Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

34 Kosttilskud mod Forhøjet Blodtryk

optimist7optimist7
Redigeret 29 juli, 2017, 14:56 i Alternativ behandling
Mange døjer med for højt blodtryk, uvidende om at det er mange typer mad, urter og kosttilskud som bevistligt kan sænke blodtrykket. På følgende liste har jeg nævnt over 30 kosttilskud, men der er mange flere.

Jeg nævner sødemidlet Stevia. Det skal være hele planten og ikke et ekstrakt fra supermarkedet som ofte indeholder 98% fyldstoffer. Man kan dyrke planten i sin have.

Ved at indtage flere forskellige ting fra listen og lade det indgå i sin daglige kostplan er der mulighed for at normalisere et lettere til middel forhøjet blodtryk.

Hvis det er så let at nedsætte et for højt blodtryk hvorfor er der så ikke flere der går det istedet for blodtrysnedsættende medicin med alle deres bivirkninger ?

Eller bør man bare tage imod lægens medicin istedet for at stille spørgsmål ?
Hvad mener I ?

NB: Hvis man får medicin mod Forhøjet blodtryk , så kan man sikkert nedtrappe den – men det er meget vigtigt at det sker i samarbejde med lægen.

LISTE OVER BLODTRYKSNEDSÆTTENDE MAD OG KOSTTILSKUD:

Aubergine Ekstrakt
B Vitaminer
Bio Flavonoider
Bladselleri
C Vitamin
Cayenna Peber
Cordyceps - Medicinsk Svamp
E Vitamin
Ginkgo Biloba
Grapefrugtsaft
Grøn te
Gurkemeje
Hvidløg
Hvidtjørn
Kakao
Kalium - Finders især i Kelp tang
Kanel
Kolloide Mineraler (Mineraler fra planter)
L- Arginin - (Aminosyre)
L-Lysin (Aminosyre)
Magnesium (Mineral)
Melatonin (Hormon)
Nigella Frø
Olivenblad
Prolin (Aminosyre)
Pygnogenol (Udtræk af barken fra Pinjetræ)
Q10 (Enzym)
Rooibos te
Rødbedesaft
Rosenrod
Selen (Mineral)
Stevia (planten)
Tyttebær
Rabarber

Kilde:

http://naturligmedicin.com/forhojet-blo ... ehandling/

Søg evt. i google på "Forhøjet blodtryk alternativ behandling" for at få mere at vide om hvordan de pågældende kosttilskud kan sænke blodtrykket - med henvisning til videnskabelige studier.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Optimist

    Det ville jo være bedre, hvis man kunne spise på en sådan måde, at man ikke behøvede medicin – ingen tvivl om det.

    I årenes løb har jeg prøvet meget forskelligt for at se, om det ville være muligt at undvære blodtryksmedicin. Det er da også lykkedes at nedsætte min dosis af blodtryksmedicin til halvdelen af den dosis, jeg tog, da blodtryksproblemet var værst. Men om denne nedsættelse er blevet gjort mulig af særlig mad og kosttilskud, eller det skyldes mindre udsættelse for stressbelastning, ved jeg ikke. Formodentlig begge dele.

    Jeg har i en periode spist virkelig meget bladselleri, men jeg mærkede ikke den store effekt, og på et tidspunkt blev jeg træt af bladselleri, så jeg spiser det stort set ikke mere. Jeg drikker hver dag grøn te, og jeg bruger pænt meget hvidløg i maden.

    Til din liste over madvarer kan jeg tilføje rabarber, som også skulle have en blodtryksnedsættende virkning. Og rabarber spiser jeg med stor fornøjelse.

    Så er der kosttilskuddene, som jeg tager virkelig mange af – måske ikke så meget på grund af blodtryksproblemet. Det er snarere på grund af andre sygdomme, men det er jo fint, hvis det hjælper på blodtryksproblemet også.

    Jeg tager store mængder kalium, fordi jeg i årevis har haft en tendens til at få kaliummangel. Jeg skal måske lige indskyde, at det ER kalium, jeg taler om. Mange tror, at jeg mener kalk. Men det er altså kalium. Lægen udskriver det til mig på recept, i form af produktet Kaleorid.

    Desuden tager jeg 200 mg Q10 for at styrke mit hjerte. Det er altså også en pænt stor dosis. Og derudover tager jeg mange vitaminer og mineraler, dels i form af en vitamin- og mineraltablet og dels i form af ekstra tilskud af bl.a. B, C, E, magnesium og selen.

    Jeg kan tilføje, at jeg for en del år siden afprøvede kosttilskuddet rosenrod. Min erfaring er, at rosenrod får blodtrykket til at STIGE!

    Det var altså mine erfaringer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Jeg var ikke klar over at rabarber virker på forhøjet blodtryk, men jeg kan godt se at der er lavet forskning på dette område, ja faktisk kom der en rapport så sent som i denne måned. Jeg kunne også så at du har skrevet om dette emne så tidligt som i 2009. Tak fordi du delte dine erfaringer.

    Ja Rarbarber er nu føjet til listen. De er bare så sure :-)

    Måske nogle af læserne har flere ting som skal på listen ?
  • Indstillinger

    Hej jeg ved godt dette er en Gl. Tråd men prøver alligevel.

    Jeg har læst flere steder at granatæble skulle afhjælpe for højt blodtryk.

    Jeg har købt økologisk granatæble juice i en beholder, der kan holde det frisk (ligesom vin på karton)

    Er der nogen der kender til det kan hjælpe ?

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 9 august, 2021, 07:06

    Jeg ved ikke noget om granatæbler. Jeg fik bare lyst til at komme med en kommentar. Sikkert fordi jeg stadig ikke er kommet mig over den "behandling" jeg har fået.

    Igennem 10 år blev jeg mere og mere syg. Mit blodtryk begyndte også at stige endnu mere. Jeg hostede og havde smerter. Jeg blødte på hovedpuden. Jeg besvimede og læger gav mig mere og mere medicin. Jeg skulle også have astmamedicin, som gjorde mig mere syg og kolesterolmedicin, som jeg også fik det dårligt af.

    "NB: Hvis man får medicin mod Forhøjet blodtryk , så kan man sikkert nedtrappe den – men det er meget vigtigt at det sker i samarbejde med lægen."

    Det var jeg hamrende ligeglad med. Nu kunne det være nok. Jeg kunne jo mærke det var medicinen der gjorde mig syg. Jeg stoppede med kolesterolmedicin og astmamedicin. Jeg satte blodtryksmedicinen ned til en tablet og drikker 2 dl rødbedesaft. Det hjalp.
    Jeg besvimede ikke mere, jeg hostede ikke mere, jeg blødte ikke mere. Jeg fik det meget bedre og blodtrykket faldt.

    Jeg vil tilføje man også skal passe på hjælpestofferne i medicinen.

Log in eller Registrér for at kommentere.