Hjem Sex & samliv Samliv

Forsvunden sexlyst

Redigeret 26 april, 2017, 03:40 i Samliv
Vi er et ætgepar først i tresserne, der har været sammen siden vores ungdom. Gennem de seneste år har vores ægteskababelige samliv været betydelig aftagende, indtil det nu næsten ikki eksisterer. Formentlig kom ændringerne ved starten af overgangsalderen for 6-7 år siden. Gener som nedsat energi og ekstreme hedeture har været min følgesvend disse år ,og er det stadigvæk. Jeg kan ikki få behandling for hedeture p.gr.a. brystkræft i nær familie. Jeg har faktist slet ikki lyst til sex længere, og når jeg nu ikki har lysten, er det som sådan ikki noget jeg savner. Men min mand har stadigvæk lyst og behov for hygge i sengen nu og da, så det er der problemet ligger. Jeg ville så gerne imødekomme hans behov, men der kommer ikke så meget ud af det, når han jo selvfølgelig mærker, at jeg slet ikke har lyst.
Så spørgsmålet er, om det er naturligt at miste lysten i denne alder, og om vi bare skal affinde os med, at såden er det. Eller er der nogen råd eller hjælp i vores situation.
Konen

Kommentarer

  • Hej


    Den manglende sexlyst er ikke normalt i din alder medmindre du er i hormon ubalance hvilket du jo også er.

    Sandsynligvis skyldes din manglende sexlyst at du mangler testosteron. Kvinder har brug for dette i små mængder dvs. 1/10 af hvad mænd har behov for.

    Dine hedeture skyldes sikkert at du mangler bioidentisk progesteron som forøvrigt forebygger brystkræft. Spyttest kan du få lavet her


    http://naturligehormoner.blogspot.dk/p/ ... moner.html

    Lægerne giver normalt øsradiol - hvilket forøger kræftrisikoen. Dette ved man fra forskning men lægerne har ikke tid til at læse forskningsresultater bla. E3N studiet



    Det franske E3N-studie, omfatter 80.377 kvinder i overgangsalderen, som blev fulgt igennem 18 år viste følgende:

    De kvinder der fik østradiol sammen med pseudo hormonet dydrogesterone, havde 16 % øget risiko for brystkræft.

    De kvinder, der fik østradiol sammen med pseudo hormoner i progestin gruppen, havde 69 % øget risiko for brystkræft.

    De kvinder, der fik østradiol alene, havde 29 % øget risiko for brystkræft.

    De kvinder, der fik østradiol sammen med det naturligt bioidentiske progesteron, havde en øget risiko på 0 %.

    Denne behandling får danske kvinder ikke tilbudt af lægerne.

    E3N studiet og flere andre viste også, at man ikke bør tage østradiol uden samtidigt at få progesteron.

    Pseudo hormoner som progesteroner, såkaldte gestagener, anvendes i p piller og af lægerne herhjemme til hormonbehandlinger til kvinder i overgangsalderen. Studier har vist at pseudo hormon gestagen Provera giver farlige bivirkninger.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17333341
  • Hvis din manglende sexlyst har noget med hormoner at gøre, så kan jeg henvise til et indlæg, der desværre - efter min mening er lagt helt forkert ind i en anden debat:


    http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... 75&t=30067

    Hvis du går helt ned på side 8, er der en, der har en masse gode råd under overskriften, der lyder nogenlunde således: "Hej alle med hormonproblemer."

    Måske det kunne være noget for dig. Du behøver ikke læse hele debatten, da den faktisk har et helt modsat emne.

    Det fremgår heller ikke helt, om du har været ved læge omkring din manglende sexlyst? For det er da meget muligt, der er noget at gøre. Og - du burde da helt klart få målt ved lægen, hvor den er gal med dine hormoner. Det er jo altså helt naturligt, at vi netop får ændret hormonsammensætning efter menopause.

    Jeg er selv stoppet med menstruation for over to år siden, og ja, jeg døjer også med nogle hedeture - især, når jeg føler mig presset/stresset/ i ubalance. Men - jeg har da stadig samme sexlyst, så det er ikke helt rigtigt, at det bare er noget, man skal finde sig i og kalde naturligt for alderen, hvis nogen skulle finde på at mene det.
  • Hej Optimist og Lotte!
    Tak for de hurtige svar og de links I henviste mig til. Jeg vil studere dem nærmere hurtigst muligt....
    Nej, jeg har ikke talt med min læge om dette problem, - har måske været lidt opgivende og ikke troet på, at lægen kunne hjælpe, men jeg vil nu alligevel overveje at søge hjælp hos ham for den aktuelle situation.
    Jeg havde mange konsultationer hos min læge for nogle år siden, p.gr.a. gener i forb. med menopausen. Fik foretaget diverse undersøgelser, der heldigvis ikke viste nogen sygdom. Og, som sagt, da jeg ikke kunne få hormonbehandling, var der ingen hjælp at få for de daglige, udmattende hedeture, - som jeg så har måttet levet med siden. Heldigvis er de reduceret lidt, men dog stadigvæk meget generende.
    Men det var nu dejligt at høre, at sexlysten helt naturligt skulle kunne fortsætte selv i tresserne :)
  • mars0lmars0l
    Redigeret 15 maj, 2019, 16:01
    Kvinder libido forstærker - https://dk.feminil.com Jeg modtog min bestilling til tiden og pillerne virker rigtig godt.
Log in eller Registrér for at kommentere.