tog medicin, så jeg var slet ikke forberedt på bivirkninger. Og min læge tjekkede slet ikke, om jeg nu kunne tåle medicinen. Jeg nåede at blive ret alvorligt syg, inden jeg fik den ide at slå op i et i opslagsværk og se, om medicinen havde bivirkninger. Det havde den! Det tog mig mange måneder at blive rask efter ophør med medicinen.

    Nu er jeg godt klar over, at du måske kun skal tage en lille dosis og kun en gang imellem. Men ofte er det jo sådan, at man griber efter de løsninger, der findes, og at man så kommer til at tage mere, end man oprindeligt havde tænkt. Sådan er det med Oxapax, og sådan er det nok også med Propranolol.

    Min erfaring er også, at den slags medicin normalt skal tages stabilt. Hvis man tager det, skal man tage den samme dosis hver dag, og når man vil holde op, skal man trappe langsomt og forsigtigt ud af det. Undtagelsen fra den regel er formodentlig, hvis man tager det meget sjældent, f.eks. ved en eksamen eller to en gang om året. Så er det formodentlig o.k. bare at tage lidt en enkelt dag.

    Det var altså mine erfaringer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.