Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rygsmerter

Redigeret 3 maj, 2017, 16:48 i Rygsmerter
Nogen der har prøvet at have en diskusprolaps, og har nogen ide om hvor længe de har haft den??

Jeg har haft smerter i min ryg i 8 år nu. Har været ved lægen flere gange med har hver gang fået en henvisning til fysioterapeut, hvor det hver gang er blevet lidt bedre, men efter noget tid kommer det altid igen. Har også med jævne mellemrum været ved kiropraktor.
Sidste år fik jeg så en henvisning til røntgen, hvilket ikke som sådan viste noget usædvanligt. Noget med at mine nederste led sad lidt tæt, men det var ikke noget der skulle give nogle videre gener. Så jeg har indtil nu, affundet mig med når alle "eksperterne" har sagt at min ryg ikke fejlede noget og jeg nok bare havde let til irritation.
Filmen knækkede for 3 uger siden og ringede endnu engang til min læge, (endnu engang en ny læge jeg ikke kendte) som henviste mig til reumatolog. Kunne først få en tid midt april og blev så frustreret at jeg besluttede mig for, selv at betale en mr scanning. Kom til konsultation hos en neurokirurg, som med det samme sagde "du har ikke en diskusprolaps og der er ikke noget med dine hofter" og så snakkede han noget om modicforandringer.
Mr scanningen viste så en lille prolaps mellem nederste lændehvirvel og korsbenet og en lille udposning oppe over også. De var selv meget forbavsede, og de sagde det var en meget atypisk prolaps, da mine smerter ikke rigtig stemte overens, men de kunne intet andet finde.
Jeg sagde så at jeg var bekymret for, når de nu sagde sådan, om det betød at smerterne virkelig ville forsvinde hvis jeg fulgte deres træningsprogram, når nu mine smerter ikke stemte overens med det og jeg havde haft ondt så længe. De mente så godt at den kunne have siddet der i de 8 år, og at smerterne nok havde justeret sig.
Ringer så til egen læge i dag (Endnu engang en ny), og fortæller hvad jeg har fået af vide, og hun går ind og finder papirerne. Hun nærmest grinede af mig!!! "Når okay, det er bare en lille en. Der er mange mennesker der går rundt med en prolaps uden at vide det, det er ikke noget særligt, men at du har haft den og haft ondt i 8 år, er højst usandsynligt"
Føler mig så negligeret, til grin, og forvirret.... Nu tager jeg det træningsforløb de næste 12 uger, og så håber jeg smerterne forsvinder. Selvom det jo åbenbart er ikke noget særligt, og højst sandsynligt heller ikke er derfor jeg har ondt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Modic forandringer kan give smerter, som ikke forsvinder ved træning. Prøv at søg på nettet om det.
    Så synes jeg ærligtalt din læge eller læger er lidt uforskammede. De tager dig ikke alvorligt.
    Du skriver ikke noget om hvor gammel du er.
    Jeg er en ældre kvinde, der står overfor en tredje operation i ryggen.
    Jeg har stort set, altid haft ondt i ryggen. Brugt rigtig mange penge til fysioterapi, kiropraktor, træning m.m. Intet hjalp mig.
    I en alder af 63 år, fik jeg at vide, at jeg var født med en meget svag ryg. Jeg har forøvrigt også Modic forandringer.
    Denne gang går jeg og venter på, at Rigshospitalet sender mig tid til samtale.
    Man vil stivgøre hele lænden og rette den op. Jeg er noget bekymret over det, også på grund af min alder. Jeg er nu tæt på de 74 år. Men jeg kan ikke gå ret langt.
    Hvad forklarede de dig om din ryg, der hvor du blev scannet? Jeg turde ikke stole på min læge, hvis de ikke tager en scanning seriøst.
    Prøv at læse om Modic. Det er et rygcenter ved Odense Universitetshospital der opdagede disse forandringer, som kun kan ses på scanning. De undrede sig over, at nogle patienter fik det værre af at træne. Hos disse patienter fandt de disse forandringer.
  • Indstillinger
    Jeg er 28.
    Der hvor jeg blev scannet, mente de godt at den kunne have siddet der i 8 år, og de mente at mine smerter ville forsvinde med den rette træning.
    Min egen læge små grinede af det. Hun mener at jeg "bare" har en svag ryg, der har let til inflammation. Der er intet andet at se på mine scanninger end den prolaps og udposning oppe over.
  • Indstillinger
    Jeg vil anbefale dig, at være obs på din fordøjelse.

    Forstoppelse eller sløv fordøjelse kan være skyld i rygsmerter. Man tror det ikke før man har prøvet det.
Log in eller Registrér for at kommentere.