Hjem Sport, motion og ernæring Åben debat om overvægt

Bedste måde at tabe sig

Redigeret 12 januar, 2018, 04:27 i Åben debat om overvægt
Hvad er den bedste måde at tabe sig på hvis man har for travlt til at bruge tid i fitness centeret?

//Rasmus
«1

Kommentarer

  • Den bedste måde er at bruge grøntsager, da der er 35 kc i 100 gr grøntsager.

    I en flaske vin er der 1200 kc, så det er ikke det der slanker.

    Er man alene så brug frosne grønne bønner og broccoli med majs. Dertil et helt stort løg og en gulerod. Det er godt med 150 gr kød og især kylling.

    Er man til det søde så køb f.eks. en kage og skær den ud i terninger der fryses og kun tages op efter et måltid. Ellers råber kager og slik på personen til han ikke kan modstå den søde kalden.

    Lav hver dag 5 mavebøjninger og armbøjninger det pynter på alle og tager ikke tid, men holder kroppen sammen i en travl tid.

    Det er en kur hvor ingen er sultne. Den giver kræfter og bygger kroppen op.
  • Du kan sagtens tabe dig uden motion. Vægttab handler om hvor mange kalorier man spiser ift. hvor mange kalorier man forbrænder. Når du dyrker motion, forbrænder du selvfølgelig mere - men du behøver det ikke for at tabe dig. Jeg har selv gigt, så jeg har meget svært ved at dyrke motion, da jeg får rigtig ondt både imens og efter. Jeg har gjort det, at jeg har regnet mit ligevægtsindtag ud med den her kalorieberegner: https://fitnessformularen.dk/kalorieberegner. Der findes også andre beregnere, men den her tager de ændringer, der sker i forbrændingen under et vægttab med i regnestykket, hvilket gør den mere præcis, hvis man kigger mere end 3 måneder frem. Og så har jeg ellers bare talt kalorier og prøvet at ligge 500 kalorier under mit ligevægtsindtag. Og det virker altså. Har tabt mig 6 kg siden jeg begyndte at tælle for 3 måneders tid siden. Håber det kunne bruges :-)
  • Uden motion vender de mange kilo på igen.
  • Min erfaring er, at motion øger appetitten virkelig meget!

    Så vil folk nok sige, at det som bekendt kræver viljestyrke at tabe sig. Uden viljestyrke taber man sig ikke. Men lige præcis den voldsomme appetit, som hård motion giver, er svær at ignorere. Jeg spiser virkelig meget, når jeg f.eks. har klippet hæk eller lavet andre fysisk krævende ting.

    Jeg har aldrig kunnet forstå, at folk bliver rådet til at dyrke motion for at tabe sig. For hos mig virker det ikke – tværtimod tager jeg på. Man siger jo også, at muskler vejer mere end fedt, så måske skyldes noget af vægtstigningen veltrænede muskler ;-)

    Jeg tror, at det er individuelt, hvad der virker. Man må prøve sig frem.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Mnyborg92Mnyborg92
    Redigeret 27 juli, 2018, 11:00

    Min erfaring er kost betyder rigtig meget!

    Jeg kan godt lide at bevæge mig i min fritid, men da jeg har et 100% stillesiddende arbejde begyndte jeg alligevel at tage på (meget på). Og jeg forsøgte at øge mængden af den motion jeg dyrkede i min fritid (fra 5-7 timer til 10-15 timer om ugen) og der skete en lille smule, dog ikke mere end at det lynhurtigt gik den anden vej igen.

    Den store forandring kom da jeg så valgte at kigge på kost. Jeg fandt ud af at hvis jeg spiste fornuftigt gik det faktisk meget hurtigere med at smide kiloerne end med en masse træning.

    Jeg fik hjælp til at forstå at der ikke var noget jeg ikke måtte spise, det handlede bare om mængder og med måde, så nyder stadig weekendsslik - men i stedet for 1 pose chips, 1,5 cola og 1/5 bland selv, så er det måske bare en halv pose chips og saftevand! Det lyder måske nemt, men det kræver selvfølgelig en tilvænning! :-)

    Men for at optimere min erfaring - KOST med måde

    Mvh

    Malte Nyborg
    Stillesiddende webudvikler

  • Jhe79Jhe79
    Redigeret 14 august, 2018, 07:33

    Jeg er total tilhænger LCHF. Fedten dæmper rigtig meget på appetitten og det gør det let at følge.

    Start hver dag med en bulletproof coffee i stedet for morgenmad. Giver super energi fra morgenstunden.,

    Frokost en kålsalat med avocado og godt med dressing (olivenolie/kokos/citron)

    Aften kan variere men ofte omelet, rodfrugter, salat.

    Før var der ikke noget, der virkede men har tabt 11 kg på 5 måneder!

  • Hej Rasmus,

    Godt at se du allerede har fået en masse gode råd.
    Som en tidligere har nævnt, bør du være i energi/kalorie underskud for at tabe dig. For at opnå dette har du groft sagt 2 parametre du kan skrue på når du vil tabe dig:

    1. Dyrke mere motion.
    2. Sundere (eller mere sund) kost.

    Motion:
    Idet du ikke har tid til at tage i fitness kan du måske finde andre måder at dyrke motion på? Eksempelvis tage trappen i stedet for elevatoren, cykle/gå ned at handle, spille med dit lokale fodboldhold i weekenden. Sidst nævnte er måske lidt sværere at få tid til, hvis du travlt.

    Sundere kost:

    Her har du egentligt også 2 parametre:

    1. Spis mindre
      Hvis du spiser meget i forvejen, er et godt sted at starte, at spise lidt mindre. Et råd her er, at inden du spiser 2. portion skal der gå minimum 15 min, for det er først herefter din mave kan mærke om den er mere sulten.

    2. Spis sundere
      Hvis du ikke vil spise mindre, bør du ændre din kost. Du har sikkert allerede hvad du bør spise eller ej, f.eks. skrue ned for chokoladebarer og skrue op for grøntsagerne.

    Du skal dog være opmærksom på at andre parametre kan spille ind på dit vægttab, heriblandt stress, som kan være en betydelig årsag til overvægt.

    Du kan prøve at "skrue" lidt på de forskellige parametre som du nu har mulighed for, og jo flere du bruger desto bedre.

    Håber du kunne bruge hjælpen

    Venlig hilsen

    Christian Dahl
    Suplab

  • Jeg vil mene det handler om at ændre sin livsstil generelt, frem for at man skal træne en masse, eller slet ikke må røre slik. Det er en misforståelse.

    Det er de store detaljer der gør en forskel. Så drik masser af vand, pas på de flydende kalorier (sodavand, vin, spiritus mv) og spis mere grønt, kød & fisk end du sikkert allerede gør. Det betyder indtaget af pasta og kartofler skal begrænses.

    Det meste mad og madvarer smager godt, hvis det tilberedes på den rigtige måde. Så det behøver på ingen måde at blive kedelig aftensmad, bare fordi du gerne vil tabe dig.

    Håber du kan bruge mit input :)

  • Redigeret 12 september, 2018, 13:37

    Kort sagt - spis mindre end du forbrænder. Sådan er koden til vægttab.

    Det er nemmest at få hjælp til det, hvis man ønsker et vedvarende vægttab og en generel livsstilsændring. Jeg har selv været igennem en livsstilsændring, det er det hele værd!

    Et par tips:
    1. Vælg grove kulhydrater - de mætter længere tid
    2. Få nok protein - det gør at mæthedsfornemmelsen varer ved
    3. Spis mellem 300 og 500 gram grøntsager om dagen - med en god fordeling mellem de fine og de grove grøntsager
    4. For guds skyld, brug krydderier - ellers bliver det kedeligt!

    Jeg håber du kan bruge nogle af mine tips, men som sagt, så er det bedst at få hjælp. Der findes så mange love og regler ude på internettet, så det er svært at holde rede i hvad der passer og hvad der ikke passer. Vælg en træner, som du stoler på - så kommer du længst!

    /Carl Callesen

  • JonasTJonasT
    Redigeret 18 september, 2018, 08:01

    Helt enig med Carl - et kalorieunderskud er vejen frem.
    Du behøver heller ikke nødvendigvis gå i Fitness center, for at tabe dig. Generelt er daglig bevægelse i ligeså stor grad med til at øge din forbrænding og sikre et kalorieunderskud.
    Vi vejleder altid folk i, som noget af det første, at øge deres fysiske aktivitetsniveau. Det kan sagtens være i form af gang, rengøring eller andre huslige pligter etc: (Link fjernet, redaktionen).
    Det handler om at få spist mindre og øget den daglige bevægelse - så skal det nok komme.

    Ellers meget enig med resten, super gode råd der er givet her!

Log in eller Registrér for at kommentere.