Hjem Familieliv Små børn

Ny institution og sygdom

Redigeret 15 september, 2017, 13:48 i Små børn
Hej,

Det er kun 2 måneder siden at min lille guldklump startede i institution – og jeg tror at han har været ramt af sygdom, såsom forkølelse og dårlig mave i omkring 3 af ugerne. Nu er jeg sikkert lidt bagud, så jeg har først fået bestilt de her meget omtalte navnesutter med navn her i sidste måned: http://byhappyme.com/dk/18-sutter-med-navn
Det virker lidt som om, at efter vi har købt navnesutterne, så har han ikke været så voldsomt ramt af forkølelse, som den første måned i vuggestuen. Men han er stadig meget syg – især med forkølelse. Min søn er 10 måneder, og indtager kun mad i form af grød og rugbrødshapser nu – jeg ammer ham ikke mere, og han får heller ikke modermælkserstatning. Kan det være at han måske mangler noget, eller nogle vitaminer. Jeg følger Sundhedsstyrrelsens anbefalinger omkring kost og mad til små børn: https://www.sst.dk/da/nyheder/2016/~/me ... 7E70B.ashx , men derfor kan han selvfølgelig godt mangle noget.

Det er som sagt heller ikke så længe siden, at vi købte sutterne med navn på, så det kan selvfølgelig godt være en masse virusser, som han tager med hjem fra vuggestuen. Måske kan skal gøre pædagogerne opmærksomme på, ikke at give ham andre sutter end hans egne navnesutter. Selvom vi har hans navnesut liggende i vuggestuen, kom han for eksempel hjem med en anden sut i går. Synes måske godt det kan virke lidt som at løbe ind i en mur – vuggestuen er meget ramt af sygdom, men samtidig sørger de ikke for, at børnene ikke deler sutter.

Tænker I, at han måske bør mangle noget i form af vitaminer – eller er det ganske normalt at have så mange sygedage i starten af vuggestue-tiden?

Kommentarer

  • Det er super almindeligt at de små pus er meget syge når de starter institution. Hvorfor pædagoger også er et af de mest syge erhverv vi har. Smitten er massiv med mange små uden det store immunforsvar endnu og så er de ikke trænede i hygiejne, så de deler jo rask værk sutter for sjov, snot, nys og hoste.

    Man plejer nu at være ret opmærksom hygiejne fra personalets side og at børnene f.eks. ikke deler sutter.

    Forskning har vist at man kan mindske sygdom i institutioner med op til 80% ved håndvask før du afleverer barnet (altså som det første når i ankommer om morgenen) og håndvask før i forlader institutionen.
    Det kræver dog en indsats hvor alle forældre gør det. Det handler om god håndhygiejne generelt, men også om ikke at bringe sygdom med hjemmefra, eller at tage den med hjem.
  • Redigeret 12 september, 2018, 07:56

    Jeg har oplevet akkurat det samme. Det er bare svært at komme udenom smitte når det handler om børn på så lidt plads. Det er da også en presset situation når man kan lave afdelinger hvor der skal være 8 småbørn på hvad der svarer til et teenageværelse. Ift. næsespray og alt det der, så har jeg prøvet nogle forskellige, og det har virket rigtig godt for os :-) i de koldere perioder har vi købt noget wheat termotøj til at sikre, at børnene er pakket ordentligt ind. Hvad jeg har set, så er det mest de små børn som har eksempelvis en reima flyverdragt på, da de ikke flyver rundt på legepladsen som de større børn gør det. De bruger meget mere tid på at sidde og lege i sandkassen, hvor det er rart for dem, ikke at få sand ind mellem lagene hvilket de ville gøre hvis de gik med todelt tøj. Dog har det selvfølgelig også noget at sige, om børnene kan lide at gå i den form for dragt, hvor de mister lidt af deres mulighed for at bevæge sig frit.

  • Hej,

    Jeg har selv arbejdet i en vuggestue. Jeg husker det, som om jeg var kronisk forkølet de første 2 måneder. Derudover havde jeg omgangssyge i hvert fald 2-3 gange - også i løbet af de første 3 måneder. Enkelte dage med feber havde jeg vist også.

    Mine kolleger advarede mig om det da jeg startede. De sagde, at de første 6 måneder er man næsten syg hele tiden. Derefter bliver man mere immun.

    Jeg tænker, at det nok er det samme for mange af de børn der starter i institution.

    Min datter gik selv i en lille privat vuggestue med kun 15 børn, og vi havde ingen problemer - men hun er så heller ALDRIG syg 😅

Log in eller Registrér for at kommentere.