Hjem Sex & samliv Åben debat om kønssygdomme

Usikker på om jeg har en kønsygdom

Hej netdoktor, jeg er en dreng på 14 og jeg har i et par måneder nu gået rundt med er lille problem(tror jeg).
Problemet er at jeg er bange/usikker på om jeg har fået en kønssygdom da jeg har haft ubeskyttet sex med min daværende kæreste, altså havde ikke haft ubeskyttet sex før det så hvis jeg har fået en (køns)sygdom er den kommet fra hende, men jeg spurgte hende om hun havde nogle (køns)sygdomme og hun sagde nej, og jeg ser ikke nogen grund til at hun ville lyve om det. Desuden var jeg den første hun ikke brugte kondom med(sagde hun da).

Da jeg var sammen med hende lagde jeg mærke til at hun lugtede lidt kraftigt dernede, men det var ikke en sådan dårlig rådden lugt som jeg har læst andre har, det var bare en sådan kraftig lugt. Men lige siden jeg havde sammenleje med hende har jeg ligesom produceret fugtighed på glans som har lugtet anderledes end normalt.
Jeg har læst på flere forskellige hjemmesider omkring symptomer på de fleste (køns)sygdomme og kan ikke rigtig finde nogle der passer i min situation da det eneste er lidt underlig lugt. Så jeg tænkte i måske ville have en idé om hvad det kunne være?
Desuden vasker jeg mere end dagligt (også med forhuden trukket tilbage) men det fjerner kun lugten midlertidigt. Jeg tænkte at det kunne være fordi jeg måske vaskede for meget, så jeg har også
Prøver ikke at vaske mere end et par gange dagligt men uden held. Jeg tænkte det også kunne være fordi at min hud var for tør omkring glans og at kroppen så derfor måske udskilte væsker med lugt for at fugte huden, så derfor prøvede jeg at fugte huden med creme efter vask men det har ikke rigtigt virket. Det virker ikle som udflåd (som jeg har læst er et hyppigt symptom på mange (køns)sygdomme det virker mere som en slagt sved, men det fremkommer selv om jeg ikke sveder/laver noget. "Væsken" er forresten ikke synlig, man kan bare se at den får min finger til at skinne. Jeg har tænkt mig også at skrive til min læge og tage derned forbi og få tjekket for (køns)sygdomme men da jeg er i sommerhus lige pt så tænkte jeg at jeg ligesågodt kunne skrive her og håbe på en "løsning". Jeg har sikkert glemt at fortælle noget om det, så bare stil alle de spørgsmål i vil ang emnet

- venligt hilsen, en irriteret teenager
;))
«1

Kommentarer

  • Måske svamp? Det er ikke en decideret kønssygdom, men det smitter alligevel. Det er ufarligt, men det kan give gener. Mange unge piger får det, fordi de barberer sig forneden og bruger barberskum til dette, hvilket rykker ved den fine balance i skeden, så hun får svamp:-/
  • Men i tilfælde af at det er svamp, burde man så ikke kunne se det eller lign?
  • Nej det kan man vist ikke, men det giver symptomer.
    Prøv selv at google Svamp på penis og læs
  • Men hvis nu det er svamp, hvad kan jeg så gøre for at komme af med det igen?

    Ville jo helst ungå alt besværet ved at gå til lægen, så er der noget jeg selv kan gøre?
    Bortset fra det, så har jeg læst på flere hjemme sidder omkring symptomerne, men kan ikke genkende nogle af dem.
  • Jeg vil også gætte på svamp hvis det er rigtigt at hun ikke har dyrket ubeskyttet sex før. Symptomer på svamp er kløe og evt lidt rødme. Så vil opfordre dig til at gå til lægen. Så du kan komme i behandling.

    En anden ting: Vil du gerne være far i så ung en alder.? For så forstår jeg simpelthen ikke at du dyrker usikker sex. Måske kommer der en graviditet ud af det. Og så skal din kæreste og dig overveje abort som er et frygteligt for kvinden. Mange kvinder kommer sig aldrig helt over en abort. Mange får psykiske problemer efter aborten.
    Vil du virkelig udsætte din kæreste/ kommende kæreste for det.

    Og synes også du er al for ung til at starte på voksenlivets glæder.

    Men hvis du vil fortsætte med sex så sørg for at I beskyttet jer dobbelt. Kondom og p piller så er risikoen for graviditet næsten ikke til stede. Husk at ingen prævention er 100 procent sikker.

    Pas på dig selv og din kommende kæreste.
  • Du er 14 år; jeg går ud fra at din veninde er nogenlunde samme alder?

    Du er i tvivl om du har en kønssygdom, men du vil gerne undgå ”besværet” med at gå til læge.

    Du får her nogle bud på, at det kan være svamp, men det mener du ikke selv, det er.

    Du er derfor ganske enkelt nødt til at gå til læge, så du kan få et professionelt svar på, hvad der er i vejen, og du bør under ingen omstændigheder dyrke ubeskyttet sex, før du er blevet undersøgt og har fået behandling, for hvis det nu er kønssygdom, så smitter du jo bare videre.

    Når man er voksen nok til at dyrke sex, bør man også være voksen nok til forholde sig til konsekvenserne.

    Det kan da godt være, at det er pigen der har smittet dig, men det er ligegyldigt – det er altid ens eget ansvar, hvis man får en kønssygdom, for det fortæller at man ikke selv passer på.

    Jeg foreslår, at du får sat dig ordentligt ind i noget seksualvejledning. En del kønssygdomme kan være ret farlige, og man SKAL være voksen nok til at søge lægehjælp, når man får problemer. Du fortæller oven i købet, at du har gået med det nogle måneder.

    Og som Lisbeth skriver, så kan du også risikere at gøre en pige gravid, hvilket vil være en katastrofe for jer begge, og nej – det ikke ”bare lige” at få en abort, selv om det jo ikke vil påvirke dig, men er en frygtelig oplevelse for en lille pige – og jo, man er stadig en lille pige, når man er 14 år – og du er altså også en forholdsvis lille dreng, der alt, alt for tidligt er gået i gang med den del af voksenlivet.

    Du både bør og skal bruge kondom – og det hver ENESTE gang, ligegyldig hvad pigen eventuelt siger og mener.

    I øvrigt mener jeg at p-piller til småpiger er en total misforståelse, der kan skade langt mere end gøre gavn.
  • Bare lige så vi for det på det rene, så mener jeg med "ubeskyttet sex" bare uden kondom, hun var/er jo på p-piller, ville aldrig udsætte nogen for uønsket graviditet. Og jeg tænkte jo at det var okay uden kondom nu da det var første gang hun havde sex uden kondom, og det samme med mig.

    Men det er ikke så meget fordi jeg ikke gider besværet ved et læge-tjek, er bare ikke sikker på hvor/hvem jeg skal ringe/skrive til for at få en tid/aftale, og altså har bare ikke lyst til at min mor/far skal vide til det (ikke at jeg har haft sex, da de godt ved "det", men at jeg har haft sex uden kondom og muligvis har en kønssygdom eller lign. Derfor spurgte jeg bare om dervar noget jeg kunne gøre "hjemmefra" uden at skulle besøge en læge

    Men altså, jeg ved at jeg har en læge, og jeg ved hvor klinkken er, men aner ikke hvem min læge er osv, har tænkt flere gange på bare at tage derned op spørge om en tid. Men har bare ikke fået taget mig sammen.

    Men anyway, vil bare gerne have løst mit "problem" da jeg ikke har lyst til at smitte nogen med noget. Ved godt at et kondom ville kunne løse den trussel, men vil alligevel gerne have det "løst" da jeg har læst at nogle kønssygdome/svampearter kan føre til sterilitet. Bortset fra det så er lugten irriterende. (I ved vel hvorfor)

    skal nok prøve at tage mig sammen og få snakket med en læge(håber jeg). Og hvis i er interesseret skal jeg nok følge op på opslaget hvis jeg får svar.

    -venligst hilsen mig :)
  • Selv om du kun er 14 år har du øjensynligt besluttet, at du nu er voksen og kan gøre voksenting.

    Ja, men så må du også være voksen nok til at tage ansvar for dig selv, for i den verden er der kun en til at passe på dig – og det er dig selv.

    Pigen tager p-piller; ja men det er fint nok, selv om en helt ung pige slet ikke bør tage den slags hormoner, men du kan altså ikke vide, hvor god hun er til at huske at tage dem fuldstændigt korrekt – se bare her i de mange, mange debatter, hvor piger fortæller, at de glemmer dem.

    Hvis p-piller ikke tages fuldstændigt korrekt er det en elendig prævention – DERFOR bør du altid bruge kondom, og det fuldstændigt ligegyldigt om hun fortæller, at hun tager p-piller.

    Og – som du ved, så beskytter p-piller ikke mod kønsoverførte sygdomme. Og nej – det er ikke en kønssygdom, du har, hvis det ellers er korrekt, at det var første gang uden kondom for jer begge, men heller ikke det, kan du vide med 100% sikkerhed.

    Du røber din ungdom og uvidenhed ved at have så store problemer med at få kontakt med lægen. Det kan godt være, du og din familie er tilsluttet et lægehus, men også du – som jo vil være voksen nu – kan vel finde ud af at finde et telefonnummer og ringe og bestille en tid.

    Du har et problem, som du ikke vil involvere dine forældre i – og det kan jeg da godt forstå, men igen – når du nu absolut vil leve et voksent liv, må du også være i stand til at tage et voksent ansvar.

    Og ja, jeg mener det – sex er dejligt og selvfølgelig er man nysgerrig, men det ER altså ikke ”bare lige” og noget mor og far lige kan ordne, hvis ting går galt.

    Så, at det er svært for dig at ”tage dig sammen” og gå til læge, fortæller, at du i det hele taget er alt, alt for ung til at overskue konsekvenserne af det, du har gang i.

    For din egen skyld – og ikke mindst de piger, du kan risikere at smitte, SKAL du simpelt hen se at komme til læge NU.

    Den mest almindelige kønssygdom hedder Klamydia, og den kan ikke bare gøre pigen - men også dig selv steril, og du er med garanti ikke voksen nok til allerede nu at beslutte, at du aldrig vil have børn.

    Så – det kan faktisk være alvorligt og med ret så alvorlige konsekvenser til følge, at du ikke lige kan tage dig sammen.

    Det kan godt være, du ikke fejler noget alvorligt denne gang, men det kan du sagtens komme til næste gang, så – til læge ved den mindste mistanke.
  • Altså du skriver dine indlæg om jeg har provokeret dig bevist, det er jo ikke fordi jeg er uenig med dig i de ting du siger, jeg er da enig ang at "jeg skal tage mig sammen" og graviditet bestemt ikke er noget nogen på min alder er interesseret i, jeg er også enig ang p-piller, men det er jo ikke mit valg at hun tog/tager p-piller. Og jeg har fundet et nummer til min læge, men hvis jeg skal bestille en tid skal jeg kunne navnet på min læge og det ved jeg ærligt ikke hvad er. Men jeg er jo igang med at undersøge det.

    Forresten, så en lille opdatering på "mit problem", jeg har nu brugt "Intimsæbe" som har hjulpet, altså den lugt jeg har beskrevet forsvinder og opstår ikke unormalt, altså den lugt der er, lugter bare som hvis man har svedt lidt eller noget. Jeg går også i rimeligt stramme bukser hvilket jeg ved kan have en indflydelse på lugt osv, bortset fra det er jeg i skole 8 timer af gangen så sidder ned, i stramme bukser og har tisset i løbet af dagen, så er i tvivl om der overhovedet er noget galt nu. Men jeg vil prøve at ringe til lægen imorgen, og spørge om jeg kan få en anonym tid eller noget.
    :)
  • Jeg har på intet tidspunkt hverken skrevet eller ment mig provokeret.

    Du beder om – og får - nogle råd. Om du så vil bruge dem, er din egen sag og dit eget ansvar. Beklager, men dine valg påvirker altså ikke min nattesøvn.

    Dine forældre er bekendte med, at du har indledt dit seksuelle liv, og det er faktisk deres pligt og ansvar at give dig en god og fornuftig seksualvejledning, men det ved jeg godt, at mange forældre undlader; de tror desværre at skolens mere eller mindre lemfældige og akavede undervisning er nok, så på den måde er det faktisk rigtigt svært at være ung i dag, for de fleste unge aner desværre ikke ret meget om, hvad det hele i bund og grund handler om og hvordan de passer på sig selv og hinanden.

    Afslutningsvis kan jeg da komme med endnu et råd: Intimsæbe er kun opfundet af driftige forretningsfolk, der ser en øget indtjening i at bilde folk ind, at den slags er bedre at bruge på steder, hvor man i forvejen slet ikke skal bruge sæbe.

    Det er en rigtig dårlig ide at vaske sig med sæbe på kønsdelene – og det gælder både drenge, piger, kvinder, mænd. Vi har en ret sart hud der, og derfor gør man mere skade end gavn ved at skure og skrubbe på steder hvor rent vand i det hele taget er det bedste, så at du synes, det har hjulpet er altså ikke sæbens skyld, tvært i mod, den kan gøre nogle problemer værre.

    Men – også dette råd vælger du selv om du vil følge.
Log in eller Registrér for at kommentere.